W 2021 roku egzamin ósmoklasisty i egzamin maturalny będą przeprowadzone wyjątkowo na podstawie wymagań egzaminacyjnych, a nie jak w ubiegłych latach na podstawie wymagań określonych w podstawie programowej- czytamy w komunikacie na stronie MEN.
https://twitter.com/MEN_GOV_PL/status/1329389538641391616
19 listopada zakończył się pierwszy etap prac zespołów ekspertów, którzy od października br. pracowali nad opracowaniem wymagań egzaminacyjnych. Od 20 listopada br. rozpoczynają się prekonsultacje propozycji wymagań egzaminacyjnych. Uwagi i opinie merytoryczne można składać do 27 listopada pod adresem: prekonsultacje@men.gov.pl. Jak napisano, przesłane opinie zostaną przekazane zespołom, które "w kolejnym etapie prac dokonają analizy propozycji i zmodyfikują projekt".
https://twitter.com/MEN_GOV_PL/status/1329388649700618241
- Uruchomiliśmy pracę zespołów eksperckich, które pochyliły się nad podstawami programowymi w zakresie przedmiotów egzaminacyjnych - powiedział Czarnek. - Mamy pełną świadomość tego, że wcześniej strajk nauczycielski wyłączył nauczanie całkiem, a później pandemia koronwirusa i nauczanie zdalne wiosną sprawiły, że uczniowie nie byli w stanie i to nie ze swojej winy opanować całego materiału - dodał.
Wymagania egzaminacyjne maja zostać ogłoszone w grudniu br. w formie rozporządzenia. Również w grudniu mają rozpocząć się szkolenia dla doradców metodycznych i nauczycieli, organizowane przez Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Po opublikowaniu ostatecznej wersji wymagań egzaminacyjnych, opracowane zostaną arkusze próbnego egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego. Następnie zostaną one udostępnione szkołom i zdającym w marcu 2021 r., na około 2 miesiące przed egzaminami w maju 2021 r.
- Przewidujemy szkolenia dla nauczycieli i zamierzamy przeprowadzić je do 18 stycznia - mówił wiceminister edukacji Maciej Kopeć.
Zmiana arkuszy egzaminacyjnych
Wprowadzenie na potrzeby egzaminów w 2021 r. wymagań egzaminacyjnych wiąże się z modyfikacją formuły arkuszy egzaminacyjnych. Zmiana ta będzie dotyczyła m.in.:
w przypadku egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego:
- zmniejszenia zakresu treści sprawdzanych w zadaniach egzaminacyjnych, np. ograniczona będzie liczba lektur obowiązkowych, formy wypowiedzi ograniczone zostaną do dwóch: rozprawka albo opowiadanie,
- zmniejszenia (o 5 pkt) liczby zadań do rozwiązania w pierwszej części arkusza egzaminacyjnego (czytanie ze zrozumieniem), przy zachowaniu pełnego czasu przeprowadzania egzaminu (120 minut),
- możliwości odwołania się przez ucznia w wypracowaniu do wybranej lektury obowiązkowej, spełniającej warunki zadania (nie będzie wskazana lektura obowiązkowa, do której uczeń musiałby się odwołać );
w przypadku egzaminu ósmoklasisty z matematyki:
- zmniejszenia zakresu treści sprawdzanych w zadaniach egzaminacyjnych, np. ograniczono wymagania dotyczące m.in. własności figur geometrycznych na płaszczyźnie, geometrii przestrzennej, elementów statystyki opisowej,
- zmniejszenia (o 5 pkt) liczby zadań do rozwiązania w arkuszu egzaminacyjnym, przy zachowaniu pełnego czasu przeprowadzania egzaminu (100 minut),
- zmniejszenia liczby zadań otwartych do rozwiązania (w porównaniu do arkuszy z lat 2019–2020);
w przypadku egzaminu ósmoklasisty z języka obcego nowożytnego:
- zmniejszenia zakresu treści sprawdzanych w zadaniach egzaminacyjnych, np. obniżony zostanie ogólny oczekiwany poziom biegłości językowej (poziom A2),
- zmniejszenia (o 5 pkt) liczby zadań do rozwiązania w arkuszu egzaminacyjnym, przy zachowaniu pełnego czasu przeprowadzania egzaminu (90 minut),
- ograniczenia/dostosowania zakresu struktur gramatycznych (opublikowanych w Informatorach o egzaminie z poszczególnych języków);
w przypadku egzaminu maturalnego z matematyki na poziomie podstawowym:
- zmniejszenia (o 5 pkt) liczby zadań do rozwiązania w arkuszu egzaminacyjnym (przede wszystkim w zakresie zadań otwartych), przy zachowaniu pełnego czasu przeprowadzania egzaminu (170 minut);
w przypadku egzaminu maturalnego ze wszystkich przedmiotów na poziomie rozszerzonym:
- zniesienia obowiązku przystąpienia do egzaminu maturalnego z jednego przedmiotu na poziomie rozszerzonym jako warunku zdania egzaminu maturalnego.
źródło:MEN
Rząd obiecuje wspomóc psychiatrię dziecięcą