- Mało jest tak oczekiwanych dróg jak te. Cierpliwość mieszkańców była nadwyrężona, ale zapewniam, że obwodnice zostaną zbudowane. Będziecie mogli mnie z tego państwo rozliczyć – zapewnił wojewoda na środowej konferencji prasowej zorganizowanej przez starostę sępoleńskiego Jarosława Tadycha.
Sztybel powiedział też, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad kończy weryfikację złożonych do niej w przetargu ofert. Zaproponowane kwoty wystarczą, aby można było zawrzeć umowę. Te są w stu procentach zabezpieczone w budżecie państwa. W trzecim tygodni kwietnia nastąpi oficjalne rozstrzygnięcie.
Wojewoda powiedział też, iż po rozstrzygnięciu przetargu rozpocznie się procedura odwoławcza. Firmy niezadowolone z rozstrzygnięcia będą miały na to 10 dni. W maju lub czerwcu planowane jest podpisanie umowy z wykonawcą w formule „Projektuj i buduj!”.
Takie są propozycje zainteresowanych firm
Oferty na zaprojektowanie obwodnic i ich wykonanie złożyło sześć firm, które wyceniły swoje zaangażowanie na sumy od 43 do 89 mln zł – w przypadku drogi omijającej Kamień Krajeński i od 115 do 207 milionów – w przypadku dłuższej trasy wzdłuż Sępólna Krajeńskiego.
To też może Cię zainteresować
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zarezerwowała na obie obwodnice 240,4 mln zł. W specyfikacji przetargowej jest to jedna inwestycja, ale podzielona – co oczywiste - na dwie części. Na obwodnicę Kamienia budżet GDDKiA przewiduje 69,2 mln zł, na tę drugą 171, 2 mln zł.
Do roku 2026 potrwa wykonanie projektu technicznego, potem wykonawca złoży do wojewody wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
- Jeśli do tego czasu będę wojewodą, to będzie to dla mnie priorytet – zapewnił Michał Sztybel. Dodał, że prace budowlane powinny potrwać do roku 2028.
Na przebudowę czeka też odcinek Mąkowarsko - Dziedno
Przedstawiciel rządu w regionie wspomniał także o planach modernizacji tej samej drogi krajowej nr 25, ale na odcinku (jadąc z Bydgoszczy w kierunku Sępólna) od Mąkowarska do Dziedna. Ten fragment trasy znajduje się - zdaniem wojewody – w TOP 5 najgorszych dróg krajowych w regonie i od lat czeka na przebudowę. - Podejmę działania. Z dyrektorem GDDKiA umówiliśmy się na realizację – powiedział, nie przedstawiając jednak szczegółów.
W konferencji uczestniczyła m.in. pochodząca z powiatu sępoleńskiego poseł PO Iwona Kozłowska, która zapewniła, że obwodnice są także dla niej bardzo ważne i że walczy o nie od roku 2011. Rozmawiała o nich niedawno z ministrem infrastruktury Dariuszem Klimaczakiem, który potwierdził jej, że te inwestycje nie są zagrożone, że trwają przygotowania do przetargu. Rozmawiała z nim także o wspomnianym odcinku Mąkowarsko – Dziedno.
