https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

"Prawko" do wymiany

Zebrała: Ewa Abramczyk-Boguszewska
- Ile wynosi opłata za wydanie prawa jazdy?- Za wymianę starego dokumentu trzeba zapłacić 70,50 zł, za wydanie wtórnika - 70 zł, a za nowe (pierwsze) prawo jazdy - 71 zł.
- Ile wynosi opłata za wydanie prawa jazdy?- Za wymianę starego dokumentu trzeba zapłacić 70,50 zł, za wydanie wtórnika - 70 zł, a za nowe (pierwsze) prawo jazdy - 71 zł.
Jakie dokumenty wymagane są przy wymianie prawa jazdy? Czy po przeprowadzce powinniśmy wystąpić o wydanie nowego dokumentu?

Te i wiele innych pytań zadawali nasi Czytelnicy podczas wczorajszego telefonicznego dyżuru.

Naszym gościem była Jolanta Gadecka, kierownik referatu praw jazdy Wydziału Komunikacji Urzędu Miasta Bydgoszczy. Odpowiadała ona na pytania dotyczące wydawania praw jazdy.

Poniżej zamieszczamy odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania. Drugą część relacji opublikujemy jutro.

- Jakie dokumenty należy dostarczyć starając się o wymianę prawa jazdy?

- Należy złożyć wniosek (dostępny w wydziale komunikacji, a także na stronie naszego urzędu www.bydgoszcz.pl), kserokopię prawa jazdy oraz zdjęcie o wymiarach 3,5 x 4,5 cm. Wniosek można wypełnić na miejscu.
Trzeba mieć ponadto przy sobie dowód osobisty, którym trzeba legitymować się w urzędzie. Warto dodać, że słowo "wymiana" dotyczy tylko starych praw jazdy. W pozostałych przypadkach występujemy o wydanie wtórnika dokumentu.

- Ile wynosi opłata za wydanie prawa jazdy?

- Za wymianę starego dokumentu trzeba zapłacić 70,50 zł, za wydanie wtórnika - 70 zł, a za nowe (pierwsze) prawo jazdy - 71 zł.

- Zgubiłem prawo jazdy. Czy muszę dołączyć jakieś dodatkowe dokumenty, występując o wydanie nowego "prawka"?

- W takiej sytuacji wystarczy złożyć oświadczenie o zgubieniu prawa jazdy.
- Córka przeprowadziła się z Grudziądza do Bydgoszczy. Czy musi zmienić prawo jazdy? Jeśli tak, to do którego z urzędów powinna się zgłosić: grudziądzkiego czy bydgoskiego?
- Córka musi wyrobić sobie nowe prawo jazdy, ponieważ zmieniła adres (a jest on wpisywany do dokumentu). Podobny obowiązek spoczywa na nas w przypadku zmiany nazwiska. Jako mieszkanka Bydgoszczy Pana córka powinna zgłosić się do Wydziału Komunikacji Urzędu Miasta w Bydgoszczy. Wydział mieści się przy ulicy Grudziądzkiej 9.

- Mam prawo jazdy wydane na rok ze względu na problemy ze słuchem. Dokument stracił jednak ważność w 2003 roku. Teraz prawo jazdy jest mi potrzebne. Gdzie powinienem się zgłosić?
- W takiej sytuacji należy pójść do lekarza uprawnionego do badań kierowców, który przyjmuje pacjentów w niemal każdej przychodni.
Jeśli lekarz ma jakieś wątpliwości, może Pana skierować do specjalisty. Badanie lekarskie jest płatne, kosztuje kilkadziesiąt złotych (w zależności od przychodni). Koszt badań połączony z wizytą u specjalisty oczywiście jest wyższy.

- Zdałem egzamin na prawo jazdy. Co powinienem zrobić, żeby otrzymać dokument?

- Przyszły kierowca musi wnieść obowiązującą opłatę za prawo jazdy (czyli 71 zł). Inaczej nie uruchomimy procedury przygotowywania dokumentu. Dowód wpłaty trzeba następnie przedstawić we właściwym urzędzie. Wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego przekazują nam komplet dokumentów osób, które zdały egzamin na prawo jazdy. Wiemy więc, kto ma je otrzymać. Osobom, które zwlekają z wniesieniem opłaty, przypominamy o tym najpierw telefonicznie, a później - jeśli jest taka potrzeba - wysyłamy pisemne zawiadomienie.

Komentarze 2

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

a
aga
Witam. w czasie przeprowadzki zagubiłem książeczkę wojskową a teraz jest mi potrzebna gdzie mogę zgłosić się po drugą?
c
cpbii
Jak się zgubi dokumenty tożsamości lub zostaną one skradzione (dowód osobisty, prawo jazdy, książeczkę wojskową, paszport,...) dla własnego bezpieczeństwa trzeba zawsze zgłosić ich utratę także w Banku - po to, żeby wprowadzili numery do międzybankowego Systemu DOKUMENTY ZASTRZEŻONE.
System ogranicza możliwości ich późniejszego wykorzystania do celów przestępczych popełnianych w imieniu i na szkodę osoby, która dokumenty utraciła (np. wzięcie kredytu na nasze nazwisko...).
To pozwoli Państwu znacznie ograniczyć niektóre bardzo dokuczliwe konsekwencje utraty dokumentów.
Szczegóły są na stronie: www.dokumentyzastrzezone.pl.
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska