Zobacz wideo: Nowe przepisy działają! Zmalała liczba wypadków drogowych.
Ulica Portowa jako jedna z ośmiu "weszła" do rozszerzonej Strefy Płatnego Parkowania uchwałą podjętą w końcówce roku 2019 gdzie finanse Grudziądza zostały objęte planem naprawczym. Podniesiono w jego ramach m.in. opłaty parkingowe. Szybko jednak okazało się, że po tej zmianie parking przy Portowej świeci pustkami.
Jak sprawdzała "Pomorska" wpływy z opłat za parkowanie na ul. Portowej w styczniu i lutym 2020 roku wyniosły łącznie tylko 1370 zł. Kierowcy w tym czasie wykupili 371 biletów. Dawało to średnio nieco ponad 9 transakcji dziennie (licząc dni, w których obowiązywała Strefa Płatnego Parkowania czyli od poniedziałku do piątku).
We wrześniu 2020 roku radni Koalicji Obywatelskiej: Paweł Napolski i Tomasz Smolarek apelowali do prezydenta Glamowskiego, aby znieść opłaty za parkowanie przy Portowej. Wówczas radni argumentowali :"wzdłuż ulicy Portowej pozostaje wiele pustych miejsc wolnych, a rotacja w ścisłym Centrum jest mniejsza niż oczekiwana" - piszą w piśmie do prezydenta radni Napolski i Smolarek. Dlatego radni uważają, że w tym wypadku zasadnym jest aby wyłączyć ul. Portową z SPP."
Wówczas wyliczenia mówiły o tym, że na 107 miejsc parkingowych, dziennie jest zajętych -5, a miesięczny dochód z biletów oscylował w granicach 1,4 tys. zł. Ostatecznie ustało na tym, że obniżono abonament miesięczny na poziomie 60 zł.
- Minął kolejny rok i teraz znowu słyszmy, że opłaty za parkowanie przy Portowej jeszcze bardziej spadły i wynoszą w skali miesiąca ok. 1 tys. zł...To się pytam gdzie jest sens dla 12 tysięcy złotych rocznie utrzymywania tej ulicy w Strefie Płatnego Parkowania? Uważam, że go nie ma - dzieli się spostrzeżeniami przewodniczący rady miejskiej, Łukasz Kowarowski. I zauważa: - Budżet, który ma niemal 700 mln zł, który będziemy niebawem uchwalać stać, aby odpuścić sobie te 10-12 tysięcy złotych, a mieszkańcy parkowaliby w ludzkich warunkach.
Miasto nie jest już w planie naprawczym, a podwyżki uchwalone w jego ramach nadal obowiązują
Łukasz Kowarowski został zapytany dlaczego tak późno taka zmiana? - Wychodzę z założenia że lepiej późno, niż wcale - odpowiada radny Kowarowski.
Przypomnijmy, że od roku bowiem samorząd Grudziądza nie jest już objęty planem naprawczym, a fundowane w jego ramach podwyżki dla mieszkańców obowiązują cały czas, w tym: wyższe opłaty za parkowanie, przejazdy komunikacją miejską, podatek od nieruchomości.
Uchwała wyłączająca Portową ze SPP ma stanąć na najbliższej sesji, 1 grudnia.
