
Polskie sery i twarogi wyjeżdżają m.in. do Arabii Saudyjskiej oraz Izraela, a mięso wieprzowe do Hongkong i USA. Warzywa eksportujemy głównie do krajów UE. Warzywa sprzedajemy głównie do krajów Unii Europejskiej.
Dokąd wysyłamy poszczególne kategorie produktów? Zobacz w dalszej części galerii.

Warzywa i przetwory
W okresie styczeń–listopad 2020 r. wpływy ze sprzedaży zagranicznej warzyw i przetworów warzywnych wyniosły 1,6 mld EUR i były o 4% mniejsze niż w tym samym okresie 2019 r.
Eksport warzyw i przetworów warzywnych stanowił 5% wartości całego polskiego eksportu rolno-spożywczego.
Największymi odbiorcami warzyw i przetworów były kraje Unii Europejskiej. Przychody uzyskane z eksportu tej grupy asortymentowej do UE wyniosły 1,3 mld EUR, co stanowiło 83% wartości sprzedaży zagranicznej.
Wśród krajów unijnych głównymi partnerami handlowymi Polski były Niemcy (353 mln EUR – 22% eksportu tej grupy) i Wielka Brytania (202 mln EUR – 13%), a spoza UE – Ukraina (55 mln EUR – 3%) i Rosja (52 mln EUR – 3%).

Spośród warzyw świeżych najwięcej eksportowano w 2020 roku pieczarek, cebuli i pomidorów, a wśród przetworów przeważały mrożonki warzywne, warzywa konserwowe i suszone.

Cukier i wyroby cukiernicze
Eksport cukru i wyrobów cukierniczych w okresie styczeń–listopad 2020 r. wygenerował przychód w wysokości 2,3 mld EUR, co stanowiło 7% wpływów ze sprzedaży zagranicznej produktów rolno-spożywczych z Polski. Przychody z eksportu cukru i wyrobów cukierniczych były o 6% wyższe niż w analogicznym okresie 2019 r.
Największy udział (88%) w przychodach uzyskanych z eksportu tej grupy towarowej miały słodycze, których wartość wywozu w okresie jedenastu miesięcy 2020 r. osiągnęła 2 mld EUR i była o 6,5% wyższa niż w analogicznym okresie poprzedniego roku.
Zajadają się nimi w Niemczech (476 mln EUR – 23% wartości eksportu słodyczy) oraz Wielkiej Brytanii (306 mln EUR – 15%).
Znacznie mniejsze przychody generowała sprzedaż do krajów trzecich, przede wszystkim do USA (75 mln EUR – 4%), do Federacji Rosyjskiej (66 mln EUR – 3%), na Ukrainę (65 mln EUR – 3%) i Arabii Saudyjskiej (34 mln EUR – 2%).