Spis treści
Polityka diversity & inclusion, praktyki dotyczące równości płac czy zwiększona świadomość pracodawców na temat tworzenia równościowego rynku pracy wpływają na coraz mocniejszą pozycję Polek w biznesie. Zgodnie z danymi GUS, w III kwartale minionego roku ich udział w wieku produkcyjnym na rynku pracy wyniósł blisko 77 proc. Oznacza to, że znaczna większość pań między 18. a 59. rokiem życia jest aktywna zawodowo.
Co ciekawe, z analiz Eurostatu wynika, że gender pay gap (luka płacowa), który w Europie wynosi średnio 13 proc., w Polsce jest równy 4,5 proc. (2020 r.). Przed nami znalazły się tylko Włochy, Słowenia, Rumunia i Luxemburg.
– Kobiety stały się bardziej odważne jeśli chodzi o biznes, jest ich w nim coraz więcej – tłumaczy w rozmowie ze Strefą Biznesu Magdalena Malutko, współwłaścicielka agencji kreatywnej „Od kuchni”. – Kobiety nie boją się mówić o swoich potrzebach, stawiają na swoje i bardzo prężeni się rozwijają – mówi i dodaje, że na rynku pojawia się także coraz więcej jednoosobowych biznesów prowadzonych przez kobiety.
Zapytana o to, czy pandemia pomogła kobietom wejść w świat biznesu, przyznaje, że w trakcie pandemii kobiety zyskały więcej czasu na to, żeby mogły się zastanowić, czego chcą, czego oczekują i na spokojnie sobie to zaplanować.
– Pamiętajmy, że pojawiło się także więcej narzędzi do działania online, np. różnego rodzaju platformy do komunikacji, gdzie panie mogą się dzielić swoimi doświadczeniami, czy wiedzą na temat prowadzenia biznesu. Rozmówczyni podkreśla, że kobiece wsparcie w biznesie odgrywa dziś dużą rolę, a niekiedy stanowi inspirację czy bodziec, by wziąć sprawy zawodowe w swoje ręce.
Malutko nie ukrywa, że kobiety zaczęły wykorzystywać swoje doświadczenie i wykształcenie. Ponadto wskazuje na jeszcze jedną zaletę kobiet, a mianowicie to, że są multitaskingowe, co oznacza, że mogą robić kilka rzeczy w tym samym czasie. Jej zdaniem kobiet w biznesie na pewno będzie przybywać.
Kobiety w biznesie są szczere i uczciwe
Według analizy przygotowanej przez Transparent Data na podstawie danych z CEIDG oraz KRS w lutym 2023 r., 1,8 mln własnych działalności gospodarczych w Polsce jest prowadzonych przez mężczyzn, a 586 tys. panów zasiada w zarządach spółek. Tymczasem kobiet w zarządach jest prawie 194 tys., zaś firm, w których zarząd składa się z samych pań, zaledwie 80,2 tys. Dla porównania firm, gdzie u steru są wyłącznie mężczyźni, jest aż 326 tys.
Patrząc przez pryzmat formy prawnej, najwięcej pań jest członkami zarządu w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością – 162,1 tys. i spółkach jawnych – 22,6 tys. Najmniej w prostych spółkach akcyjnych – zaledwie 386 i spółkach komandytowo-akcyjnych – 554.
Jak wynika z badania „Rzetelna w biznesie”, przeprowadzonego przez TGM Research na zlecenie Rzetelnej Firmy, według co 4. przedsiębiorcy to kobiety bardziej niż panowie umieją przyznać się do błędu czy oddać nadwyżkę pieniędzy, którą wpłacił kontrahent. Tylko 12 proc. respondentów za bardziej wiarygodnych pod tym względem uważa mężczyzn.
Dla 1/4 osób zarządzających firmami rozwaga i skłonność do minimalizowania ryzyka oraz dokładna analiza przed podjęciem decyzji to mocne strony pań. 19 proc. przeważa jednak szalę na stronę mężczyzn.
Obecnie coraz większą wagę firmy przywiązują do społecznej odpowiedzialności biznesu, jak minimalizowanie negatywnego wpływu prowadzonej działalności na środowisko czy organizowanie akcji charytatywnych. Przodują w tym panie (28 proc.), zaś panowie są odbierani jako bardziej powściągliwi (9 proc.).
Jakie wyzwania stoją przed kobietami w biznesie?
Wiele kobiet, myśląc o otwarciu własnego biznesu, odczuwa szereg obaw i brak pewności siebie. Jak wynika z raportu Fundacji Sukces Pisany Szminką „Satysfakcja Polek z pracy i zarobków”, największą barierą w podejmowaniu nowych wyzwań zawodowych są dla kobiet brak wsparcia męża czy partnera, podcinanie skrzydeł przez przełożonych, strach przed ryzykiem oraz szklany sufit. Większość z tych trudności można jednak wypracować, posiłkując się pomocą odpowiednich osób. Tych, w organizacjach działających na rzecz kobiet, jak i w normalnych firmach nie brakuje.
– Jako kobieta i przedsiębiorczyni popieram różnego rodzaju działania promujące aktywność zawodową kobiet. Uważam, że w Polsce jest do tego przestrzeń, jednak niewątpliwie wymaga to nie tylko ogromnego nakładu pracy, ale i odwagi. Cieszę się, że poprzez swoją pracę mogę pośrednio włączać się w promowanie kobiet w biznesie – komentuje Anna Garmada, właścicielka marki Nobilia.
Co trzecia matka dziecka w wieku do 9 lat nie pracuje
– Blisko 90 proc. kobiet nie wykonuje pracy zarobkowej w pierwszym roku po urodzeniu dziecka. 56 proc. kobiet jest w tym czasie na urlopie macierzyńskim/rodzicielskim, a 33 proc. nie ma żadnego formalnego zatrudnienia – wynika z raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego pod tytułem „Mama wraca do pracy – bariery behawioralne i kierunki wsparcia”.
Sytuacja zmienia się w kolejnych latach życia dziecka, gdy część kobiet wraca do aktywności zawodowej. Odsetek niepracujących matek jest niższy dla każdego kolejnego roku życia dziecka. Wśród matek dzieci w wieku 1-2 lata, 38 proc. nie pracuje (ani nie jest w swojej pracy na urlopie związanym z opieką nad dzieckiem). Wśród matek dzieci w wieku 5 lat jest to 27 proc., a w przypadku 8 lat – 20 proc. Mimo że opieka nad starszym dzieckiem jest mniej czasochłonna niż nad noworodkiem, wciąż jest to zadanie bardzo trudne do pogodzenia z pracą zarobkową.
– Z naszego badania wynika, że obowiązki zawodowe, w tym nadgodziny i sztywne godziny czasu pracy w znaczący sposób utrudniają godzenie pracy z opieką. Gdy dodać do tego niekompatybilne z czasem pracy godziny funkcjonowania żłobków i przedszkoli oraz trudności logistyczne związane z dojazdami, łączenie opieki i pracy staje się prawdziwym wyzwaniem. Dodatkowym czynnikiem jest czasowa, ale jednak ograniczona dyspozycyjność, związana z chorobami dziecka i koniecznością sprawowania nad nim opieki. Aktywność zawodowa matek osiąga wartość 80 proc. dopiero po osiągnięciu przez dziecko wieku szkolnego – podkreśla Aneta Kiełczewska, zastępca kierownika zespołu ekonomii behawioralnej.
Co czwarta kobieta obawia się zmiany organizacji
Według danych ManpowerGroup, 70 proc. kobiet w Polsce ma pozytywne odczucia względem swojego aktualnego miejsca pracy, a najważniejszymi dla nich czynnikami z tym związanymi są m.in. sprawiedliwe wynagrodzenie za wykonywaną pracę (94 proc. kobiet vs 93 proc. mężczyzn), bezpieczne jej warunki (91 proc. kobiet vs 87 proc. mężczyzn), współpraca z ludźmi, z którymi dobrze im się pracuje i którym ufają (89 proc. kobiet vs 85 proc. mężczyzn), ubezpieczenie zdrowotne i benefity (88 proc. kobiet vs 79 proc. mężczyzn), a także rozwój kariery zawodowej, np. możliwość awansu i podwyżki (86 proc. kobiet vs 75 proc. mężczyzn).
Ta sama analiza prezentuje również oczekiwania Polek względem elastyczności miejsca pracy. Z danych wynika, że 75 proc. kobiet w naszym kraju chce możliwości wyboru godzin rozpoczęcia i zakończenia dnia pracy (vs 71 proc. mężczyzn), a 66 proc. wskazuje na potrzebę dłuższego urlopu (vs 65 proc. mężczyzn) i pełnej elastyczności, co do miejsca wykonywania obowiązków zawodowych, w zależności od codziennych planów (vs 56 proc. mężczyzn).
Z zebranych przez ManpowerGroup globalnych danych wynika natomiast, że poczucie bezpieczeństwa w miejscu pracy jest dla pracowników bardzo ważne. 2 na 10 ankietowanych (20 proc.) stwierdziło, że ważniejsze od pełnienia roli odzwierciedlającej jej pasję czy wartości jest poczucie większej stabilizacji i pewności, co do przyszłości w firmie. 25 proc. kobiet obawia się zmiany organizacji ze względu na niepewną sytuację gospodarczą.
Rośnie udział kobiet na kierowniczych stanowiskach
Ostatnie badanie Dun & Bradstreet „Kobiety w biznesie 2023” pokazuje, że – w Polsce kobiety zajmują zaledwie 17 proc. kluczowych stanowisk w firmach, względem 83 proc. w przypadku mężczyzn. Jednocześnie twarde dane udowadniają, że liczba firm, w których na stanowiskach kierowniczych są wyłącznie mężczyźni, w ostatnich pięciu latach systematycznie spada, a kobiety coraz częściej awansują w strukturach firm, choć powoli.
Jednocześnie autorzy badania wskazują, że pod względem liczby kobiet na wysokich stanowiskach Polska na tle innych krajów Europy wypada bardzo dobrze. Wyprzedzamy pod tym względem m.in. Niemcy, Austrię, Szwajcarię czy Skandynawię.
Ponadto z badania wynika, że, firmy kierowane przez kobiety cechują się znacznie większą wrażliwością na sprawy społeczne niż te kierowane przez mężczyzn. W Polsce niemal 6 na 10 firm (58,1 proc.) firm zarządzanych przez Panie jest pozytywne nastawiona do wszelkich zasady, normy i wartości związanych z ESG, a 46,5 proc. wdrożyło w życie te wartości. W tym przede wszystkim odpowiedzialność społeczną, prawa akcjonariuszy, przejrzystość i transparentność biznesową czy ład korporacyjny. Ta tendencja nie ogranicza się wyłącznie to polskich firm, ale jest również mocno uwypuklona w równym stopniu we wszystkich krajach ujętych w badaniu.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Tak dziś wygląda dyrektorka szkoły z "Rancza". Dla Ewy Kuryło czas się zatrzymał
- Gwiazda TVN była królową salonów. Teraz wygląda jak uboga szara myszka!
- Marian Opania ma kłopoty z sercem. Ludzie nie dowierzają, jak teraz wygląda
- Tak Allan walczy o uznanie zamożnego teścia. Wszyscy patrzyli na jego smerfne butki