We wtorek, do redakcji "Gazety Pomorskiej" zadzwonił mieszkaniec Bydgoszczy: - Bardzo boli mnie ząb, cały czas łykam środki przeciwbólowe i obdzwaniam przychodnie, bo usiłuję dostać się do stomatologa na NFZ. Jak na razie bezskutecznie – powiedział nam Pan Karol.
Przekazał też, że podczas rozmów z rejestratorkami nie wyznaczono mu żadnego terminu wizyt, ale za to sugerowano, aby z bólem zęba udał się do prywatnej praktyki stomatologicznej, bo „będzie szybciej”. - Jestem rencistą, przepracowałem 40 lat nie po to, aby teraz płacić za leczenie zęba – mówi Pan Karol. I podkreśla: - Jestem zmęczony tym poszukiwaniem, wykończony bólem zęba, no bo jak długo można brać środki przeciwbólowe? A przede wszystkim zbulwersowany i zaskoczony takim traktowaniem pacjenta i to jeszcze z bólem.
W środę Pan Karol ponownie do nas zadzwonił i poinformował, że rano tego dnia udał się osobiście - ze swoim ciągle bolącym zębem – do kolejnej przychodni stomatologicznej w Bydgoszczy. - W rejestracji dowiedziałem się, że stomatolog przyjdzie po godz. 12.00 i wtedy zdecyduje, czy mnie przyjmie. Do tego czasu mam czekać. No to czekam... – relacjonował.
Dwie godziny później Pan Karol ponownie do nas zadzwonił: - Przychodnia dotrzymała słowa, udało się i już jestem po wizycie. Jestem bardzo zadowolony, ząb zaplombowany i zapisałem się na usunięcie kamienia.
Sprawdziliśmy, jak jest w regionie
W tej kwestii opinia Rzecznika Praw Pacjenta jest jedna: - Dentysta z kontraktem NFZ ma obowiązek przyjąć pacjenta z bólem zęba – mówi Bartłomiej Chmielowiec, który przypomina, że w razie problemów - w weekendy, święta i w nocy - działa też pogotowie stomatologiczne.
Zadzwoniliśmy do przypadkowo wybranych przychodni w województwie. Tuż po połączeniu z rejestracją, pytaliśmy o termin wizyty u stomatologa na NFZ w sytuacji, gdy „mocno boli ząb”.
Przychodnia w Bydgoszczy: Tu, zanim się przedstawiliśmy, otrzymaliśmy termin wizyty na następny dzień, na godz. 15.00. A po naszym przedstawieniu się, usłyszeliśmy: - Pacjentów z bólem zęba staramy się przyjąć tego samego dnia, ewentualnie w najszybszym wolnym terminie. Wszystko zależy od liczby pracujących stomatologów i długości kolejki.
Przychodnia w Toruniu: - Z bólem zęba przyjmujemy codziennie, ale zwykle po godz. 18.00, bo zawsze mamy komplet osób zarejestrowanych. Oczywiście, jeśli pacjentowi ból dokucza, jest on wyraźnie spuchnięty i widać, że mocno cierpi to przyjmujemy go w ciągu tego dnia, w którym się zgłosił. Ale musi trochę w kolejce poczekać... W tej toruńskiej przychodni zwrócono też uwagę i na to, że czasem pacjenci „symulują” ból zęba, aby nie czekać do dentysty.
Przychodnia w Grudziądzu: - Nie daję do końca gwarancji, że stomatolog przyjmie Panią jeszcze dzisiaj, bo mamy już południe i komplet pacjentów. Musiałabym sprawdzić... W takich przypadkach, gdy sprawa jest bardzo pilna najlepiej jest zadzwonić do nas dzień wcześniej, bo wtedy albo jakiś pacjent zwolni miejsce, albo stomatolog przyjmie taką osobę między czekającymi w kolejce.
Ta pomoc powinna być udzielona
W województwie, świadczenia stomatologiczne „w zakresie leczenia ogólnostomatologicznego” są realizowane w 277 miejscach. - Pacjentowi, który w ciągu dnia zgłosi się z bólem zęba do gabinetu stomatologicznego mającego umowę z NFZ, pomoc powinna być udzielona w dniu zgłoszenia - podkreśla Barbara Nawrocka, rzeczniczka prasowa Kujawsko - Pomorskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ w Bydgoszczy. I wyjaśnia: - Spośród wszystkich gabinetów i lekarzy stomatologów, udzielających świadczeń stomatologicznych na podstawie umowy z NFZ, pacjent ma prawo wyboru placówki i lekarza stomatologa. Taka wizyta nie wymaga skierowania.
W przypadku odmowy przyjęcia z bolącym zębem, pacjent ma prawo złożyć skargę do NFZ. W K-P Oddziale Funduszu, w Sekcji ds. Skarg i Wniosków bądź w centrali NFZ. Na placówkę, która ma z Funduszem umowę. - NFZ może nałożyć karę pieniężną lub upomnieć taką placówkę medyczną. W sytuacji, gdy uwagi odnoszące się do danego szpitala, przychodni czy poradni powtarzają się Fundusz przeprowadza kontrolę i od jej wyników zależy dalsze postępowanie - informuje rzecznik.
Ważne: zanim – w poszukiwaniu stomatologa – zadzwonimy do danej przychodni, warto sprawdzić czy placówka przyjmuje na NFZ. Lista takich gabinetów dentystycznych jest na stronie:https://gsl.nfz.gov.pl/GSL/GSL/LeczenieStomatologiczne
A jak jest w sytuacjach nagłych?
- W sytuacjach nagłych oraz w dni wolne, weekendy i święta pacjenci mogą też uzyskać pomoc po godzinach pracy gabinetów stomatologicznych - informuje Barbara Nawrocka. Tu warto wiedzieć, że katalog świadczeń stomatologicznej pomocy doraźnej obejmuje tylko niezbędne świadczenia jak m. in. znieczulenie miejscowe powierzchniowe, badanie żywotności zęba, wykonanie RTG zdjęcia wewnątrzustnego w połączeniu z innymi świadczeniami gwarantowanymi, opatrunek leczniczy w zębie mlecznym i stałym, czasowe wypełnienie kanału, usunięcie zęba jednokorzeniowego, wielokorzeniowego czy chirurgiczne usunięcie zęba.
Obecnie w regionie, w ramach umowy z Kujawsko-Pomorskim Oddziałem Wojewódzkim NFZ - świadczeń z zakresu stomatologii doraźnej - w dni robocze od 19.00 do 7.00 dnia następnego, w weekendy, dni wolne i w święta całodobowo udzielają trzy placówki:
- Madental Stomatologia w Dobrczu, przy ul. Leśnej 2
- NZOZ Pomorskie Centrum Medyczne ORMED w Toruniu, przy ul. Srebrnego 1
- Miejski Zespół Opieki Zdrowotnej, przy ul. Kilińskiego 16 we Włocławku.
