https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Prezydent Bydgoszczy jednym ulgi daje, a drugim... zabiera. Dlaczego?

Anna Stasiewicz [email protected] tel. 326 31 54
Na zmianach taryf najbardziej skorzystają rodziny wielodzietne.
Na zmianach taryf najbardziej skorzystają rodziny wielodzietne. Archiwum GP
Taniej albo za darmo mają jeździć rodziny wielodzietne. Dotychczasowe przywileje stracą za to pracownicy MZK oraz osoby, które skończyły 65 lat. Za jednorazowy bilet zapłacimy o 20 groszy mniej.

Propozycje nowych taryf (od stycznia 2014 r.) za bilety komunikacji miejskiej pojawiły się już jakiś czas temu, jednak dopiero wczoraj prezydent powiedział o nich oficjalnie na konferencji prasowej. Wiadomo też, że o proponowanych stawkach radni będą dyskutować jeszcze podczas październikowej sesji.

Czytaj więcej: Rada miasta przyjęła projekt planu zrównoważonego rozwoju transportu publicznego

Rodzina większa, ulgi wyższe

Prezydent chce promować rodziny wielodzietne i dlatego nowe ulgi obejmą przede wszystkim bydgoszczan wychowujących trójkę lub więcej dzieci. Przypomnijmy, że wprowadzona w czerwcu Bydgoska Karta Rodziny daje im już ulgowy wstęp m.in. do muzeum, Myślęcinka czy na miejskie baseny. Wiadomo również, że wielodzietne rodziny mają płacić mniej w przedszkolach i żłobkach.

Ale rodziny wychowujące kilkoro dzieci przyznają, że to właśnie opłaty za przejazdy stanowią spory wydatek w ich domowych budżetach. - Dla nas wyprawa autobusem czy tramwajem to majątek - przyznaje Anna Sikorska, mama piątki dzieci.

Prezydent Rafał Bruski przekonuje, że niski przyrost naturalny i starzenie się społeczeństwa to jedno z poważniejszych wyzwań, jakie czekają nasze miasto w najbliższych latach. Obecnie bydgoszczan powyżej 60. roku życia jest 76 tysięcy, w 2030 roku ta liczba wzrośnie do 84 tys. Równocześnie będzie nas tylko 300 tysięcy. - Powinniśmy te trendy odwrócić, sprawić, by ludzie chcieli tu mieszkać, pracować, wychowywać dzieci - mówi Bruski.

Prezydent proponuje więc darmową komunikację dla rodzin, które wychowują czwórkę lub więcej dzieci, a w soboty, niedziele i święta również rodziny z trójką dzieci. W dni powszednie mają płacić mniej niż dotychczas. Warunkiem jest uczestnictwo w programie "Bydgoska rodzina 3 plus".

Dobra wiadomość dla tych, którzy korzystają z biletów jednorazowych. Te mają stanieć z 3,20 do 3 złotych.

Zobacz też: Wszystkich Świętych: zmiany w ruchu przy cmentarzach w Bydgoszczy

Ale zgodnie z propozycjami prezydenta, będzie też spora grupa, która ulgi może stracić. Wśród nich są pracownicy Miejskich Zakładów Komunikacyjnych. - To ulga z poprzedniej epoki - przekonuje Rafał Bruski. - W dodatku w obecnej sytuacji ekonomicznej nie ma żadnego uzasadnienia. Pracownicy pozostałych przewoźników przecież nie mają ulg - dodaje.

Przywileje mają stracić też sędziowie i prokuratorzy oraz nieumundurowani policjanci czy strażnicy miejscy. Honorowi dawcy krwi, którzy oddali powyżej 18 litrów, będą mieli prawo do ulgowych, a nie jak obecnie, darmowych przejazdów.

Zmiana, która z pewnością wzbudzi najwięcej kontrowersji, to prawo do darmowych przejazdów komunikacją miejską dla mieszkańców, którzy skończyli 70 lat. Dziś mogą z niej korzystać już 65-latkowie. - W żadnym mieście Unii Metropolii Polskich nie ma takiej ulgi. Poza tym z danych GUS wynika, że średnia emerytura w Bydgoszczy to 1,8 tys. zł, kiedy tymczasem dochód na jednego członka rodziny w rodzinach wielodzietnych to 800 złotych - dodaje prezydent.

Czytaj e-wydanie »

Komentarze 36

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Guliwer

SOLIDARYZUJE SIĘ Z DANIELEM MYSLĘ ZE MA CAŁKOWITA RACJĘ W SPRAWIE KRWIODAWCÓW...

 

b
bogdan

JA NIGDY NIE KŁAMIĘ

Ulgi i przywileje- bilety MZK

Z protokołu sesji 30 października

Radni „Panie Prezydencie na żadnej z komisji na której byłem na pytanie o jakich kwotach rozmawiamy. ? Przedstawiciele ZDMiKP nie byli w stanie udzielić konkretnej odpowiedzi. O jakich kwotach rozmawiamy ? Tych kwot nie otrzymaliśmy, nikt nie był w stanie tego wyliczyć. Mówiono, że jest to nie do obliczenia.”

Prezydent Miasta Bydgoszczy „wszelkie wyliczenia mogą się opierać na jednej kwestii, na kwestii przewidzenia zachowań ludzi. Jeżeli ktoś mi przewidzi, poda dalej, jak mam to skalkulować, jak mam to przewidzieć – proszę bardzo”

Uzasadnienie do Uchwały Rady Miasta „Biorąc pod uwagę trudności z oceną przyszłych zachowań pasażerów których zmiany dotyczą, przewiduje się że skutki finansowe wprowadzenia proponowanego zakresu uprawnień do ulg będą neutralne dla budżetu miasta” 

-Kiedy kłamał Prezydent Rafał Buski 30 października na sesji Rady Miasta czy 17 grudnia ustami swojego zastępcy który mówił o 5 mln zł za ulgi i przywileje

 

b
bydgoszczanin
W dniu 23.10.2013 o 10:28, TG napisał:

Tzw. "rodziny wielodzietne" to patologia z dziada pradziada, które ledwo umieją pisać i to nie do końca. Oczywiście nie stać ich nawet na kondony. To właśnie z tych rodzin wywodzi się dresiarstwo, które niszczy nasze miasto i nie daje żyć normalnym mieszkańcom i teraz taki plebs będzie jeździł za darmo? Chyba tylko po to, żeby swobodnie móc niszczyć autobusy i tramwaje. Gratuluję prezydentowi pomysłu.

Ale pojechałaś po bandzie! I ty mówisz że masz wyższe

wykształcenie?Zawsze szanowałem rodziny wielodzietne za

zaradność,za to że z byle czego matka potrafi ugotować

zupę dla całej rodziny.Niestety są takie rodziny które nie

radzą sobie wtym złodziejskim kapitalizmie i im trzeba pomóc

nawet dając darmowe bilety,bo to też dla nich jest duży

wydatek.Teraz o emerytach.Wiadomo jest że emerytura jest

wyższa od rent.Ilu jest niepracujących rencistów (mają zakaz

pracy,albo po prostu nie mają na to zdrowia)Jakoś nikt do

tej pory nie wstawiał się za tą grupą Polaków,a oni muszą

płacić 50% za bilet.Więc proszę mi powiedzieć gdzie tu jest

krzywda dla emeryta często jeszcze pracującego.Czy chodzi

o to,żeby za darmo dojechał do pracy?I dla jasności.Jestem

emerytem od 1.5 roku mam skończone 66 lat.Emerytury

mam 1750zł.netto.Powie ktoś że to są kokosy?Ale jak gdzieś

będę chciał jechać,to te 50% za bilet mogę zapłacić.Jeżeli

emeryt nie dojeżdża do pracy,to ile razy w miesiącu korzysta

z komunikacji miejskiej?

J
JJJ

PO KREW JEDZIEMY DO RATUSZA. TO BYŁ BŁAD RADNYCH NASZEGO MIASTA I PREZYDENTA.NA SKUTKI TEGO WYCZYNU NASZYCH RADNYCH I PREZYDENTA BANK KRWI  PADNIE.A SKUTKI TEGO GŁUPIEGO ZARZADZENIA  ODCZUJĄ MIESZKAŃCY NASZEGO MIASTA .

 

w
wkurzony
W dniu 23.10.2013 o 10:28, TG napisał:

Tzw. "rodziny wielodzietne" to patologia z dziada pradziada, które ledwo umieją pisać i to nie do końca. Oczywiście nie stać ich nawet na kondony. To właśnie z tych rodzin wywodzi się dresiarstwo, które niszczy nasze miasto i nie daje żyć normalnym mieszkańcom i teraz taki plebs będzie jeździł za darmo? Chyba tylko po to, żeby swobodnie móc niszczyć autobusy i tramwaje. Gratuluję prezydentowi pomysłu.

gdzie Ty się człowieku wychowałeś... Nie zawsze tak jest że osoba z rodziny wielodzietnej nie umie pisać, czytać i ma zadatki na dresiarza czy "gangstera"... www.zdjęciafilmyrelacjewiadomości.ct8.pl

Może pora trochę się dokształcic i zmienić poglądy

d
draw
W dniu 02.11.2013 o 14:57, Gość napisał:

ZABRAĆ BRUSKIEMU SŁUŻBOWĄ SKODĘ I NIECH NA IMPREZY SPORTOWE PŁACI ZA WEJŚCIE. JAK ZABIERAĆ TO WSZYSTKIM I SOBIE. 

Czyli powrót do komunizmu lub solidarnościowego hasła "równych żołądków"

G
Gość

ZABRAĆ BRUSKIEMU SŁUŻBOWĄ SKODĘ I NIECH NA IMPREZY SPORTOWE PŁACI ZA WEJŚCIE. JAK ZABIERAĆ TO WSZYSTKIM I SOBIE. 

Z
Zyga
W dniu 23.10.2013 o 21:11, MMM napisał:

Jezeli nie wiesz to pracownicy MZK nie maja 13 juz od dawna wiec jedyne co zostalo to darmowy przejazd do pracy ale nie tak jak wiekszosc w jedno miejsce ale po calej bydgoszczy trzeba jezdzic wiec nawet nie ma mozliwosci przesiasc sie w auto bo i tak musze jechac autobusem bo koncze gdzie inndziej wiec jaki to jest przywilej

Jedynie gdzie zostaly 13 to w UM i ZDMiKP.

a
antyTG

Dwa ostatnie wpisy jako Gość dodał antyTG, są też problemy z formatowaniem cytatów innych osób w moich wypowiedziach. Potraktował cytat i moją wypowiedź jako całość.

G
Gość

1. Żaden projekt nigdy nie uzyska poparcia wszystkich mieszkańców.

2. Pojęcie sprawiedliwości w tym przypadku, i innych, jest względne, zależy od "punktu siedzenia".

3. Potrzebna jest szeroka konsultacja i poparcie dla optymalnych rozwiązań.

4. Za rok wybory - jeśli to kolejny chwyt aby zdobyć poparcie wyborców, to gratuluję - awantura gotowa.

5. Nie wiem co jest nalepsze dla MZK, ale miliony w tramwaj do dworca PKP to porażka, inne firmy prywatne wchodzą na wybrane linie i mi się opłaca?, trasa tramwajowa do Fordonu też podobno dyskusyjna i td.

 

Do niektórych forumowiczów - piszcie - proponujcie, oceniajcie, wyrazajcie własne zdanie, ale nie obrażajcie. Nie można przez przykład znany  z otoczenia uogólniać i innych traktować pogardliwie. Wiem, że w internecie odwaga staniała, ale nie wolno zachowywać się po chamsku tylko dlatego, że to anonimowe.

Odbieranie przywilejów zawsze kończy się walką/przepychankami i co do tego nie ma nikt wątpliwości.

Optymalnym, dalekowzrocznym rozwiązaniem jest zachęta kapitału do inwestycji w Bydgoszczy oraz zapobieżeniu wyludnieniu miasta. Przykładem miasta które walczy z wyludnieniem jest Opole (można poczytać o tym oraz działaniach zapobiegawczych).

Ulga dla rodzin wielodzietnych jak wiecie jest działaniem ogólnokrajowym oraz dalekowzrocznym dającym nadzieję na to, że za 30 lat będą jeszcze emerytury (co też każdy powiniem byc świadomy). Dlatego działania promujące rodziny wielodzietne są jak najbardziej działaniem słusznym. Oczywiście w takim przypadku z racji naczyń połączonym jeśli komuś damy, komuś musimy zabrać. Prawdopodobnie skończy sie na tym, że pewne przywileje będą ograniczone (nie zabrane) a rodzinom wielodzietnym będą przyznane ulgi, ale z pewną odpłatnością.

 

Dla wszystkich, którzy wymachiwują szabelką na forum:

to jest tylko moje zdanie i nie ma sensu podnosić sobie ciśnienia krwi z powodu dyskusji o czymś co jest tylko projektem. Osoby traktujace rodziny wielodzietne jako patologię powinny zastanowić się nad tym co piszą/gadają. Jeśli nasze dzieci nie będą pracować na nasze emerytury to za 30 lat będziemy sprowadzać obywateli Chin (to taka metafora tutaj możecie sobie wpisać obywateli dowolnej narodowości) aby wypracowywali kapitał na nasze emerytury.

---------------------------------------------

Mipolina,

Jeśli chodzi o rozwój linii tramwajowej to nie zgadzam sie z tobą. Tramwaje w Bydgoszczy są namiastką metra. Dzięki nim mamy szansę szybko się przemieszczać kiedy samochody/autobusy stoją w korkach. Dla mieszkańców Fordonu jest to bardzo dobra wiadomość.

E
E. Mipolina

1. Żaden projekt nigdy nie uzyska poparcia wszystkich mieszkańców.

2. Pojęcie sprawiedliwości w tym przypadku, i innych, jest względne, zależy od "punktu siedzenia".

3. Potrzebna jest szeroka konsultacja i poparcie dla optymalnych rozwiązań.

4. Za rok wybory - jeśli to kolejny chwyt aby zdobyć poparcie wyborców, to gratuluję - awantura gotowa.

5. Nie wiem co jest nalepsze dla MZK, ale miliony w tramwaj do dworca PKP to porażka, inne firmy prywatne wchodzą na wybrane linie i mi się opłaca?, trasa tramwajowa do Fordonu też podobno dyskusyjna i td.

 

Do niektórych forumowiczów - piszcie - proponujcie, oceniajcie, wyrazajcie własne zdanie, ale nie obrażajcie. Nie można przez przykład znany  z otoczenia uogólniać i innych traktować pogardliwie. Wiem, że w internecie odwaga staniała, ale nie wolno zachowywać się po chamsku tylko dlatego, że to anonimowe.

 

G
Gość
W dniu 24.10.2013 o 11:48, lukazs7 napisał:

Rodziny z czworgiem dzieci lub więcej to już raczej patologia a nie wspieranie przyrostu poprzez dawanie ulg.

 

Miasto nie ma wspierać przyrostu tylko rodziny wielodzietne. Czytaj ze zrozumieniem. Samo danie ulg nie spowoduje większego przyrostu naturalnego. Ulga na komunikację miejską nie zapewni stabilizacji finansowej rodziny. Domyślam się, że jesteś pracownikiem MZK i nie protestujesz przy ulgach dla pracowników. Jednak jak wiesz MZK nie jest firmą prywatną a państwową opłacaną przez społeczeństwo z podatków. Miasto dopłaca do przejazdów MZK ponieważ z biletów ta instytucja by się nie utrzymała. O konsekwencjach finansowych nie bedę pisał bo pogubisz się w zawiłościach.

 

Rozumiem, że umiesz liczyć tylko do czterech i te liczby powodują twój zawrót głowy, ale nie przejmuj się są też i większe rodziny, które nie są żadną patologią.

 

Co do emerytów swoje zdanie mam od wielu lat. Żadnych ulg!!! Przecież średnia emerytura jest o wiele wyższa niż zarobki przeciętnego Bydgoszczanina

Lekką ręką ferujesz wyroki kto ma otrzymać a kto nie ulgę. Mam nadzieję, że twój prosty umysł zrozumiał co miałem do przekazania.

k
kz
W dniu 24.10.2013 o 11:48, lukazs7 napisał:

Co się tak uwzięliście na te ulgi pracowników! Sami nie chcielibyście aby wasz pracodawca dawał coś więcej niż gołą pensję? 

 

Ja nie mam nic przeciwko temu żeby pracodawca pracowników MZK sp. z o.o. , czyli MZK sp. z o.o., dawał im dowolne dodatki do pensji, czy to wykupując sieciówki, czy dofinansowując obiady czy budując kryty basen, jeśli tylko go na to stać.

 

Ale nie widzę powodów dla których te dodatki mają być zapisane w regulaminie przewozów organizowanych przez ZDMiKP.

 

A tym tekstem o emeryturach to się skompromitowałeś doszczętnie. 

l
lukazs7

Co się tak uwzięliście na te ulgi pracowników! Sami nie chcielibyście aby wasz pracodawca dawał coś więcej niż gołą pensję? Tym bardziej, że niewielu z WAS chciało by ten zawód wykonywać. Rodziny z czworgiem dzieci lub więcej to już raczej patologia a nie wspieranie przyrostu poprzez dawanie ulg. Co do emerytów swoje zdanie mam od wielu lat. Żadnych ulg!!! Przecież średnia emerytura jest o wiele wyższa niż zarobki przeciętnego Bydgoszczanina

k
kz
W dniu 23.10.2013 o 21:11, MMM napisał:

Jezeli nie wiesz to pracownicy MZK nie maja 13 juz od dawna wiec jedyne co zostalo to darmowy przejazd do pracy ale nie tak jak wiekszosc w jedno miejsce ale po calej bydgoszczy trzeba jezdzic Dział kadr i finanse też jeżdżą po całej Bydgoszczy? 

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska