Prace nad "Vademecum 2009" trwały od wiosny tego roku. - Wstępny materiał miał pomóc szkolić osoby pracujące w rejestracjach - mówi Barbara Nawrocka, rzeczniczka prasowa Kujawsko-Pomorskiego oddziału NFZ, współtwórczyni "Vademecum 2009". - Inicjatywa wyszła z województwa mazowieckiego, gdyż tam było najwięcej skarg na brak rzetelności wśród pracowników administracji służby zdrowia.
Pacjent ma prawo do rzetelnej informacji
W Bydgoszczy skarg również było niemało. Do redakcji "Pomorskiej" często dzwoniły osoby, które dowiedziawszy się o bezpłatnych badaniach profilaktycznych, np. przeciwko rakowi szyjki macicy, chcciały z nich skorzystać, a panie w rejestracji danej placówki nie miały pojęcia, że poradnia, w której pracują, wykonuje takie badanie.
- Chcemy unikać właśnie takich sytuacji. Pacjent ma prawo do rzetelnej informacji, musi się dowiedzieć, jakie badania odbywają się w danych placówkach. To niedopuszczalne, żeby zatrudnione w rejestracji osoby nie były poinformowane - mówi Nawrocka.
Podobnie sytuacja ma się z niezgodnym z prawem procederem, jaki odbywa się w niektórych przychodniach.
- Nie ma takiego zapisu prawnego, że do lekarzy specjalistów można zarejestrować się tylko jednego dnia miesiąca. Owszem, termin wizyty może być wyznaczony innego dnia niż się rejestrujemy, ale mamy prawo robić to codziennie. Osobiście lub drogą telefoniczną - tłumaczy rzeczniczka.
W województwie zachodnio-pomorskim można już zarejestrować korzystając z internetu. - Nasze placówki nie są jeszcze na to przygotowane - ubolewa Barbara Nawrocka.
"Vademecum 2009" od minionego czwartku można drukować ze strony internetowej Kujawsko-Pomorskiego oddziału NFZ. Wystarczy wpisać: www.nfz-bydgoszcz.pl.
Poradnik w każdej przychodni
- Nie mamy pieniędzy na to, aby drukować ponad 100-stronicowy poradnik. Zachęcamy, by placówki, które mają z nami kontrakt wydrukowały choć jeden egzemplarz i udostępniały pacjentom. Poza tym dzięki temu, że jest w formie elektronicznej możemy błyskawicznie, na bieżąco uzupełniać nasze kompendium o wszelkie nowinki dotyczące służby zdrowia, a bardziej praw pacjentów - mówi Nawrocka.
"Vademecum 2009" to zbiór podstawowych informacji. Można się z niego dowiedzieć, jakie obowiązki mają pacjenci, a jakie placówki służby zdrowia. Kto ma prawo do jakich świadczeń, jak powstają listy oczekujących na operacje, konsultacje i badania, i kto ma prawo skorzystać z nich w pierwszej kolejności. W poradniku zamieszczone są także informacje o profilaktyce, uzdrowiskach i o europejskiej Karcie Ubezpieczenia Zdrowotnego.
Kujawsko-Pomorski oddział NFZ rozpoczął współpracę w Federacją Pacjentów Polskich. Organizacja ta zrzesza stowarzyszenia pacjentów z całego kraju i jest ich rzecznikiem w Ministerstwie Zdrowia, a także w KE.