https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Przebudowa mostu nad Kanałem Noteci. Mieszkańcy okolicznych miejscowości są przeciwni

Marek Weckwerth
Przebudowa do nośności 50 ton czeka ten most nad Kanałem Górnonoteckim łączący Lisi Ogon z Łochowem.
Przebudowa do nośności 50 ton czeka ten most nad Kanałem Górnonoteckim łączący Lisi Ogon z Łochowem. Marek Weckwerth
Wielu mieszkańców Łochowa, Łochowic i Lisiego Ogona nie chce przebudowy mostu nad Kanałem Noteci z 15 ton nośności do 50. Ich zdaniem nowa przeprawa otworzy nieograniczone możliwości dla transportu ciężarowego i rozwoju strefy magazynowej.

Most znajduje się w ciągu drogi powiatowej nr 1926C Bydgoszcz – Gorzeń – Nakło, która ma być kompleksowo przebudowana. Na odcinku Lisiego Ogona Ogona, Łochowa i Łochowic w gminie Białe Błota droga nosi nazwy ulic: Bydgoskiej, Potulickiej i Szosy Nakielskiej.

Nowa droga uprzykrzy życie mieszkańcom

- Ten most i przebudowa drogi powiatowej łączącej Bydgoszcz z Nakłem nad Notecią otworzą nieograniczone możliwości dla transportu ciężarowego. A przecież w Lisim Ogonie istnieją już rozlegle magazyny. Jest więc duże prawdopodobieństwo, że strefa przemysłowa rozbuduje się, co negatywnie wpłynie na nasze życie, mieszkańców tej miejscowości i okolicznych – mówi nam Daria Włodarczyk ze Stowarzyszenia Stop Tirom.

Pani Daria i wszyscy członkowie stowarzyszenia uważają, że przyczyni się to do spadku wartości nieruchomości o charakterze jednorodzinnym.

Nie chcą, aby ich codzienne życie toczyło się cieniu ruchliwej drogi, którą co chwilę przejeżdżają ciężkie tiry. Chcą natomiast czegoś zupełnie innego: wygodnych i bezpiecznych chodników przy spokojnej drodze, przejść dla pieszych, ścieżek rowerowych, oświetlenia.

- Chcemy budowy drogi alternatywnej dla pojazdów ciężarowych, co realnie poniesie bezpieczeństwo i zmniejszy ruch w naszych miejscowościach. Trudno nam na razie powiedzieć którędy ta droga miałaby prowadzić, ale miejsce dla niej z pewnością się znajdzie – kontynuuje Daria Włodarczyk.

To też może Cię zainteresować

Przypomina też, że współczesne trendy w budownictwie drogowym zmierzają do omijania tak małych miejscowości jak dużych, tranzyt omija je. Natomiast planowana inwestycja jest zaprzeczeniem tej logiki.

Progi na przejściach nie będą zachętą dla tirów

- Nowa droga powiatowa powstanie w śladzie obecnej. Podstawowym celem tej inwestycji jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, zwłaszcza niechronionych uczestników, czyli pieszych i rowerzystów. Po północnej stronie jezdni powstanie wygodny chodnik, natomiast po południowej ścieżka pieszo – rowerowa. Powstaną wyniesione nad powierzchnię jezdni i dobrze oświetlone przejścia dla pieszych - wyjaśnia nam Dariusz Fundator, wójt gminy Białe Błota.

Jego zdaniem, a wbrew stanowiska członków stowarzyszenia „Stop tirom”, zmodernizowana droga nie wpłynie na zwiększenie ruchu ciężkich pojazdów z dwóch powodów: nic mu nie wiadomo o planach rozszerzenia strefy magazynowej w Lisim Ogonie (na wschodnim brzegu Noteci), wyniesione przejścia dla pieszych nie będą stwarzały zachęty dla kierowców tirów, a wręcz przeciwnie.

Wspomniana przebudowa mostu do nośności 50 ton jest konieczna także z dwóch powodów: ekspertyzy budowlane wskazują na jego nie najlepszą kondycję (co w perspektywie ok. 10 lat wymagałoby zamknięcia przeprawy), dwa – mosty są sukcesywnie przebudowane do większej nośności ze względu na sytuacje kryzysowe, konieczność przejazdu konwojów wojskowych.

W połowie 2025 roku starostwo powiatowe w Bydgoszczy, które jest głównym inwestorem drogi (gmina Białe błota ma zabezpieczone pieniądze na budowę ok. 5,5 -kilometrowego ciągu pieszo-rowerowego), planuje zakończenie projektowania. Całą droga, podzielona na cztery zadania, ma powstać w 10 lat.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Motoryzacja

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska