Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Prawie 100 kilometrów tras w regionie do liftingu

(PAM)
sxc
Co i gdzie udało się w tym roku zrobić drogowcom odpowiadającym za trasy wojewódzkie? W tym roku postawiono na tańsze metody remontu.

Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy na ten rok do remontów zaplanował ponad 90 kilometrów dróg w naszym regionie. Najbardziej zniszczone odcinki są zabezpieczane asfaltową emulsją i grysem. Nowe

dywaniki są kładzione przede wszystkim na terenach zurbanizowanych. W tym roku najwięcej dróg będzie wyremontowanych przez tak zwane powierzchniowe utrwalenie.
To nie tylko wylanie asfaltowej emulsji i rozsypanie grysu - mówi Roman Stanisławki
naczelnik Wydziału Dróg ZDW w Bydgoszczy. - Bardzo często tego typu prace powiązane są z profilowaniem jezdni oraz ze ścinką pobocza. Czasami oprócz tego wykonywana jest korekta krawędzi jezdni. Dzięki temu zachowane są dotychczasowe parametry drogi. Jednak najważniejsze jest dla nas zabezpieczenie szosy przed dalszą degradacją. Zabezpieczona struktura nawierzchni na styku z kołami pojazdów chroni
konstrukcję jezdni przed dostępem wody w okresie zimowym, jednocześnie poprawiając jej żywotność.

Większość prac drogowcy zamierzają wykonać do końca września. Wszystko zależy od warunków atmosferycznych, bo tego typu robót nie można wykonywać w czasie opadów.

Które trasy objęte są remontem?

Powoli kończą się prace przy utrwaleniu nawierzchni między Trzęsaczem i Włókami
na drodze wojewódzkiej nr 256.

- Po remoncie droga będzie wyposażona w korytka odwadniające. Dzięki temu w czasie intensywnych opadów deszczu krawędzie jezdni nie będą rozmywane i powstające zanieczyszczenia będą odprowadzane poza korpus drogi. Te prace na 1,7-kilometrowym odcinku kosztowały drogowców blisko pół miliona złotych.

Znacznie dłuższy odcinek w tej technologii remontowany jest na trasie Golub-
Dobrzyń - Zbójno. W sumie będzie to aż 13 km. Z kolei pod Włocławkiem remont zaplanowano na drodze nr 557 między Rypinem a Rogowem.

- Tego typu prace są znacznie tańsze niż kładzenie nowych nakładek - wyjaśnia Sebastian Borowiak zastępca dyrektora ZDW w Bydgoszczy. - Dlatego w tym roku w ten sposób wyremontujemy aż 85 km naszych tras. Na klasyczne modernizacje zarezerwowaliśmy taką sama pulę pieniędzy, ale wystarczy ona tylko na 5,4 km nowych dróg.

W ramach tych ostatnich robót, w Gniewkowie kończy się przebudowa ulic Toruńskiej i Kilińskiego. Oprócz nowego dywanika dobudowane zostaną tam chodniki, zatoki autobusowe i miejsca parkingowe. Z kolei w Łysomicach odnowiona zostanie nawierzchnia na ponad kilometrowym odcinku newralgicznej drogi nr 552. Ta trasa wciąż pełni rolę obwodnicy Torunia.

Przez to ulega zdecydowanie szybszej degradacji, tworzą się koleiny. By ją wzmocnić po frezowaniu drogowcy planują ułożyć tam siatkę szklano - węglanową przykrytą asfaltem. Przedstawiciele ZDW w Bydgoszczy deklarują, że starają się najbardziej uciążliwe dla kierowców prace prowadzić nocą, gdy natężenie ruchu jest najmniejsze.

Inwestycje w Gniewkowie i Łysomicach podobnie jak jeszcze kilka innych zadań ma zakończyć się najpóźniej do połowy października.

W Brodnicy przybyło lepszej trasy

Modernizacje dróg w tym roku były wykonywane m.in. w Brodnicy na ul . Podgórnej na drodze nr 560, w Wąbrzeźnie przy ul. Grudziądzkiej i Sikorskiego w Wąbrzeźnie na drodze nr 534 oraz w Gniewkowie przy ul. Sikorskiego i Kilińskiego na drodze nr 246. Ponadto odnowione zostały trasy nr 214 w Warlubiu i nr 541 w Tłuchowie

Powierzchniowe utrwalenia zostały wykonane m.in. na drodze nr 256 Włóki- Trzęsacz na długości 2 km, drodze nr 554 Golub-Dobrzyń - Zbójno, na długości 13 km oraz trasie nr 597 Unisław-Rzęczkowo na dystansie 10 km.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska