Inspekcja Transportu Drogowego z Bydgoszczy przeprowadziła kontrole w specjalnie wyznaczonych na terenie miasta trzech punktach. Wykorzystano najnowocześniejsze systemy preselekcji wagowej.
Do południa we wtorek (19 marca) skontrolowano 32 pojazdy. Tylko w jednym przypadku nie było zastrzeżeń, pozostałe samochody były przeciążone. Rekordzista ważył aż 6,8 ton, przy dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 t.
W 31 przypadkach inspektorzy nałożyli mandaty i wydali zakazy dalszej jazdy, do czasu usunięcia nadmiaru towaru z przeciążonych pojazdów. W niektórych samochodach nadwyżka ładunku była tak duża, że konieczne było podstawienie dwóch lub nawet trzech dodatkowych pojazdów, na które przeładowywano towar.
Dostawczak wyprzedza, osobówka musi uciekać. Stop Agresji Drogowej, odcinek 5 [wideo]
Jak wyjaśnia Biuro Informacji i Promocji Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, przedsiębiorcy którzy przewożą zbyt ciężki ładunek chcą ominąć przepisy. Pojazd o wadze powyżej 3,5 t. musi spełnić znacznie więcej wymagań niż lżejszy transport. Ciężarówki czy busy, które ważą za dużo, stanowią poważne zagrożenie na drodze. W przypadku gwałtownego hamowania pojazd nie zachowa się w sposób właściwy, a droga hamowania będzie wydłużona. Nadmiar ładunku nie pozostaje też bez wpływu na stan techniczny pojazdu. W przeładowanym pojeździe następuje szybsze zużycie układu jezdnego, hamulcowego i zawieszenia. Zbyt ciężki transport niszczy także drogi.