Zobacz wideo: Zmiany w prawie. Będzie teraz mniej wypadków na drogach?
Powiat tucholski to aż sześć gmin, w tym jedna miejsko-wiejska - Tuchola. Czy wszystkie przejście, które wymienimy poniżej, dostaną dofinansowanie, dowiemy się najpewniej jeszcze w tym roku. Inwestycje zaś będą zrealizowane w roku przyszłym.
Według szacunków łączna wartość zadań to 541 tys. zł, z czego można liczyć na połowę rządowego dofinansowania.
Czytaj także
Przejścia w powiecie tucholskim mają być bezpieczne
Głównym kryterium oceny jest to, czy przejścia są niebezpieczne. Zdaniem wicestarosty Zenona Poturalskiego, wnioski złożone przez powiat spełniają ten warunek. W gminie Śliwice wskazano dwa przejścia. Pierwsze jest w Śliwiczkach, gdzie dzieci i młodzież mają zajęcia szkolne po obu stronach drogi powiatowej. Drugie przejście gmina proponowała na ul. Czerskiej w Śliwicach, ale powiat wskazał to na ul. ks. Sychowskiego prowadzące do kościoła.
- Wiemy, że tam dochodziło do zdarzeń, co prawda nie w tych latach, które w tej chwili są brane pod uwagę - mówi wicestarosta. - To tam były potrącenia osób przechodzących przez przejście. W centrum wsi niektórzy potrafią przejechać 140 km na godzinę
.
Gdzie pozostałe przebudowane przejścia dla pieszych w powiecie tucholskim?
Żadna z planowanych przebudów nie będzie oznaczała zamontowania sygnalizacji świetlnej. Do tego są potrzebne audyty.
I będą zlecane, ale z myślą o ewentualnym przystąpieniu do drugiej edycji programu. Koszty takich zadań są o wiele większe.
Pozostałe przejścia z wniosku powiatu do wojewody? Gmina Tuchola - przejście w Stobnie. W gminie Cekcyn przejście na ul. Szkolnej przy szkole - jednocześnie jest tam dom kultury i urząd gminy. W Gostycynie na ul. Sępoleńskiej również przy szkole. W Kęsowie - przy szkole. Parking, gdzie rodzice dowożą dzieci, jest po drugiej stronie drogi. W Lubiewie przy szkole na ul. Wojska Polskiego.
Czytaj także
Jak chcą zadbać o przejścia w powiecie tucholskim?
Co się zmieni przy wymienionych lokalizacjach?
- Wyniesienie przejścia
- obniżenie krawężnika
- zamontowanie płyt perforowanych, które powodują, że łatwiej się zatrzymać pieszemu.
- Na nawierzchni drogi przed przejściami będą pasy dźwiękowe sygnalizujące, że zbliżamy się do przejścia dla pieszych.
- Do tego "kocie oczka", czyli mrugające na pomarańczowo elementy.
- Podświetlony znak A6 z mrugającym światłem pomarańczowym.
- Dwie lampy ledowe zasilane z urządzeń solarnych i wiatrowych. W nocy, jak ktoś będzie się zbliżał do przejścia, włączy się bardzo intensywne oświetlenie.
