https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Paweł Gulewski: Linia tramwajowa do lewobrzeżnego Torunia to priorytet

Rozmawiał Wojciech Giedrys [email protected] tel. 56 61 99 912
Paweł Gulewski, radny PO: - Linia tramwajowa może zdecydowanie usprawnić komunikację między lewym a prawym brzegiem Wisły
Paweł Gulewski, radny PO: - Linia tramwajowa może zdecydowanie usprawnić komunikację między lewym a prawym brzegiem Wisły Jacek Chmielewski
- Tramwaj na lewobrzeże powinien powstać jak najszybciej - twierdzi Paweł Gulewski, radny Platformy Obywatelskiej. - To jedna z priorytetowych inwestycji miasta na najbliższe lata.

Rozmowa z radnym PO, Pawłem Gulewskim.

- Dlaczego radni PO forsują budowę linii tramwajowej na lewobrzeże?
- Linia tramwajowa może zdecydowanie usprawnić komunikację między lewym a prawym brzegiem Wisły. Tramwaje nie stoją w korkach. Jazda z pl. Rapackiego na Armii Krajowej lub do dworca Toruń Główny zajęłaby kilka minut. Linia na lewobrzeże powinna powstać jak najszybciej. To jedna z priorytetowych inwestycji na najbliższe lata, przy czym samo torowisko musi zostać wybudowane już za kilka miesięcy przy okazji remontu mostu drogowego im. Józefa Piłsudskiego. Oczywiście zaplanowanie torowiska tramwajowego na istniejącej przeprawie musi spełniać wszelkie normy bezpieczeństwa, w tym hałasu i bezpieczeństwa, a także płynności ruchu drogowego.

Czytaj także: Tramwajem przez toruński most Piłsudskiego? Niekoniecznie
- Według ekspertów z firmy Trako budowa linii tramwajowej do Dworca Głównego ma sens pod warunkiem wycofania autobusów z mostu im. Piłsudskiego. Przewodniczący trzech rad okręgów z lewobrzeżnego Torunia twierdzą, że to rozwiązanie nie poprawi komunikacji na lewy brzeg, a wręcz ją utrudni.
- Zgadzam się po części z tymi opiniami. Według mnie ta ekspertyza przygotowana na zlecenie miasta zawiera bardzo kontrowersyjną tezę. Nikt przecież przy zdrowych zmysłach nie zdecyduje się na zlikwidowanie wszystkich połączeń autobusowych przez most im. Piłsudskiego. Nie sposób odnieść wrażenia, że wyniki zleconej przez władze miasta analizy mogą ułatwić decyzje o zaniechaniu tej inwestycji. Przypomnę tylko, że do niedawna prezydent Torunia był wielkim orędownikiem budowy linii do kompleksu o. Tadeusza Rydzyka w Porcie Drzewnym i to przedsięwzięcie miało o wiele słabsze uzasadnienie ekonomiczne. Naszym priorytetem powinno być doprowadzenie tramwaju na wysokość dworca Toruń Główny. To pierwszy krok. To da nam możliwość dalszej rozbudowy torów w kierunku, np. Stawek lub Podgórza w kolejnych latach. Rezygnując w tym momencie z działań zmierzających do rozbudowy sieci tramwajowej, m.in. na lewobrzeże, pozbawiamy się możliwości dalszego rozwoju naszego miasta w oparciu o nowoczesny i ekologiczny transport publiczny.

- Kiedy mogłyby powstać połączenia do lewobrzeżnych osiedli?
- Obecnie możemy wykorzystać moment opracowywania strategicznych dla Torunia inwestycji, które byłyby sfinansowane w nowej perspektywie UE na lata 2014-2020. Tak korzystna zbieżność możliwości finansowych i technicznych dla budowy linii tramwajowej na lewobrzeże już się nie powtórzy. Priorytetem jest rozpoczęcie już teraz publicznej debaty na temat dalszych kierunków rozwoju sieci tramwajowej w Toruniu, która zakończyłaby się konsultacjami społecznymi w tej sprawie. Podobne działania należałoby zastosować także w przypadku nowej linii tramwajowej łączącej Wrzosy i Chełmińskie Przedmieście z centrum.

Wiadomości z Torunia

Czytaj e-wydanie »

Motoryzacja do pełna! Ogłoszenia z Twojego regionu, testy, porady, informacje

Komentarze 16

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

A
Adaś
Za brak rezerwy szerokości pod tory na nowym moście Łysy i jego ludzie powinni siedzieć w wiezieniu. Takiej krótkowzroczności i marnotrawstwa to chyba nie ma nigdzie.
R
Rudek
Zamiast pchać "Toruńskie metro" za most, lepszym rozwiązaniem byłoby przedłużyć linię 2 i 3 ze skłodowskiej do pętli na skarpie...
Gupiś, nie da sie. Zrobili za wąski trawnik po środku nowej Skłodowskiej.
p
podgórzanka
Po co jakiś tramwaj, czy łaczenie ,skoro lewobrzeże chce się odłączyć od Torunia?

Kto chciałby żyć wiecznie w Zalesiowie z tow. gospodarzem ze wsi Kamień i slamieniałym komuszo-rydzykowym myśleniem, chyba jedynie plebs?

Co za gadania, że CHCE się odłączyć! Cytując klasyka można powiedzieć "Nie chce ale musi!" "Dyskusja" o likwidacji autobusów przez most pokazuje dokładnie, KTO zamierza całkowicie pogrążyć lewobrzeże. Na pewno nie mieszkańcy!
p
patrzmy realnie
Po co jakiś tramwaj, czy łaczenie ,skoro lewobrzeże chce się odłączyć od Torunia?

Kto chciałby żyć wiecznie w Zalesiowie z tow. gospodarzem ze wsi Kamień i slamieniałym komuszo-rydzykowym myśleniem, chyba jedynie plebs?
G
Gość
Zamiast pchać "Toruńskie metro" za most, lepszym rozwiązaniem byłoby przedłużyć linię 2 i 3 ze skłodowskiej do pętli na skarpie...

Tak tramwaje beda przelatywac przez Wschodnia do Lubickiej.
z
zpodgórza
Jak mozna budowac nowy most na Wiśle i zapomniec o lini tramwajowej? na stary beda sie teraz pchac... Szkoda gadac!

W tym miasteczku z tym "zarządem" można wszystko. Tzn. każdą głupotę. A pan i władca ma szerokie pole do popisu przy takich radnych-bezradnych. Fakt, szkoda gadać.
K
Krzysztof Grzelak
Jak mozna budowac nowy most na Wiśle i zapomniec o lini tramwajowej? na stary beda sie teraz pchac... Szkoda gadac!
m
młodytrn
Zamiast pchać "Toruńskie metro" za most, lepszym rozwiązaniem byłoby przedłużyć linię 2 i 3 ze skłodowskiej do pętli na skarpie...
b
blood
A geograf się zna?
s
sandutor
Co ten politolog- najłatwiejsze studia, po UMK zna się na komunikacji? Ma chcica na prezydenturę po tow. Zaleskim?
M
Mirosław Kwiatkowski
Panie Gulewski, podpiszę się. Chyba żeście państwo z PO do reszty zgłupieli. To kolejny pomysł tylko po to ABY SIĘ ODRÓŻNIAĆ. Jesteście opozycją żałosną, na zasadzie: NIE, BO NIE. Zupełnie jak PIS w sejmie. A komu to niby fundujecie tę kosztowną inwestycję, jakież to tłumy będą podążać tramwajem na Główny i z powrotem. Jak chcecie je zagnać akurat na przystanki tramwajowe. Może bezpłatnymi biletami: to zdaje się Wam jeszcze do głów nie wpadło. W porównaniu z obecnymi rozwiązaniami tramwaj NIE DAJE ŻADNEJ WARTOŚCI DODANEJ, a jedynie koszt budowy i dodatkowy bajzel na moście. To jest prawie tak samo głupi pomysł jak koncepcja dołożenia torów na bydgoskie lotnisko dla BiT City. Koszt jak stąd do Krakowa dla wszystkich piętnastu pasażerów dziennie. Puknijcie się w czoło.
z
zpodgórza
NIkt rozsądny nie zlikwwiduje linii autobusowych przez most. /.../. Należy także uruchomić szynobusy w rlacji Toruń Wschodni - Kluczyki.

Aleś optymista! A gdzie masz rozsądnych w gronie naszych "gospodarzy"??? Interesik nade wszystko! A o ZLIKWIDOWANIU autobusów przez most i przesiadkach przy dworcu była przecież mowa.
A szynobus to świetne rozwiązanie, ale wymaga duuuuuużo pomyślunku, obawiam się, że zbyt dużo... No i nie da się tu ustanowić kolejnego derektora / prezesa.
J
Juliusz
NIkt rozsądny nie zlikwwiduje linii autobusowych przez most. Linie tramwajowe mogą BEZPOŚREDNIO łączyć np. Rubinkowo z lewą stroną,Wrzosy i Bydgoskie także. Już zapomniano o liniach 4, i 6 na przełomie lat 70 i 80? Można było 4 jechać z Bydgoskiego a 6 z Rubinkowa. I komu to przeszkadzało? Jeden tor na moście w zupełności wystarczy, trzeba tylko odpowiednio zorganizować ruch. Tzw. węzły przesiadkowe to dobra idea, ale nie w przypadku połącznia za most. Ogólniej - nie można stracić okazji do poprowadzenia toru na moście. Należy także uruchomić szynobusy w rlacji Toruń Wschodni - Kluczyki.
z
zpodgórza
Przeprowadź się panie Gulewski na Podgórz, a dopiero potem zlikwiduj autobusy kursujące z miasta na Podgórz. TYLKO tramwaj i "stacja przesiadkowa" przy dworcu to CZYSTA PARANOJA!!! Rozumiem, że chodzi też o nabijanie kabzy MZK - zamiast dojechać na jeden bilet, trzeba będzie płacić co najmniej za dwa: tramwajem do dworca i z dworca dalej. PARANOJA
Czy był Pan kiedyś na Podgórzu? Czy wie Pan, jakie są odległości skrajnych osiedli od dworca? Jeśli nie, zapraszam!
Już zrobiliście osiedle slamsów na Podgórzu. Może tam Pan zamieszka? Pozorowane ruchy z komunikacją miejską - niby 3 czy 4 linie, ha, ha, a autobusów tyle samo co przy wcześniejszej jednej linii.
Trzeba zacząć starania o przyłączenie Podgórz do Inowrocławia, skoro chcecie go odciąć od prawego brzegu.
x
xyz
Jeśli zdecydują się na zlikwidowanie połączeń autobusowych przez most to będzie paranoja. Ludzie którzy będą wracać z pracy np. z Koniuch będą musieli specjalnie przesiadać się na pl.Rapackiego w tramwaj, by dojechać do dworca i dalej znów wsiąść w autobus, który zawiezie ich do domu! Nie wspominając już o osobach bez biletu miesięcznego.. Żeby przejechać stosunkowo niewielki odcinek (autobus-tramwaj-autobus) będą musiały zużyć aż 3 bilety - gdzie dzisiaj bez problemu da się dojechać wszędzie zużywając max 2..
Pomysł z tramwajem jest zdecydowanie jeszcze do przemyślenia. I zacznijcie w końcu myśleć o pasażerach!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska