https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Przed wjazdem na rondo trzeba włączyć kierunkowskaz? Jest jasne stanowisko sądu

Justyna Trawczyńska
Jasne stanowisko Sądu w Gliwicach na temat używania kierunkowskazu przed wjazdem na rondo
Jasne stanowisko Sądu w Gliwicach na temat używania kierunkowskazu przed wjazdem na rondo Waldemar Wylegalski
Czy przed wjazdem na rondo powinniśmy to zasygnalizować kierunkowskazem? Wyrok w tej sprawie wydał Sąd w Gliwicach.

Poruszanie się po rondzie w dalszym ciągu sprawia wielu kierowcom problemy. Jak się zachować przed rondem dowiadujemy się ze znaków drogowych. Ale czy powinniśmy zasygnalizować wjazd na nie? Wyrok w tej sprawie wydał Sąd w Gliwicach. Co z niego wynika?

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach zajął się kwestią sygnalizowania zmiany kierunku jazdy na skrzyżowaniach z ruchem okrężnym.

Jasno z niej wynika, że przed wjazdem na rondo nie musimy włączać kierunkowskazu.

"…wjazd na rondo niczym nie różni się od wjazdu na część drogi prowadzącej po łuku, nawet jeśli ten łuk będzie przechodził w pętlę. Nie następuje w takim przypadku zmiana kierunku jazdy, i co do tego nie ma większych wątpliwości. Wobec tego należy uznać, że kierujący wjeżdżający na rondo z ruchem okrężnym z obowiązkiem ustąpienia pierwszeństwa porusza się po tej samej drodze publicznej i nie zmienia kierunku jazdy ( w momencie wjazdu na rondo)” - czytamy w treści uzasadnienia wyroku.

Czy to oznacza, że nie włączenie kierunkowskazu przed rondem nie zostaniemy skazani? Niekoniecznie. Wyrok jednego sądu nie przesądza sprawie. Inny Sąd może wydać inny wyrok.

Nie istnieje bowiem jasny przepis w kodeksie ruchu drogowego, który jednoznacznie przesądzał w tej sprawie kierunkowskazu przed wjazdem na rondo.

Zgodnie z definicją rondo to skrzyżowanie o ruchu okrężnym – jednopoziomowe skrzyżowanie dróg, na którym ruch odbywa się w jedną stronę dookoła wyspy lub placu.

Polskie przepisy ruchu drogowego (ustawa Prawo o ruchu drogowym i wydane na jej podstawie akty wykonawcze) nie posługują się pojęciem ronda. Zamiast tego wprowadzają znak drogowy C-12 ruch okrężny.

Skąd kontrowersje czy użyć kierunkowskazu na rondzie?

Ze względu na brak szczegółowych przepisów dotyczących poruszania się po skrzyżowaniach o ruchu okrężnym i innych rondach w polskim kodeksie drogowym i fakt, że różnią się one znacznie od typowych skrzyżowań dróg, wśród polskich kierowców często dochodzi do kontrowersji, jak należy po nich się poruszać (szczególnie w przypadku, gdy rondo wyposażone jest w wiele pasów ruchu) i jak należy korzystać z kierunkowskazów. Ustawa Prawo o ruchu drogowym zobowiązuje kierujących pojazdami do sygnalizowania zamiaru zmiany kierunku jazdy zawczasu i wyraźnie oraz do zaprzestania sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru.

Ponieważ całe skrzyżowanie o ruchu okrężnym stanowi jedno skrzyżowanie, a kierunek jazdy utożsamiany jest z drogą, po której porusza się pojazd, a tym samym za manewr zmiany kierunku jazdy uważany jest cały przejazd przez rondo, można dojść do wniosku, że już przed wjazdem na takie skrzyżowanie należy włączyć kierunkowskaz zgodny z kierunkiem, w którym kierowca zamierza z niego zjechać, i wyłączyć go po zjechaniu z ronda.

W praktyce jednak w przypadku większości rond taki sposób sygnalizowania wprowadzałby kierowców w błąd, bo wśród kierowców przyjęty jest zwyczaj sygnalizowania samego zjeżdżania z ronda poprzez włączenie prawego kierunkowskazu przed wykonaniem tej czynności. Poprawia to płynność ruchu kierowca chcący wjechać na rondo kolejnym wlotem wie, że pojazd znajdujący się przed poprzednim wlotem będzie nim je opuszczać, i że sam może bezpiecznie włączyć się do ruchu okrężnego. Dotyczy to w szczególności przypadków, gdy zjazd z ronda wiąże się z fizycznym skręceniem pojazdu w prawo.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Motoryzacja

Komentarze 18

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

M
MrErdek1

Art. 22 ustawy Prawo o ruchu drogowym nakazuje sygnalizowanie opuszczenia pasa ruchu jezdni drogi po której się poruszasz. Opuszczając pas ruchu możesz wjechać na sąsiedni pas ruchu, czyli zmienić pas ruchu, możesz wjechać na pas ruchu przeznaczony do jazdy w przeciwnym kierunku, czyli zawrócić i możesz jeszcze opuścić pas ruchu i jezdnię po której się poruszasz z jej lewej lub prawej strony, czyli zmienić kierunek JAZDY w lewo lub w prawo. Jeżeli jedziesz jezdnią drogi bez zamiaru wykonania na niej wyszczególnionych wyżej manewrów, to nie masz podstaw do włączania kierunkowskazów. Wjazd na rondo zorganizowane okrężnie jest zawsze jazdą bez zmiany kierunku jazdy , gdyż to jazda tą samą, zmieniającą swój kierunek jezdnią. Wjazd na ronda zorganizowane kierunkowo, to albo jazda na wprost, nie prosto, bez zmiany kierunku jazdy, lub ze zmiana kierunku jazdy w prawo. Proste, uniwersalne i oczywiste. Pozdrawiam i zapraszam na mojego bloga.

G
Gość
2 października, 23:26, Gość:

Od jakiegoś czasu jakiś Idiota bo tak można nazwać kogos.kto wymyślił używanie lewego kierunkowskazu wjeżdżając na rondo czyli skrzyżowanie o ruchu okrężnym.Chyba za długo co niektórzy przebywali w Anglii i im się udzieliła jazda lewa strona.tsm używa się lewego do zjazdu kierunkowskazu.U nas w Pl nigdy nie było czegoś tak bzdurnego.uzywaja w osobówkach jak i kierowcy zawodowi.Pytam skąd wytrzasneliscie ten lewy kierunkowskaz na rondzie?zacznijcie używać poprawnie przy zjazdach i zmianach pasów.tam gdzie są wymagane.Proponuje zajrzeć do kodeksu i się doszkolić.

5 października, 5:49, Gość:

Nic dodać,nic ująć ?

Ano właśnie - w kodeksie jest obowiązek użycia kierunkowskazu przed zmianą kierunku jazdy - jeśli na rondzie chcesz jechać w lewo albo zawrócić to chyba zmieniasz kierunek jazdy?

G
Gość
2 października, 23:26, Gość:

Od jakiegoś czasu jakiś Idiota bo tak można nazwać kogos.kto wymyślił używanie lewego kierunkowskazu wjeżdżając na rondo czyli skrzyżowanie o ruchu okrężnym.Chyba za długo co niektórzy przebywali w Anglii i im się udzieliła jazda lewa strona.tsm używa się lewego do zjazdu kierunkowskazu.U nas w Pl nigdy nie było czegoś tak bzdurnego.uzywaja w osobówkach jak i kierowcy zawodowi.Pytam skąd wytrzasneliscie ten lewy kierunkowskaz na rondzie?zacznijcie używać poprawnie przy zjazdach i zmianach pasów.tam gdzie są wymagane.Proponuje zajrzeć do kodeksu i się doszkolić.

Ano właśnie - w kodeksie jest obowiązek użycia kierunkowskazu przed zmianą kierunku jazdy - jeśli na rondzie chcesz jechać w lewo albo zawrócić to chyba zmieniasz kierunek jazdy?

G
Gość
5 października, 11:31, Gość:

Lewy kierunkowskaz wskazuje zamiar skrętu w lewo. Jak to zrobić na rondzie? Pod prąd?

To tak samo jak skręcasz w lewo na skrzyżowaniu w drogę dwukierunkową - używasz kierunkowaskazu ale przeież nie sygnalizujesz wjazdu pod prąd?

P
Prawda

Ja tam nigdy nie używałem migaczy bo ja wiem gdzie jadę to osoba za mną ma być czujna i patrzeć na droge.

G
Ghul
1 października, 19:47, PeReZ:

Sami ludzie robią problem! Jeżeli nie rozumiecie zasady tzw ruchu okreznego czyli ronda oddajcie prawko! A instruktorzy którzy wmawiaja zeby włączać lewy to są MATOŁY DO POTĘGI! Wcześniej się ustawiamy na odpowiedni pas a kierunkowskaz tylko na opuszczenie ronda! Wszystko na ten temat!

2 października, 9:57, Gość:

Sam jesteś matoł. Wszystko na ten temat.

To ty jesteś matoł

G
Gość

Lewy kierunkowskaz wskazuje zamiar skrętu w lewo. Jak to zrobić na rondzie? Pod prąd?

G
Gość
27 września, 11:05, Gość:

Jeżeli nauka jazdy i WORD np. w Grudziądzu uczą, żeby włączać kierunkowskaz przed rondem to dopiero jest niedorzeczne. Zwłaszcza przy rondach turbinowych, gdzie zmieniając pas będąc już na rondzie trzeba włączyć kierunek

I teraz jak to zrobić jak kierunkowskaz jest już włączony? Zacznie migać 2 razy szybciej? Zawsze sygnalizujmy zjazd i nie będzie problemu. No i pamiętajcie jak wybieracie pierwszy zjazd kierunek już przed rondem a nie na..

2 października, 14:34, Gość:

Tych z nauki jazdy wysłać na kursy i pozbierać licencję

Popieram.

G
Gość
2 października, 23:26, Gość:

Od jakiegoś czasu jakiś Idiota bo tak można nazwać kogos.kto wymyślił używanie lewego kierunkowskazu wjeżdżając na rondo czyli skrzyżowanie o ruchu okrężnym.Chyba za długo co niektórzy przebywali w Anglii i im się udzieliła jazda lewa strona.tsm używa się lewego do zjazdu kierunkowskazu.U nas w Pl nigdy nie było czegoś tak bzdurnego.uzywaja w osobówkach jak i kierowcy zawodowi.Pytam skąd wytrzasneliscie ten lewy kierunkowskaz na rondzie?zacznijcie używać poprawnie przy zjazdach i zmianach pasów.tam gdzie są wymagane.Proponuje zajrzeć do kodeksu i się doszkolić.

Nic dodać,nic ująć ?

G
Gość

Od jakiegoś czasu jakiś Idiota bo tak można nazwać kogos.kto wymyślił używanie lewego kierunkowskazu wjeżdżając na rondo czyli skrzyżowanie o ruchu okrężnym.Chyba za długo co niektórzy przebywali w Anglii i im się udzieliła jazda lewa strona.tsm używa się lewego do zjazdu kierunkowskazu.U nas w Pl nigdy nie było czegoś tak bzdurnego.uzywaja w osobówkach jak i kierowcy zawodowi.Pytam skąd wytrzasneliscie ten lewy kierunkowskaz na rondzie?zacznijcie używać poprawnie przy zjazdach i zmianach pasów.tam gdzie są wymagane.Proponuje zajrzeć do kodeksu i się doszkolić.

G
Gość

Bo to jest Polskie Prawo i Sprawiedliwość. Sąd w Gliwicach cię uniewinni, a w innym powiecie ci [wulgaryzm]

G
Gość
27 września, 11:05, Gość:

Jeżeli nauka jazdy i WORD np. w Grudziądzu uczą, żeby włączać kierunkowskaz przed rondem to dopiero jest niedorzeczne. Zwłaszcza przy rondach turbinowych, gdzie zmieniając pas będąc już na rondzie trzeba włączyć kierunek

I teraz jak to zrobić jak kierunkowskaz jest już włączony? Zacznie migać 2 razy szybciej? Zawsze sygnalizujmy zjazd i nie będzie problemu. No i pamiętajcie jak wybieracie pierwszy zjazd kierunek już przed rondem a nie na..

Tych z nauki jazdy wysłać na kursy i pozbierać licencję

P
PeReZ
1 października, 19:47, PeReZ:

Sami ludzie robią problem! Jeżeli nie rozumiecie zasady tzw ruchu okreznego czyli ronda oddajcie prawko! A instruktorzy którzy wmawiaja zeby włączać lewy to są MATOŁY DO POTĘGI! Wcześniej się ustawiamy na odpowiedni pas a kierunkowskaz tylko na opuszczenie ronda! Wszystko na ten temat!

2 października, 9:57, Gość:

Sam jesteś matoł. Wszystko na ten temat.

2 października, 14:18, Zielony listek:

Czyżby instruktor się odezwał?

Chyba tak:-)

Z
Zielony listek
1 października, 19:47, PeReZ:

Sami ludzie robią problem! Jeżeli nie rozumiecie zasady tzw ruchu okreznego czyli ronda oddajcie prawko! A instruktorzy którzy wmawiaja zeby włączać lewy to są MATOŁY DO POTĘGI! Wcześniej się ustawiamy na odpowiedni pas a kierunkowskaz tylko na opuszczenie ronda! Wszystko na ten temat!

2 października, 9:57, Gość:

Sam jesteś matoł. Wszystko na ten temat.

Czyżby instruktor się odezwał?

G
Gość
1 października, 19:47, PeReZ:

Sami ludzie robią problem! Jeżeli nie rozumiecie zasady tzw ruchu okreznego czyli ronda oddajcie prawko! A instruktorzy którzy wmawiaja zeby włączać lewy to są MATOŁY DO POTĘGI! Wcześniej się ustawiamy na odpowiedni pas a kierunkowskaz tylko na opuszczenie ronda! Wszystko na ten temat!

Sam jesteś matoł. Wszystko na ten temat.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska