PKP. Bałagan po rewolucji

Rafał Wolny
Od 1 grudnia spółka PKP Przewozy Regionalne jest zarządzana przez samorządy wojewódzkie i obsługuje tylko pociągi osobowe na trasach lokalnych.
Od 1 grudnia spółka PKP Przewozy Regionalne jest zarządzana przez samorządy wojewódzkie i obsługuje tylko pociągi osobowe na trasach lokalnych. fot. Witold Opic
Choć przewoźnicy zapewniali, że rewolucja na kolei nie dotknie pasażerów, już pierwszy dzień zmian odbił się na naszych kieszeniach i nerwach.

Dyżur w środę od godz. 14.00-16.00

Dyżur w środę od godz. 14.00-16.00

0 800-170-755 - bezpłatna infolinia

A Państwo, czy odczuliście już zmiany na kolei? Co przewoźnicy powinni zrobić, aby byli bardziej przyjaźni pasażerom? Czy kolej ma jeszcze szansę konkurować z transportem samochodowym, czy też nadchodzi jej zmierzch?

Czekam na telefony i e-maile Rafał Wolny
rafal.wolny@pomorska.pl

Droższe przejazdy oraz kłopotliwe przesiadki, to tylko kilka "atrakcji". Poprawi się najwcześniej wiosną.

Od 1 grudnia spółka PKP Przewozy Regionalne jest zarządzana przez samorządy wojewódzkie i obsługuje tylko pociągi osobowe na trasach lokalnych.

Międzywojewódzkie pociągi pospieszne kursują pod szyldem PKP Intercity.

Pasażerowie z niepokojem czekali na tę rewolucję. - Mimo zapewnień kasjerki obawiałem się, czy kupiony w niedzielę bilet będzie ważny, czy też zapłacę mandat - mówił nam pan Eugeniusz, który wczoraj przyjechał do Bydgoszczy z Gdańska.

Łukasz, student UKW z Koszalina złościł się z kolei, że zapłacił za przejazd kilka złotych więcej: - Jechałem z dwiema przesiadkami i musiałem kupić osobne bilety na pospieszny i osobowy.

Koszt przejazdu wzrósł, bo każda przesiadka między pociągami PR i IC jest obecnie traktowana jako osobna podróż. Dotychczas odległość liczona była z miejsca wyjazdu do stacji docelowej (niezależnie od liczby przesiadek), co sprawiało, że bilety na dłuższe trasy były tańsze.

Zmiany mogą dać po kieszeni także posiadaczom biletów okresowych, kupionych po 1 grudnia (wcześniej nabyte uprawniają do przejazdu na dotychczasowych zasadach).

- Mam miesięczny na osobowy, ale kiedy się spóźnię mogę dopłacić i jechać pospiesznym, a niedługo będę musiał kupić drugi bilet - martwi się pan Jan, który dojeżdża do pracy w Bydgoszczy z Grudziądza.

Kłopotów (i pieniędzy) oszczędziłoby wzajemne uznawanie biletów przez PR i IC. - Przewozy Regionalne nie chcą na razie honorować naszych biletów, ale rozmowy trwają - odbija piłeczkę Adrianna Chibowska, rzecznik IC.

Przepychanki spółek z tej samej grupy nie interesują jednak pasażerów, tym bardziej, że na dogadanie się miały one kilka miesięcy. - Zdajemy sobie z tego sprawę i nieprawdą jest, że ktoś tu komuś rzuca kłody pod nogi, ale wypracowanie porozumienia wymaga czasu - tłumaczy Paweł Ney, rzecznik PR.

Czas jest potrzebny na analizę, ilu pasażerów jeździć będzie "nowymi" połączeniami PR, a ilu IC. - Dopiero jak będziemy mieli te dane, będziemy mogli racjonalnie i uczciwie podzielić zyski ze wspólnego systemu biletowego - uzasadnia Paweł Ney i zapewnia, że planowana jest m.in. oferta "wspólny przejazd". Pozwoliłaby ona podróżować z przesiadkami pomiędzy osobowymi i pospiesznymi, bez naliczania za każdym razem odległości i ceny od nowa. - Porozumienie powinno być gotowe jednak dopiero za trzy, cztery miesiące - zaznacza rzecznik PR.

Na pocieszenie na razie pozostaje pasażerom informacja, że IC nie zamierza podwyższać cen na pociągi pospieszne, za to wprowadza dodatkowe promocje cenowe. Z obowiązującego od 14 grudnia rozkładu nie znikną też żadne połączenia.

- Jeżeli będziemy coś przekształcać, to tak, by poprawić komfort pasażerów i zapewnić jak najlepsze połączenia wszystkich rejonów kraju - zapewnia Adrianna Chibowska.


Niedawna norma - czyli jeden bilet na pociąg pospieszny i osobowy oraz swobodne przesiadki - teraz wymaga żmudnych negocjacji. Zamiast dogadać się w ciągu kilku ostatnich miesięcy, spółki PKP wolały "kopać się po kostkach". I robią to nadal, więc naprawy rewolucyjnych zmian możemy spodziewać się dopiero za kilka miesięcy.

Wideo

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

n
nek

od kilku lat podróżuję na trasie szczecin -lubeka tam nie zmienia się rozkładów jazdy.Nawet w takim wypadku jak zmiana połaczenia tj do grudnia 2006 trzeba było przesiadać się w bad kleinen teraz odbywa się to bez przesiadki ale pociąg jadący z szczecina i tak odjeżdża o godzianch obowiązująch uprzednio

b
baniorz
W dniu 02.12.2008 o 09:46, wels5 napisał:

To jest skutek podziału całej PKP na wiele spółek i spółeczek. A generalnego gospodarza nie ma. Spółki próbują różnych sposobów, aby nieco podnieść swoja rentowność, a wszystko to odbija się na kliencie i jego portfelu. Prezesom tych spółek nie brakuje jednak dobrego humoru. Mam nadzieje, że kiedyś ktoś się w tym kraju obudzi, tylko, że wtedy wszystko trzeba będzie odbudowywać z ruin. No a przecież premierzy i ministrowie pociągami nie jeżdżą.



Masz kolego 100% racji, widać, że pamiętasz jeszcze kolej przed restrukturyzacją z jej podziałem na cztery SŁUŻBY i dużo mniejszą liczbą naczelników i dyrektorów oraz ich zastępców. Mam nadzieję, że te czasy jeszcze wrócą na PKP.
w
wels5

To jest skutek podziału całej PKP na wiele spółek i spółeczek. A generalnego gospodarza nie ma. Spółki próbują różnych sposobów, aby nieco podnieść swoja rentowność, a wszystko to odbija się na kliencie i jego portfelu. Prezesom tych spółek nie brakuje jednak dobrego humoru. Mam nadzieje, że kiedyś ktoś się w tym kraju obudzi, tylko, że wtedy wszystko trzeba będzie odbudowywać z ruin. No a przecież premierzy i ministrowie pociągami nie jeżdżą.

W
WYYkolejarz

TRZEBA by ROZ........ CALĄ tą bandę ale mamy PRZEWOZY a ile naczelnkow przy tym się NAROBIŁO? MOŻE innny przewożnik zrobi PORZĄDEK !!!!!!!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3