Firmy oceniają swoich pracowników przynajmniej raz w roku. Pracownik z reguły musi rozwiązać testy sprawdzające wiedzę teoretyczną. Z kolei jego przełożeni i koledzy wydają opinię o tym, jakim jest współpracownikiem. Również pracownik dokonuje samooceny. Dzięki temu może sprawdzić czy wyobrażenie o sobie i swojej pracy zgadza się z tym, co sądzą jego koledzy i szefowie.
Informacje zdobyte podczas oceny pracownika mogą być przydatne przy układaniu planu szkoleń. W niektórych firmach od oceny zależy również awans lub wysokość premii. Dlatego przeprowadzenia oceny nie powinno się powierzać osobom przypadkowym, ale wyspecjalizowanym doradcom personalnym. Ponadto powinno się jej dokonać na podstawie obiektywnych danych. Według specjalistów nie jest to łatwe, ponieważ źródła informacji mają charakter subiektywny. Pracownicy i szefowie są tylko ludźmi i oceniając kolegę lub podwładnego często kierują się własnymi sympatiami. Jest to również sprawdzian dla ich profesjonalizmu.
Pracownik na cenzurowanym
(bz)
Czy już zatrudnionego pracownika trzeba oceniać? Coraz więcej przedsiębiorstw wychodzi z założenia, że tak.