Oto producenci, największe i najbardziej znane firmy w Bydgoszczy [lista]

Agnieszka Domka-Rybka
Agnieszka Domka-Rybka
Historia Pesy jest związana z pierwszą linią kolejową, która dotarła do Bydgoszczy w 1851 roku. Razem ze stacją powstały wówczas Warsztaty Naprawcze Wschodniej Kolei, które dziś stanowią firmę Pesa Bydgoszcz SA. Warsztaty miały powierzchnię 1 hektara, zatrudniały mistrza i 20 robotników. Jednak bardzo szybko przystąpiono do rozbudowy i już w 1855 roku otwarto budynek administracyjny, a rok później powstała hala napraw parowozów, magazyn i hala naprawy wagonów. Zmiany systemowe jakie nastały w Polsce w 1989 roku spowodowały niemal całkowite rozchwianie rynku, choć dały również inne szanse. Firma bardzo szybko podjęła działania rozwojowe i już w 1990 roku rozpoczęła naprawy EZT EN57. 24 lipca 1991 roku ZNTK Bydgoszcz wydzielono ze struktur PKP tworząc samodzielne przedsiębiorstwo. Już pod niezależnym zarządem kontynuowano kierunek rozwojowy. W 1994 roku podpisany został pierwszy kontrakt zagraniczny na wagony sypialne dla Litwy. W 1995 roku ZNTK Bydgoszcz opatentował nieiskrzący klocek hamulcowy dla taboru kolejowego. Najbardziej przełomowe zmiany nastały w 2001 roku, firma stała się podmiotem prywatnym, rozpoczęto również budowę autobusu szynowego nazwanego Partner. Na bazie pojazdu powstała cała seria późniejszych konstrukcji. W tym samym roku firma zmieniła nazwę na: Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz Spółka Akcyjna Holding. Od 2018 roku większościowym udziałowcem Pesy jest Polski Fundusz Rozwoju. Firma zatrudnia ok. 4 tys. pracowników.To jedyny polski producent, którego pojazdy zostały dopuszczone do ruchu na rynku niemieckim. Firma w sumie uzyskała 23 homologacje zagraniczne i dostarczyła zagranicznym klientom 251 pociągów oraz 165 tramwajów. Pojazdy Pesa wykorzystują przewoźnicy kolejowi w Niemczech, Włoszech, Czechach, na Litwie, Białorusi i Ukrainie, a tramwajami podróżują mieszkańcy Moskwy, Kijowa, Sofii, rumuńskiego Cluj, węgierskiego Szeged i Kaliningradu. W tej chwili spółka realizuje dostawy kolejnych pojazdów dla włoskiej Trenitalia, produkuje elektryczne zespoły trakcyjne dla czeskiego RegioJet i tramwaje dla Jassy w Rumunii.
Historia Pesy jest związana z pierwszą linią kolejową, która dotarła do Bydgoszczy w 1851 roku. Razem ze stacją powstały wówczas Warsztaty Naprawcze Wschodniej Kolei, które dziś stanowią firmę Pesa Bydgoszcz SA. Warsztaty miały powierzchnię 1 hektara, zatrudniały mistrza i 20 robotników. Jednak bardzo szybko przystąpiono do rozbudowy i już w 1855 roku otwarto budynek administracyjny, a rok później powstała hala napraw parowozów, magazyn i hala naprawy wagonów. Zmiany systemowe jakie nastały w Polsce w 1989 roku spowodowały niemal całkowite rozchwianie rynku, choć dały również inne szanse. Firma bardzo szybko podjęła działania rozwojowe i już w 1990 roku rozpoczęła naprawy EZT EN57. 24 lipca 1991 roku ZNTK Bydgoszcz wydzielono ze struktur PKP tworząc samodzielne przedsiębiorstwo. Już pod niezależnym zarządem kontynuowano kierunek rozwojowy. W 1994 roku podpisany został pierwszy kontrakt zagraniczny na wagony sypialne dla Litwy. W 1995 roku ZNTK Bydgoszcz opatentował nieiskrzący klocek hamulcowy dla taboru kolejowego. Najbardziej przełomowe zmiany nastały w 2001 roku, firma stała się podmiotem prywatnym, rozpoczęto również budowę autobusu szynowego nazwanego Partner. Na bazie pojazdu powstała cała seria późniejszych konstrukcji. W tym samym roku firma zmieniła nazwę na: Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz Spółka Akcyjna Holding. Od 2018 roku większościowym udziałowcem Pesy jest Polski Fundusz Rozwoju. Firma zatrudnia ok. 4 tys. pracowników.To jedyny polski producent, którego pojazdy zostały dopuszczone do ruchu na rynku niemieckim. Firma w sumie uzyskała 23 homologacje zagraniczne i dostarczyła zagranicznym klientom 251 pociągów oraz 165 tramwajów. Pojazdy Pesa wykorzystują przewoźnicy kolejowi w Niemczech, Włoszech, Czechach, na Litwie, Białorusi i Ukrainie, a tramwajami podróżują mieszkańcy Moskwy, Kijowa, Sofii, rumuńskiego Cluj, węgierskiego Szeged i Kaliningradu. W tej chwili spółka realizuje dostawy kolejnych pojazdów dla włoskiej Trenitalia, produkuje elektryczne zespoły trakcyjne dla czeskiego RegioJet i tramwaje dla Jassy w Rumunii. Pesa
Tramwaje, pociągi, tworzywa sztuczne, systemy sygnalizacji pożarowej, przetwory rybne, mrożonki, gotowe dania, wyważarki, opony, felgi, systemy obronne kraju, materiały wybuchowe - te i wiele innych produktów kojarzy się z Bydgoszczą.

Zobacz wideo: Te bydgoskie firmy na pewno znają wszyscy!

Są znane i sprzedawane zarówno w Polsce, jak i za granicą. Mamy w Bydgoszczy prawdziwych potentatów w wielu branżach.

Zobacz także: Polecamy przy okazji: TOP12 kultowych kujawsko-pomorskich marek. Na pewno je znacie! [ranking]

Poznajcie ich przeglądając zdjęcia, gdzie znajdziecie ciekawe informacje.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie