https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Powiat mogileński. Masz azbest na dachu? Teraz możesz go się pozbyć

Agnieszka Nawrocka [email protected] tel. 52 357 22 33
W tym roku wszystkie gminy powiatu mogileńskiego przystąpiły do programu usuwania azbestu
W tym roku wszystkie gminy powiatu mogileńskiego przystąpiły do programu usuwania azbestu Archiwum
W tym roku wszystkie gminy powiatu mogileńskiego przystąpiły do programu usuwania azbestu. A to oznacza, że każdy kto ma na przykład dach z eternitu może poprosić o dofinansowanie jego utylizacji.

To ostatni dzwonek, aby ubiegać się o pieniądze na utylizacje wyrobów zawierających azbest. Nabór wniosków o dofinansowanie zakończy się za kilkanaście dni.

Dachy, rury wodociągowe i elewacje budynków wciąż pełne są tego niebezpiecznego materiału. Ile dokładnie mamy w regionie azbestu? To musieli policzyć urzędnicy.

Mieszkańcy mogą się pozbyć eternitu

W gminie Mogilno, największej w powiecie, jest blisko 790 tysięcy metrów kwadratowych dachów pokrytych azbestem. Znacznie mniej tego szkodliwego minerału jest w rurach - 6 tysięcy metrów bieżących oraz w elewacjach - około 5 tysięcy metrów kwadratowych. Dzięki dofinansowaniu szkodliwe wyroby mają znikać z budynków - dopłata obejmuje demontaż, transport i utylizację azbestu.

W tym roku po raz pierwszy do programu usuwania azbestu przystąpiła gmina Strzelno. Pozostałe gminy powiatu mogileńskiego uczestniczą w projekcie kolejny rok. W gminie Mogilno przed rokiem o pieniądze na pozbycie się azbestu starało się około 70 osób.

Jak usłyszeliśmy w mogileńskim ratuszu program cieszy się zainteresowaniem mieszkańców także w tym roku i wniosków szybko przybywa.

Mała gmina, to małe zainteresowanie

Z kolei w 2012 roku w gminie Dąbrowa zaledwie kilkanaście osób skorzystało z dofinansowania. - Nie jest to dużo - przyznaje wójt Marcin Barczykowski. - Trzeba pamiętać, że są to pieniądze na usunięcie azbestu. Nowe pokrycie dachu musi wykonać na swój koszt właściciel posesji.

Po zebraniu wniosków od mieszkańców, gminy podpiszą umowy z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. To ta instytucja przekaże pieniądze na unieszkodliwienie azbestu.
A gmina będzie musiała ogłosić przetarg i wybrać firmę, która zajmie się demontażem i wywozem materiałów.

Urzędy gminy wnioski o dofinansowanie przyjmują do końca stycznia. Nieco dłużej, bo do 4 lutego trwa nabór wniosków w Dąbrowie.

Dodajmy, że inny sposób dofinansowania utylizacji rakotwórczych materiałów odbywa się w gminie Trzemeszno. Jej mieszkańcy są objęci powiatowym programem.

Do września ubiegłego roku zbierano w gminach wnioski o dofinansowanie. Powiat gnieźnieński na utylizację azbestu przeznaczy blisko pół miliona złotych. To pieniądze z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie oraz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu.

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska