Członkowie Stowarzyszenia na Rzecz Rozwoju Transportu Publicznego kupili Jelcza 15 listopada 2010 roku w podkarpackim Mielcum od tamtejszego miejskiego przewoźnika. W Bydgoszczy autobusy tego typu jeździły od lat 90-tych XX wieku do 2000 roku.
- To był wyjątkowo dobrze zachowany egzemplarz, dlatego zdecydowaliśmy się go kupić - opowiada Dariusz Falkowski ze stowarzyszenia. Ile wtedy kosztował Jelcz, nie chce zdradzić. - Kupiliśmy go za stosunkowo niewielkie pieniądze - dodaje Falkowski.
Po przyjeździe do Bydgoszczy autobus przeszedł jedynie niewielkie przeróbki - został przemalowany na bydgoskie barwy, dodano herb miasta.
Przez 6 lat Jelcz M11 uczestniczył w wielu imprezach, jeździł na liniach turystycznych, a nawet wiózł gości weselnych.
Autobus w tym czasie pokonał kilkanaście tysięcy kilometrów.

- Okazało się, że po tylu latach eksploatowania, a autobus wyprodukowano w 1989 roku, pojazd wymaga kapitalnego remontu - wyjaśnia Falkowski. - Silnik jest co prawda w świetnym stanie, ale remontu wymaga blacha, kratownica, a wymiany wnętrze pojazdu. Autobusy produkowane w tamtych czasach nie były zabezpieczone antykorozyjnie - mówi.
Członkowie stowarzyszenia już w ubiegłym roku rozpoczęli remont, ale póki co prace idą powoli.
Zabytkowe autobusy w Bydgoszczy [zdjęcia, wideo]
- Jego koszt to nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych. My tymczasem utrzymujemy się tylko ze składek członkowskich. Jako organizacja pożytku publicznego, uzyskujemy też środki z 1 procentu, ale to wciąż kropla w morzu potrzeb - mówi Dariusz Falkowski.
Stowarzyszenie apeluje więc do bydgoszczan oraz lokalnych firm o wsparcie finansowe przy remoncie.
- Jeśli uda się doprowadzić do jego końca, odnowiony, a co najważniejsze bezpieczny dla pasażerów, autobus wyjedzie na bydgoskie ulice - dodaje Falkowski.
Zobacz koniecznie: Zabytkowe autobusy w Bydgoszczy [zdjęcia, wideo]
Członkowie stowarzyszenia szukają też specjalistów, na przykład byłych pracowników MZK, którzy mogliby pomóc przy remoncie.
W tej sprawie można kontaktować się przez profil Stowarzyszenia na Rzecz Rozwoju Transportu Pub na fb, lub przez e-mail [email protected]
Jelcz M11 to polski wysokopodłogowy autobus miejski produkowany przez Jelczańskie Zakłady Samochodowe w Jelczu w latach 1985–1990. Od strony konstrukcyjnej był połączeniem zmodyfikowanego nadwozia Jelcza PR110 z podwoziem Ikarusa 260.
Model powstał z powodu kryzysu i szukania oszczędności dewiz potrzebnych na zakup autobusów za granicą przez co był traktowany jako rozwiązanie pośrednie.