Historia Dingo
Historia Dingo
Na początku 1938 roku brytyjska armia podjęła prace nad lekkimi, czterokołowymi, pojazdami rozpoznawczymi. W marcu 1939 roku wybrano prototyp firmy BSA, który miał niżej położony środek ciężkości. Pierwsze zamówienie na 172 pojazdy seryjne zostało wystosowane przez War Office w maju 1939 roku. W tym samym roku BSA zostało przejęte przez koncern Daimler i w związku z tym otrzymał on oficjalną wojskową Daimler Mk.I, ale bardziej popularną nazwą była Daimler Dingo. Produkcję seryjną pojazdu rozpoczęto w drugiej połowie 1939 roku.
W następnych latach II wojny światowej kolejne wersje Dingo były używane powszechnie jako pojazdy rozpoznawcze, pojazdy oficerów łącznikowych czy pojazdy osobiste dowódców jednostek brytyjskich, kanadyjskich i polskich. Wóz okazał się - mimo dużego opancerzenia i ciężaru 3 ton - niebywale szybki (rozwijał ponad 80 km/h) i zwrotny.
Pomorskie Muzeum Wojskowe proponuje licytację długiej (ok. 30 min) przejażdżki zabytkowym pojazdem z okresu II wojny światowej Daimler Dingo.
Znajdujący się w kolekcji PMW Daimler Dingo Mk. III jest w 99 procentach oryginalnym brytyjskim pojazdem drugowojennej produkcji. Malowanie i oznakowanie wozu odzwierciedla jego przynależność do 4 Pułku Pancernego "Skorpion" Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie, który brał udział w walkach m.in. pod Monte Cassino.
Propozycja muzeum została już zaakceptowana przez bydgoski sztab WOŚP. Szczegółów należy na stronie WOŚP i allegro.pl.