www.pomorska.pl/torun
Więcej informacji z Torunia znajdziesz na stronie www.pomorska.pl/torun
Na wczorajszej sesji odbyło się pierwsze czytanie planu inwestycyjnego. Obejmuje on lata 2010-2013. 94 zadania zapisane w dokumencie pochłoną 2,7 mld zł. - Naprawdę? - pyta ze zdziwieniem Jadwiga Parzych ze Skarpy. - Jestem pod wrażeniem. Mam nadzieję, że uda się go zrealizować. Bo na razie jesteśmy dobrzy, ale w gadaniu. Od lat mówi się o moście, hali sportowej, parkingach podziemnych czy aquaparku. Mam nadzieję, że w końcu powstaną.
Marzy nam się aquapark
Grzegorz Nurek z Rubinkowa rozmarzył się: - Za trzy lata powstanie most i wreszcie w kwadrans dojadę na działkę na Rudaku. Teraz zajmuje mi to kilkadziesiąt minut. Toruń za cztery lata ma szansę stać się europejskim miastem. Naszym władzom nie może zabraknąć konsekwencji. Przydałby się jeszcze np. park wodny.
Najwięcej - ok. 2 mld zł - magistrat zaplanował na drogi i transport. 1,3 mld zł przeznaczymy na budowę trasy mostowej. Przeprawa pochłonie 921 mln zł. 54 mln zł to koszt przebudowy ul. Łódzkiej od granicy miasta do Lip-nowskiej i 353 mln zł na połączenie pl. Daszyńskiego z Grudzią-dzką. Te odcinki mają być gotowe w 2017 r. Od poziomu unijnego dofinansowania na most będą uzależnione inne zadania. Jeśli dotacja nie zwiększy się z 327 do 748 mln zł, o co stara się miasto, trzeba będzie ograniczyć inne inwestycje. Jakie? Jeszcze nie wiadomo. Priorytet będą mieć zadania finansowane z funduszy UE.
Lista zadań jest długa. W WPI uwzględniono budowę fragmentów trasy średnicowej i staromostowej, linii tramwajowej na Bielany i rozwój tej sieci w ramach programu BiT City, modernizację ul. Skłodowskiej-Curie, Polnej, Szosy Lubickiej, pl. Hoffmana i ul. Bema. Do 2013 r. powstanie 52,8 km dróg rowerowych. Miasto wybuduje kolejne mieszkania komunalne m.in. na Okólnej, Armii Ludowej i Poznańskiej. Na Bydgoskim pojawią się kamery. W tym roku ruszy budowa podstawówki na Bielawach, a za rok - modernizacja sali gimnastycznej I LO. Rozpocznie się adaptacja baraków przy Skłodowskiej-Curie na użytek Zespołu Usług Społecznych. Zaplanowano tam schronisko dla bezdomnych, noclegownię, zakład aktywności zawodowej, a także warsztaty terapii zajęciowej. Całość pochłonie 12 mln zł. Na liście widnieją zadania finansowane z Regionalnego Programu Operacyjnego: Międzynarodowe Centrum Spotkań Młodzieży, Centrum Nowoczesności i inkubator technologiczny. Za trzy lata zmieni się oblicze nadwiślańskiego bulwaru. Powstanie tam droga rowerowa, place gier, tor dla wrotkarzy i lodowisko. W br. zaczną rosnąć mury sali koncertowej na Jordankach i hali sportowej przy Bema. Pojawi się zadaszenie nad torem żużlowym na Motoa-renie i dodatkowe parkingi.
Jak projekt planu oceniają radni? - Jest on niemożliwy do zrealizowania - mówi Zbigniew Rasie-lewski z klubu PiS-PT. - Plan został opracowany z myślą o tegorocznych wyborach. Spojrzenie na inwestycje jest wąskie, a wizja władz Torunia nie sięga poza 2013 r.
Szef Rady Miasta Waldemar Przybyszewski (PO) WPI nazywa wprost "koncertem życzeń". - Nie ma w nim wskazanej wizji, w którym kierunku idziemy i na co stawiamy - uważa Przybyszewski. - Kwoty wpisane do zadań są nierealne. W poprzednich planach było podobnie. Do niedawna most był szacowany na 620 mln zł.
Ten plan jest z kosmosu
Krzysztof Makowski, szef klubu LiD wskazuje na brak konsekwencji w planowaniu inwestycji. Przykładowo: w WPI jest mowa o średnicówce, ale tylko między Szosą Chełmińską a trasą wschodnią. - Nie ma mowy o odcinku od Szosy Chełmińskiej do Bydgoskiej - zauważa Makowski. - Do 2013 r. powinna chociaż powstać dokumentacja. Podobnie jest z trasą staromostową. W WPI nie ma odcinka od al. 700-lecia do pl. AK. Grozi nam to, że auta jadące z węzła Kluczyki, będą się przeciskać przez wąskie ulice Pogórza.
Według Makowskiego do dokumentu trzeba wpisać też trasy tramwajowa do os. JAR. - Trudno wyobrazić sobie, byśmy do 2013 r. nie rozpoczęli przygotowań do budowy - uważa radny LiD.