Plac Rapackiego w Toruniu. Tunel dla ludzi czy samochodów?

(Kaf), (WG)
Przebudowa placu ma rozpocząć się w połowie 2013 r.
Przebudowa placu ma rozpocząć się w połowie 2013 r. Lech Kamiński
Gorąco wokół przebudowy pl. Rapackiego. Do dyskusji włączył się marszałek województwa. Ruch Palikota przepytał w tej sprawie mieszkańców, a Marian Frąckiewicz tłumaczy torunianom, na jakie rozwiązanie nas stać.

Marszałek Piotr Całbecki napisał list otwarty w sprawie koncepcji przebudowy pl. Rapackiego. Przekonuje w nim, że prezydent Michał Zaleski powinien ogłosić konkurs urbanistyczny na rozwiązanie komunikacyjne na placu Rapackiego.

Ale nie należy wracać do przestarzałej koncepcji, która nie pasuje do współczesności i do Torunia oraz planów rozwojowych - pisze w liście marszałek. - Ta archaiczna koncepcja nakazuje zejść pod ziemię matkom z wózkami i małymi dziećmi, staruszkom z laskami, turystom i spacerowiczom. Tak być nie powinno. To samochody powinny zjechać do podziemi.

Wiadomości z Torunia

Całbecki forsuje więc koncepcję wybudowania tunelu, który puściłby ruch samochodowy z Alei Jana Pawła II pod ziemię, pozostawiając przestrzeń wolną dla spacerowiczów. Wskazuje też, że zaproponowana koncepcja mogłaby liczyć na pozyskanie choćby środków unijnych.

- Doskonale zdaję sobie sprawę, że to rozwiązanie kosztowniejsze, ale nadejdzie nowa perspektywa finansowa i jeśli ten projekt zostanie w tym czasie dobrze przygotowany, to będzie możliwość pozyskania środków finansowych na jego realizację. Pomysł marszałka krytykuje koalicja rządząca w radzie miasta.

- Ten pomysł budzi więcej pytań niż odpowiedzi - uważa radny Michał Jakubaszek z PiS. Podobne zdanie ma przewodniczący rady miasta, z którego inicjatywy odbyło się wczoraj spotkanie informacyjne w sprawie przebudowy placu. - Jestem realistą, a plan budowy przejścia dla pieszych jest realnym zadaniem - przekonuje Marian Frąckiewicz.

Przeczytaj także: Przebudowa Placu Rapackiego. Będą rozmowy z mieszkańcami!

W sprawie przebudowy pl. Rapackiego radni opozycji oraz środowiska organizacji pozarządowej apelowali o przeprowadzenie konsultacji społecznych, by dowiedzieć się, jakie są oczekiwania mieszkańców w sprawie przyszłości tego miejsca.

Wczoraj zaangażowani mieszkańcy debatowali na ten temat. Maciej Piechocki z Podgórza uważa, że tunel dla pieszych pod pl. Rapackiego to fanaberia, a dla samochodów to zupełna abstrakcja, na co miasta nie stać. Inna torunianka, Matylda Filipiak uważa jednak, że tunel dla pieszych jest potrzebny, ale trzeba uwzględnić przy jego budowie udogodnienia dla osób starszych i niepełnosprawnych.

Więcej w piątkowej "Gazecie Pomorskiej" - wydanie toruńskie

A jak Waszym zdaniem powinien wyglądać pl. Rapackiego? Zapraszamy do dyskusji na forum.

Czytaj e-wydanie »

Wideo

Komentarze 12

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

p
piotr
Oba pomysły to oczywisty i nic,oprócz kosztow, nie dający bzdet!! Tunel dla samochodów oczywiście upłynni ruch...na odcinku 200 metrów a potem zatrzyma się on tam, gdzie i tak się zatrzymuje czyli na moście. Jeżeli miasto stać na miliardowe wydatki żeby od Mickiewicza do mostu można było wrzucić 3 bieg to życzę powodzenia:-)W przeciwnym kierunku sytuacja ma się identycznie. Tunel dla pieszych też nie rozwiązuje absolutnie nic ponieważ i tak i tak, trzeba będzie przepuścić tramwaje na i z Chopina. Pomysł z tunelem dla ruchu kołowego w połączeniu z tunelem dla pieszych może i ma sens(tramwaje przejeżdżają przez pl.Rapackiego bezkolizyjnie) ale razem z poszerzeniem mostu i przebiciem sie pod torami kolejowymi na co ani w tym, ani w przyszłym stuleciu raczej się nie zanosi.
Szanowny Juliuszu! Ty, razem z plecaczkiem,walizką, wózkiem, hulajnogą czy czym tam jeszcze, jesteś oczywiście bardzo ważnym elementem miasta, ale wybacz, miasto to przede wszystkim szybki transport i komunikacja,często również tranzyt.Naprawdę jest bez znaczenia czy pędząc na lody przyjdziesz dwie minuty wcześniej czy później, czy mamusia z wózkiem będzie w parku o 13 czy 5 minut po, nie ma też większego znaczenia czy w tej drodze będziecie musieli pokonać trzy czy pięć schodków. Natomiast niezwykle istotne jest jak szybko dojedziesz na pokładzie karetki do szpitala albo jak szybko straż pożarna będzie przy pożarze. Nie wspomnę już o takich pierdołach jak ciepłe bułeczki na Twoje śniadanko czy świerze mleczko dla bobaska od w/w mamusi.
Pastuchu toruński!jeżeli zastanawiasz sie czy Toruń jest piękny to może...wypasaj dalej?
P
Piotr

Najbardziej optymalnym rozwiązaniem jest tunel dla samochodów.

S
Stawros

Oba pomysły to oczywisty i nic,oprócz kosztow, nie dający bzdet!! Tunel dla samochodów oczywiście upłynni ruch...na odcinku 200 metrów a potem zatrzyma się on tam, gdzie i tak się zatrzymuje czyli na moście. Jeżeli miasto stać na miliardowe wydatki żeby od Mickiewicza do mostu można było wrzucić 3 bieg to życzę powodzenia:-)W przeciwnym kierunku sytuacja ma się identycznie. Tunel dla pieszych też nie rozwiązuje absolutnie nic ponieważ i tak i tak, trzeba będzie przepuścić tramwaje na i z Chopina. Pomysł z tunelem dla ruchu kołowego w połączeniu z tunelem dla pieszych może i ma sens(tramwaje przejeżdżają przez pl.Rapackiego bezkolizyjnie) ale razem z poszerzeniem mostu i przebiciem sie pod torami kolejowymi na co ani w tym, ani w przyszłym stuleciu raczej się nie zanosi.
Szanowny Juliuszu! Ty, razem z plecaczkiem,walizką, wózkiem, hulajnogą czy czym tam jeszcze, jesteś oczywiście bardzo ważnym elementem miasta, ale wybacz, miasto to przede wszystkim szybki transport i komunikacja,często również tranzyt.Naprawdę jest bez znaczenia czy pędząc na lody przyjdziesz dwie minuty wcześniej czy później, czy mamusia z wózkiem będzie w parku o 13 czy 5 minut po, nie ma też większego znaczenia czy w tej drodze będziecie musieli pokonać trzy czy pięć schodków. Natomiast niezwykle istotne jest jak szybko dojedziesz na pokładzie karetki do szpitala albo jak szybko straż pożarna będzie przy pożarze. Nie wspomnę już o takich pierdołach jak ciepłe bułeczki na Twoje śniadanko czy świerze mleczko dla bobaska od w/w mamusi.
Pastuchu toruński!jeżeli zastanawiasz sie czy Toruń jest piękny to może...wypasaj dalej?

p
pastuch toruński
Tramwaj do dworca gł i dalej na Podgórz musi być !! Wielki bład popełniono likwidując linie tramwajowa do dworca. Skutek był i jest taki że nigdy nie mamy pewności czy zdąrzymy na pociąg czy tez utkniemy w korku na moście.Tunel pod placem musi być bo onim słyszę od 40 lat!! ha ha!! ale mamy planistów i gospodarzy w tym pięknym mieście!!

Jak na nasze mozliwości ,to za dużo.Tak sądzę a czy nasze miasto jest piękne ,to sprawa mocno dyskusyjna.
--
Nie ma wielkości, gdzie nie ma prawdy.
k
krzysztof

może najpierw spłaćmy zaciągnięte długi
a później myślmy o innych inwestycjach?
a może o to chodzi aby mieć najdroższy tunel?

A
Artur

Cały urok pl.Rapackiego to własnie deptaki,alejki,zielen i miejsce spotkań mieszkańców i turystów .Po wybudowaniu przejść podziemnych miejsce straci cały swój urok.Będzie4 to wielką szkodą dla miasta.

J
Juliusz

Wzruszające? Nie, tylko realistyczne. Przepraszam, ale takie bzdury piszą ludzie zza kierownicy samochodu, bez pojęcia kto chodzi po mieście. Tak, starsi, mniej sprawni, z wózkami, walizami, plecakami chodzą po mieście i powinni poruszać się bez BARIER ARCHITEKTONICZNYCH. Ale nie tylko oni, także ci sprawni i młodzi. Miejsce pieszego jest na powierzchni. Tunel w niczym nie usprawni ruchu samochodów, bo to nie piesi powoduja korki, tylko nadmierna ilość pojazdów nie mieszczących się na jednej dojazdowej jezdni do mostu zbierającej ruch z czterech kierunków (np.od północy). Myślenie nie boli!!!

e
ex

Oczywiście że tunel dla pieszych. Z windą, podjazdami i jak najmniejszą ilością schodów. A tramwaj przenieść ze środka Alei JPII na jej zachodnią stronę. Będzie przecinał ją dopiero na pl.Artylerii.

e
ewa

Bardziej realny i mniej kosztowny bedzie tunel dla pieszych.

m
moherski66

Tramwaj do dworca gł i dalej na Podgórz musi być !! Wielki bład popełniono likwidując linie tramwajowa do dworca. Skutek był i jest taki że nigdy nie mamy pewności czy zdąrzymy na pociąg czy tez utkniemy w korku na moście.Tunel pod placem musi być bo onim słyszę od 40 lat!! ha ha!! ale mamy planistów i gospodarzy w tym pięknym mieście!!

g
gośc

A co z linią tramwajową wszyscy jakoś o tym ważnym elemencie układanki zapominają albo celowo omijają ten temat, rozgrzebanie placu w wersji pana Całbeckiego to przy naszych dzielnych budowlańcach jakieś trzy lata bez mostu ,albo i dłużej

m
m.

Tunel dla aut? No nie wiem, miasto będzie to kosztować majątek. No i ta obrona matek z wózkami, turystów i starszych ludzi. Wzruszające. A może zamiast tunelu, lepiej postawić ładny mostek dla pieszych? Może most przy moście będzie wyglądał kiczowato, ale lepsze to, niż tunel (zalewany przez Wisłę każdej wiosny).