Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Oszustwo na BLIK-a. Trójka mieszkańców powiatu sępoleńskiego padła ofiarą przestępców

Sandra Szymańska
Sandra Szymańska
Oszuści, którzy zhakują  konto na profilu społecznościowym, podszywają się pod znajomych i wyłudzają pieniądze
Oszuści, którzy zhakują konto na profilu społecznościowym, podszywają się pod znajomych i wyłudzają pieniądze pixabay.com
Na nową metodę oszustwa na BLIK-a dali się naciągnąć mieszkańcy powiatu sępoleńskiego. Funkcjonariusze z KPP w Sępólnie otrzymali w tym miesiącu trzy takie zgłoszenia. Poszkodowani stracili łącznie około 3 tys. zł.

Metoda wyłudzania pieniędzy przez przestępców polega na tym, że wykradają dane do kont na profilach społecznościowych, logują się do nich i wysyłają wiadomości do znajomych osoby, której konto zostało zhakowane, wyłudzając pieniądze.

Jak można wpaść?

- Oszuści po przełamaniu zabezpieczenia konta na portalu społecznościowym danej osoby, wysyłają do jej znajomych informację z prośbą o pożyczenie pieniędzy, tłumacząc się nagłą potrzebą. Chodzi np. o zapłatę za zakupy, bo właśnie stoi przy kasie. Tłumaczą też, że w trakcie zakupów wyczerpał mu się dzienny limit albo trwają prace techniczne w ich banku. Następnie prosi swoją ofiarę o podanie kodu BLIK, dzięki któremu wypłaci pieniądze z bankomatu - wyjaśnia asp. Małgorzata Warsińska, oficer prasowy z Komendy Powiatowej Policji w Sępólnie Krajeńskim.

W ten sposób ofiara przestępstwa nie jest świadoma tego, że pod jej znajomego podszywa się oszust - jest przekonana, że pożyczyła pieniądze znajomemu.

Policjantka dodaje, że na tę sztuczkę można się również nabrać na aukcjach internetowych. Oszuści, którzy wystawiają w ogłoszeniach produkty, nie podają numeru konta tylko proszą o kod BLIK. Dzięki niemu niezwłocznie wypłacą pieniądze i obiecują natychmiastową wysyłkę towaru. - Pamiętajmy, że taka osoba jest anonimowa. Pod żadnym pozorem nie należy wysyłać kodu BLIK, tylko poprosić o numer konta i dane do przelewu lub o wysyłkę za pobraniem i w obecności kuriera sprawdzić paczkę - uczula asp. Warsińska.

Jak nie dać się oszukać?
Poruszając się w wirtualnym świecie należy pamiętać o kilku ważnych zasadach. Nasze hasła dostępu nie mogą być zbyt łatwe do rozszyfrowania. Dla bezpieczeństwa najlepiej zmieniać je co kilka miesięcy. Za każdym razem powinniśmy się wylogowywać z aplikacji. Podobnie jest z kontami w bankach czy na portalach aukcyjnych. Oszuści często podszywają się pod ich witryny. W razie wątpliwości najlepiej nie wpisywać loginu i hasła.

Nie należy też otwierać maili od nieznanych nadawców, a w szczególności przesłanych załączników. Ważne jest, by nasz system operacyjny i oprogramowanie było zawsze aktualne.

Jeżeli ktoś za pośrednictwem internetu prosi nas o pożyczkę najlepszą metodą weryfikacji będzie kontakt telefoniczny lub osobisty. - W przypadku, gdy nasze konto na portalu społecznościowym zostało już przejęte przez oszustów, którzy rozsyłają wiadomości z prośbą o nr BLIK , jak najszybciej poinformujmy o tym wszystkich naszych znajomych - radzi policja.
Najlepszą radą jest kierowanie się zdrowym rozsądkiem i zasadą ograniczonego zaufania.

Więcej wiadomości z Sępólna i okolic na: pomorska.pl/wiadomosci/sepolno-krajenskie/

Ostrzeżmy dzieci
Bardzo ważne, by o czyhających zagrożeniach w sieci wiedziały również dzieci. - Sprawdzajmy historię przeglądarki oraz kontrolujmy witryny internetowe, które przeglądają nasze pociechy. Jeżeli według rodzica są nieodpowiednie - zablokujmy je - zaznacza Warsińska.

Flash INFO, odcinek 24 - najważniejsze informacje z Kujaw i Pomorza.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska