Utworzenie Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) to reforma dotychczasowych struktur administracji podatkowej, Służby Celnej i kontroli skarbowej. Zmiany umożliwią lepsze wykorzystanie ich zasobów kadrowych, finansowych i organizacyjnych. Minister właściwy ds. finansów publicznych będzie odpowiedzialny za koordynowanie i współdziałanie w kształtowaniu polityki państwa w zakresie zadań KAS. Połączoną administracją kierował będzie szef KAS. Reforma weszła w życie 1 marca 2017 r. na podstawie ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej.
Obejrzyj:
Polskę zaproszono na spotkanie 20. najbogatszych państw świata w Baden-Baden. Czy to sukces PiS?
Skonsolidowana Krajowa Administracja Skarbowa ma położyć większy nacisk m.in. na obsługę dużych podatników. W centrali KAS powstanie Departament Obsługi Klientów oraz Kluczowych Podmiotów.
- Krajowa Administracja Skarbowa nie rozpoczęła jeszcze działalności, a już zdążyło wokół niej narosnąć wiele mitów – mówi Maciej Zborowski, doradca podatkowy i członek Rady Podatkowej Konfederacji Lewiatan. - Słyszymy o zupełnie nowych rozwiązaniach i uprawnieniach, które wcześniej nie przysługiwały fiskusowi. Jednak ich analiza, a także porównanie ze stanem obecnym, prowadzi do wniosku, że KAS będzie w zasadzie dysponentem sumy uprawnień kontrolnych i śledczych do tej pory przynależnych administracji podatkowej, kontroli skarbowej i Służbie Celnej.
Kontrola bez uprzedzenia
Największe zaniepokojenie wzbudza możliwość prowadzenia kontroli bez uprzedzenia. Do tej pory podatnicy byli o kontroli informowani z siedmiodniowym wyprzedzeniem. Obecnie zaś kontrola celno-podatkowa zacznie się w momencie doręczenia upoważnienia do jej wykonania, a w sytuacjach szczególnych - po okazaniu przez urzędnika legitymacji.
Obejrzyj:
Posłowie mają pomysł jak ułatwić życie kierowcom. Co proponują zmienić i jakie są na to szanse?
- KAS to przede wszystkim rewolucja dla pracowników skarbówki, a nie dla przedsiębiorców. Ci ostatni w dalszym ciągu będą rozliczali się z podatków i w dalszym ciągu będą kontrolowani. Tryby kontroli w zasadzie pozostaną bez zmian, a istotna nowość – odwołanie od decyzji wymiarowej naczelnika urzędu celno-skarbowego do niego samego, paradoksalnie może przyspieszyć kontrolę sądową decyzji wymiarowych. Przedsiębiorcy w obliczu rosnącej presji fiskalnej powinni jednak przede wszystkim koncentrować się na tym, na co mają wpływ, czyli na poznaniu przysługujących im praw. Po to, aby w przypadku potencjalnej kontroli być jej podmiotem, a nie przedmiotem – uspokaja Maciej Zborowski.
