Barometr zawodów. Na rynku pracy w Polsce jest za dużo ekonomistów
Trwa próbna matura zorganizowana przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. W szkołach zarządzanych przez Powiat Inowrocławski przystąpiło do niej 519 uczniów liceów i 358 uczniów techników. Zmagają się z:
- językiem polskim,
- matematyką,
- językami obcymi,
- historią sztuki,
- biologią,
- informatyką,
- chemią,
- wiedzą o społeczeństwie,
- historią,
- fizyką,
- geografią.
Próbna matura w Powiecie Inowrocławskim. W Zespole Szkół w Kruszwicy na matematykę nie narzekali
Jak informuje dyrektor Halina Stajszczak, w opinii uczniów zadania w arkuszach były łatwe, chociaż pojawiły się podchwytliwe pytania wymagające dłuższego zastanowienia się.
- Matematyka w zadaniach zamkniętych miała przystępne pytania, natomiast w sekcji otwartej trudności sprawiały zadania na dowodzenie - komentuje dyrektor Zespołu Szkół w Kruszwicy. W tym miejscu warto wspomnieć, że podobnego zdania byli uczniowie II LO im. Marii Konopnickiej w Inowrocławiu, z którymi rozmawialiśmy zaraz po egzaminie.
Dyrektor Stajszczak zwraca też uwagę, że uczniów jej szkoły zaskoczył fakt, iż na egzaminie z języka polskiego do wyboru były aż trzy tematy wypracowania. Ponadto uczniowie uznali za dość łatwy tekst do czytania ze zrozumieniem, choć niektórzy zwracali uwagę, że trzeba było go przeczytać przynajmniej dwa razy, by prawidłowo zaznaczyć odpowiedź.
W III LO im. Królowej Jadwigi w Inowrocławiu przeprowadzono sondaż na temat próbnej matury. Uczniowie stwierdzili, że egzaminy przygotowane przez Centralną Komisję Egzaminacyjną, jak i wcześniejsze - Operonu, były na podobnym poziomie trudności, choć bardziej czytelne były zadania maturalne CKE. Co najważniejsze, poziom zadań dostosowany był do poziomu nauki prowadzonej zdalnie. Uczniowie "Królówki" zwrócili też uwagę na odpowiednie przygotowanie szkoły pod względem higieniczno-sanitarnym, co w dobie pandemii ma ogromne znaczenie.
Opinia z III Liceum Ogólnokształcącego w Inowrocławiu - kto znał "Pana Tadeusza" ten zda język polski
Powracając do samych egzaminów, zwrócono uwagę, że po raz pierwszy na maturze z języka polskiego I i II część opierały się na jednej lekturze.
Przystępna była rozprawka w oparciu o "Pana Tadeusza". Gorzej było z drugim tematem, który brzmiał: "Czy sztuka może przynieść odpowiedzi na pytania o kondycję ludzką?" Do tematu załączony był fragment z "Ludzi bezdomnych", a jest to lektura do wyboru i nie wszyscy poloniści ją wybierają.
Jak informuje Krzysztof Nowicki, dyrektor III LO w Inowrocławiu, wspomniany fragment zawierał opis obrazu wychudzonego rybaka, który oglądał Tomasz Judym w Paryżu.
- Zarówno ten fragment, jak i temat nie powinny pojawić się na maturze na poziomie podstawowym, uczniowie, i myślę, że nie tylko oni mają problem ze zdefiniowaniem pojęcia kondycja ludzka, bo pojęcie to przecież znaczy dziś co innego niż sto lat wcześniej - skomentował dyrektor "Królówki".
Krzysztof Nowicki zwrócił uwagę, że matura z polskiego na pewno była łatwa dla tych, którzy szczegółowo znają "Pana Tadeusza". Podkreślił również, po konsultacji ze swymi nauczycielami, że egzamin dojrzałości z języka ojczystego w obu częściach nie może opierać się tylko na jednej lekturze, bo to odbije się na zdawalności.
Uczniowie zmagali się też z innymi przedmiotami. Według młodzieży z III LO, łatwy był angielski i matematyka na poziomie podstawowym. W przypadku "matmy" zabrakło zadań z zakresu funkcji kwadratowej i liniowej oraz geometrii analitycznej.
