W czwartek 18 stycznia telefon z taką informacją odebrało kilkoro włocławian. Niestety w dwóch przypadkach oszuści zdołali przekonać starsze kobiety, że przekazując pieniądze na kaucję, pomogą krewnemu uniknąć więzienia. W ten sposób 84 i 75-latka utraciły po kilkadziesiąt tysięcy złotych.
- Inną metodą działania przestępców jest oszustwo „na blika”. Również tego typu zgłoszenia odebrali w ostatnim czasie włocławscy policjanci - informuje nadkom. Joanna Seligowska-Ostatek, oficer prasowy Komendy Miejskiej Policji we Włocławku. - Przestępstwo to polega na włamaniu się i przejęciu konta na portalu społecznościowym. Oszust, podszywając się następnie pod właściciela konta, wysyła do jego znajomych wiadomość z prośbą o udostępnienie kodu BLIK. Z reguły prosi o kilkaset złotych i obiecuje jak najszybszy zwrot gotówki.
Po raz kolejny policjanci apelują o ostrożność i przypominają:
- Policjanci nigdy nie proszą o przekazanie pieniędzy, ani o udział w tajnych akcjach.
- Policjanci nigdy nie wypytują przez telefon o przechowywane w domu, czy na koncie bankowym oszczędności.
- Jeżeli odbierzemy tego typu telefon, nie przekazujmy żadnych informacji o posiadanej gotówce, kontach bankowych, nie podawajmy danych osobowych ani danych do logowania.
- Nie przekazujmy pieniędzy obcym osobom, nie pozostawiajmy ich w wyznaczonych miejscach, ani nie przelewajmy pieniędzy na wskazane przez nieznane osoby konto bankowe.
- Nie ulegajmy presji czasu, jaką próbują wywrzeć na nas rozmówcy – najlepiej rozłączmy się i zadzwońmy (z innego telefonu) do bliskich, bądź na numer alarmowy 112, aby potwierdzić, czy dane zdarzenie rzeczywiście miało miejsce.
- Nie instalujmy na naszych urządzeniach żądnych aplikacji ani programów, co do których nie mamy pewności, że są bezpieczne. Nie klikajmy w przesłane nam linki.
- Odpowiednio zabezpieczmy dostęp do konta na portalu społecznościowym, stosując dwuskładnikowe uwierzytelnienie logowania.
- Nie przekazujmy kodu do płatności bez potwierdzenia, że to faktycznie nasz znajomy prosi o pomoc – wystarczy do niego zadzwonić i upewnić się, że to on, a nie oszust, jest nadawcą wiadomości.
- Zawsze należy dokładnie sprawdzić dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej.
