
Historia Pesy jest związana z pierwszą linią kolejową, która dotarła do Bydgoszczy w 1851 roku. Razem ze stacją powstały wówczas Warsztaty Naprawcze Wschodniej Kolei, które dziś stanowią firmę Pesa Bydgoszcz SA. Warsztaty miały powierzchnię 1 hektara, zatrudniały mistrza i 20 robotników.
Jednak bardzo szybko przystąpiono do rozbudowy i już w 1855 roku otwarto budynek administracyjny, a rok później powstała hala napraw parowozów, magazyn i hala naprawy wagonów. Zmiany systemowe jakie nastały w Polsce w 1989 roku spowodowały niemal całkowite rozchwianie rynku, choć dały również inne szanse. Firma bardzo szybko podjęła działania rozwojowe i już w 1990 roku rozpoczęła naprawy EZT EN57. 24 lipca 1991 roku ZNTK Bydgoszcz wydzielono ze struktur PKP tworząc samodzielne przedsiębiorstwo. Już pod niezależnym zarządem kontynuowano kierunek rozwojowy. W 1994 roku podpisany został pierwszy kontrakt zagraniczny na wagony sypialne dla Litwy. W 1995 roku ZNTK Bydgoszcz opatentował nieiskrzący klocek hamulcowy dla taboru kolejowego. Najbardziej przełomowe zmiany nastały w 2001 roku, firma stała się podmiotem prywatnym, rozpoczęto również budowę autobusu szynowego nazwanego Partner. Na bazie pojazdu powstała cała seria późniejszych konstrukcji. W tym samym roku firma zmieniła nazwę na: Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz Spółka Akcyjna Holding.
Od 2018 roku większościowym udziałowcem Pesy jest Polski Fundusz Rozwoju. Firma zatrudnia ok. 4 tys. pracowników.
To jedyny polski producent, którego pojazdy zostały dopuszczone do ruchu na rynku niemieckim. Firma w sumie uzyskała 23 homologacje zagraniczne i dostarczyła zagranicznym klientom 251 pociągów oraz 165 tramwajów. Pojazdy Pesa wykorzystują przewoźnicy kolejowi w Niemczech, Włoszech, Czechach, na Litwie, Białorusi i Ukrainie, a tramwajami podróżują mieszkańcy Moskwy, Kijowa, Sofii, rumuńskiego Cluj, węgierskiego Szeged i Kaliningradu. W tej chwili spółka realizuje dostawy kolejnych pojazdów dla włoskiej Trenitalia, produkuje elektryczne zespoły trakcyjne dla czeskiego RegioJet i tramwaje dla Jassy w Rumunii.

Hanplast od 25 lat działa w branży przetwórstwa tworzyw sztucznych oraz formy wtryskowe i panele fotowoltaiczne. Jest znanym producentem w Europie, którego klientami są m.in.: Ikea, Samsung czy Philips. Dla Ikei produkuje np. plastikowe wanienki dla dzieci Lattsam, stoliki Mammut czy dziecięce nakładki na toaletę Tossig. Szwedzka sieć sprzedaje je m.in. w Austrii, Belgii, Chinach, Bangladeszu, Japonii, Jordanii, Malezji, na Dominikanie, na Seszelach, w Tajlandii czy Kuwejcie. Do Niemiec Hanplast wysyła szafy telekomunikacyjne, elementy do przemysłu elektronicznego i elektrotechnicznego oraz wyposażenia medycznego. Do USA sprzedaje słuchawki ochronne na uszy, na Ukrainę i do Gruzji monitory fotowoltaiczne. Od lat gości w prestiżowym rankingu Diamentów "Forbesa".

Metalko działa od 1992 roku. Spółka powstała z wydzielenia się ze struktur Zakładów Chemicznych "Organika Zachem" w Bydgoszczy. Wytwarza aparaturę procesową chemiczną oraz świadczy usługi dla odbiorców krajowych i zagranicznych; między innymi dla odbiorców z Niemiec, Szwecji, Szwajcarii, Norwegii, USA i Chin. Eksport stanowi niemal 95 produkcji firmy.

Polon - Alfa to największy polski producent systemów sygnalizacji pożarowej i aparatury dozymetrycznej oferujący swoje wyroby zarówno w kraju, jak i na rynkach zagranicznych. Już w 1956 roku zajęła się opracowywaniem i produkcją aparatury do pomiarów promieniowania jonizującego. Po kilku latach profil produkcji rozszerzony został o urządzenia do wykrywania i sygnalizowania pożaru. Produkcja kompletnych systemów sygnalizacji pożarowej, w skład których wchodzą centrale, czujki, ręczne ostrzegawcze oraz akcesoria stanowi do dziś główny zakres działalności firmy.