Płatności bezgotówkowe. 90 proc. takich płatności w Polsce realizowanych jest zbliżeniowo

Katarzyna Paczewska
Katarzyna Paczewska
Miejscami, w których konsumenci korzystają najczęściej z płatności zbliżeniowych są sklepy spożywcze (98 proc.), apteki (81 proc.) i inne sklepy detaliczne (46 proc.).
Miejscami, w których konsumenci korzystają najczęściej z płatności zbliżeniowych są sklepy spożywcze (98 proc.), apteki (81 proc.) i inne sklepy detaliczne (46 proc.). materiały prasowe/Mastercard
90 proc. płatności bezgotówkowych w Polsce realizowanych jest zbliżeniowo. 68 proc. polskich konsumentów pozytywnie ocenia podniesienie limitu płatności zbliżeniowych bez konieczności podawania PIN-u z 50 do 100 zł - wynika z najnowszego badania Mastercard.

Według ostatnich danych Mastercard, 90 proc. płatności kartą w Polsce realizowanych jest zbliżeniowo. Polacy uważają je za bezpieczniejszą formę płatności niż gotówka, co ma duże znaczenie w trakcie trwającej epidemii. Ponad połowa ankietowanych przyznała, że to właśnie panujące okoliczności zainspirowały ich do używania tej metody płatności, a zdecydowana większość deklaruje, że będzie z niej korzystać również po ustaniu zagrożenia epidemicznego.

Chętniej wybieramy zakupy online, a w realu płatności zbliżeniowe

W pierwszym kwartale tego roku 90 proc. płatności kartami Mastercard w Polsce zrealizowanych zostało zbliżeniowo, podczas gdy w Europie udział ten wyniósł 78 proc. Potrzeba dbania o higienę i zdrowie sprawia, że Polacy chętniej wybierają zakupy online, a w sklepach stacjonarnych – płatności zbliżeniowe. Niemal wszyscy badani (90 proc.), zgadzają się, że są one bardziej higieniczne, a 85 proc. uważa, że to bezpieczniejsza metoda płatności niż gotówka. Dla 70 proc. spośród nich to pierwszy wybór przy płaceniu za zakupy w czasie epidemii Covid-19, a 54 proc. przyznaje, że to aktualna sytuacja zachęciła ich do częstszego płacenia zbliżeniowo. 89 proc. badanych twierdzi, że będzie nadal korzystać z płatności bezdotykowych, nawet po zakończeniu pandemii.

Poza kwestią bezpieczeństwa, konsumenci cenią płatności zbliżeniowe także za wygodę i szybkość. Miejscami, w których konsumenci korzystają z nich najczęściej są sklepy spożywcze (98 proc.), apteki (81 proc.) i inne sklepy detaliczne (46 proc.).

Mastercard niedawno podwyższył limit transakcji zbliżeniowych bez konieczności podawania kodu PIN w 42 krajach. W Polsce, podniesienie limitu z 50 zł do 100 zł pozytywie ocenia 68 proc. użytkowników kart.

Płatności częściej kartą, rzadziej urządzeniem mobilnym

Wśród polskich konsumentów najpopularniejszą metodą płatności zbliżeniowych pozostaje wciąż użycie plastikowej karty debetowej lub kredytowej (96 proc.). 36 proc. ankietowanych deklaruje korzystanie z płatności telefonem, a 2 proc. z urządzeń „ubieralnych”, takich jak inteligentny zegarek czy opaska fitness. 4 na 5 (82 proc.) polskich konsumentów deklaruje, że zmieniło kartę, której używa najczęściej, aby mieć możliwość płacenia zbliżeniowo. Z kolei 95 proc. badanych uważa, że przestawienie się na płatności zbliżeniowe jest łatwe.

Tak wygląda pierwszy, polski samochód elektryczny, Izera

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3