Przełom! Nowa Ziemia w kosmosie znaleziona? Egzoplaneta z wodą niedaleko Układu Słonecznego. To pierwsza taka planeta

js
Nowa Ziemia w kosmosie odnaleziona? Egzoplaneta z wodą niedaleko Układu Słonecznego Pixabay
Przełom w nauce? Czy właśnie jesteśmy świadkami odkrycia nowej Ziemi w kosmosie? Astronomowie z University College London (UCL) ogłosili na łamach czasopisma „Nature Astronomy” odkrycie pierwszej planety pozasłonecznej, która ma w atmosferze parę wodną. Planeta nosi nazwę K2-18b i krąży wokół swojej gwiazdy w gwiazdozbiorze Lwa. Obiekt jest położony stosunkowo blisko nas, bo zaledwie 110 lat świetlnych od Ziemi.

Odkryta właśnie egzoplaneta K2-18b budzi wielkie nadzieje w środowisku naukowym. To pierwsza planeta, która ma odpowiednią temperaturę oraz znajduje się na niej woda.

Nowa Ziemia właśnie została odkryta? Czy znaleźliśmy nowy dom dla ludzkości?

K2-18b to planeta osiem razy cięższa niż Ziemia. Zgodnie z aktualną wiedzą naukowców to jedyna znana nam planeta pozasłoneczna, na której mogłoby istnieć życie.

Co warto wiedzieć o nowym odkryciu?

1. Informacje o odkryciu egzoplanety zostały opublikowane na łamach prestiżowego czasopisma „Nature Astronomy”.
  2. To pierwsze odkrycie wody w stanie ciekłym w całym wszechświecie.
  3. Naukowcy uznają, że nowo odkryta planeta teoretycznie mogłaby być „drugą Ziemią”, ale nie można tego stwierdzić z całą pewnością.

Planetę udało się odkryć dzięki ponownemu przeanalizowaniu zdjęć z teleskopu Hubble’a z 2016 i 2017 r. Naukowcy zbadali widmo przechodzące przez atmosferę obiektu. Na tej podstawie udało się wykazać obecność pary wodnej, wodoru oraz helu.

Przełom w nauce? Planeta K2-18 b to ogromna nadzieja dla ludzkości?

Dla naukowców znalezienie planety, który posiada wodę, ma ogromne znaczenie. Potwierdził to Dr Angelos Tsiaras z UCL Centre for Space Exochemistry Data, którego zacytował m.in. RMF:

Znalezienie wody na potencjalnie zamieszkiwalnej planecie innej niż Ziemia jest niezwykle ekscytujące. 18B nie jest Ziemią 2.0., jest znacząco cięższa i ma inny skład atmosfery, jednak jej przypadek przybliża nas do odpowiedzi na pytanie, czy Ziemia faktycznie jest jedyna w swoim rodzaju.

Gdybyśmy dostali się na K2018b najprawdopodobniej musielibyśmy sobie poradzić z szeregiem problemów:

1. Na K2-18b byłby inny skład atmosferyczny. Najprawdopodobniej nie moglibyśmy oddychać mieszaniną gazów.
  2. Ciśnienie planety 8-krotnie cięższej niż Ziemia mogłoby zabić humanoidy.
  3. W gwiazdozbiorze Lwa występuje o wiele wyższy poziom promieniowania ultrafioletowego na Ziemi.

Odkrycie K2-18b ma jednak ogromne znaczenie. Po pierwsze – udowodniliśmy, że w kosmosie znajduje się woda poza Ziemią. Poza tym naukowcy wiedzą już w jaki sposób poszukiwać ciał niebieskich, które można by było osiedlić.