https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Przy jednym stole o drogach: mieszkańcy i samorządowcy

Wojciech Giedrys
fot. Lech Kamiński
Pozarządówki i komitety obywatelskie odniosły sukces. Ich apel o debatę nad inwestycjami drogowymi został wysłuchany. Władze Torunia chcą rozmawiać.

www.pomorska.pl/torun

Więcej informacji z Torunia znajdziesz na podstronie www.pomorska.pl/torun

O inicjatywie pięciu toruńskich organizacji - stowarzyszenia "Toruń bez hałasu", komitetu "Ratujmy nasze stawy", Fundacji Stare Miasto, Toruńskiego Klubu Zwolenników Metropolii "BiT City" i komitetu Węzeł Kluczyki - pisaliśmy ostatnio. Apelowały one do władz Torunia o dyskusję m.in. o średnicówce, węźle Kluczyki, moście i parkingach na Starówce. - Oczekujemy na dialog - mówi Olgierd Kędzier-ski z komitetu Węzeł Kluczyki.

Według autorów listu magistrat nie chce rozmawiać z grupami społecznymi o rozwiązaniach komunikacyjnych. - Rezultaty decyzji, jakie teraz podejmują władze, odczujemy za pięć lat - przekonywał Bartosz Dawidowicz z TKZM "BiT City". - Będą one katastrofalne. Pogłębią one paraliż komunikacyjny. Nowe zadania - trasa średnicowa i wschodnia - są przygotowywane prowizorycznie.

Lista tematów jest długa. Organizacje chcą się dowiedzieć, m.in. dlaczego miasto nie skończyło budowy szlaków na linii wschód-zachód; dlaczego najpierw zabrało się za odnawianie ulic na Starówce, a dopiero teraz buduje garaż podziemny; dlaczego zamierza skierować ruch tranzytowy z węzła Kluczyki na Podgórz i Stawki. Organizacje wnioskują o odtajnienie studium wykonalności przeprawy, w którym zawarte jest porównanie trasy wschodniej i Waryńskiego.

Co na to prezydent? Michał Zaleski zauważa, że zadania drogowe są realizowane zgodnie z wieloletnim planem inwestycyjnym i planami zagospodarowania. - Plany te przed uchwaleniem były konsultowane społecznie, więc z pewnością nie można samorządowi zarzucać braku dialogu - podkreśla Zaleski. - Jestem przekonany, że zapowiedzi o paraliżu komunikacyjnym miasta wynikają z nieznajomości szczegółów realizacji projektów inwestycyjnych. Niektóre powtarzają się, a obszerne wyjaśnienia były już wielokrotnie udzielane np. lokalizacja mostu drogowego. Niemniej jednak do wszystkich problemów stawianych przez sygnatariuszy "Listu do torunian" Urząd Miasta się ustosunkuje i udzieli odpowiedzi.
- Jesteśmy zainteresowani rozmową - podkreśla Maciej Cicho-wicz z komitetu Węzeł Kluczyki.

- Jeśli te środowiska będą miały życzenie spotkać się z nami, to z pewnością na to odpowiemy - mówi Aleksandra Iżycka, rzecznik prezydenta. - Myślę, że może dojść do spotkania. Jesteśmy jednak na etapie realizacji inwestycji, więc to jest takie stawianie zarzutów za pięć dwunasta.

Tymczasem Waldemar Przybyszewski, szef Rady Miasta w czwartek na konwencie seniorów chce wyjść z propozycją organizacji publicznej debaty na ten temat. - Mogłaby się ona odbyć 18 maja - proponuje. - Taka dyskusja jest potrzebna. Podczas niej władze Torunia mogłyby rozwiać wszelkie wątpliwości, które wskazują autorzy listu.

Komentarze 13

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

~Maciej~
Nowa trasa srednicowa jest napewno potrzebna w sytuacji zapchanego miasta. Jednak nie rozwiaze ona problemu jesli z waznymi
trasami przelotowymi,bedzie krzyzowala sie kolizyjnie tzn. np. poprzez regulacje ruchu swiatlami. Srednicowka rozwiazala by
sprawe tylko i wylacznie przy zastosowaniu skrzyuzowan bezkolizyjnycjh.
Jeszcze zapytanie do wladz miasta, skoro mowi sie o rzekomej w przeszlosci konsultscji spolecznej trasy srednicowej,moze
ktos kompetentny poinformuje spolecznosc torunska,kiedy to mialo miejsce i w jakiej formie? Jesli jest mowa o planach z
czasow PRL-u, to mowienie o bylej konsultacji jest nieuczciwe i kompromitujsce Zarzad Miasta.
B
Bunio
W dniu 28.04.2010 o 21:50, garstka osób napisał:

urzędnik `bunio - raczył zauwazyć, że garstce osób przeszkadza Trasa Średnicówka HAHAHHAHAHAHno żesz twoja mać ! buahahhha


Nie urzędnik tylko osoba, która zna historię urbanistyczną miasta. Na marginesie dodam że nie mam nic wspólnego z rządami Zaleskiego i w wielu kwestiach jestem jego zagorzałym przeciwnikiem.
g
garstka osób
urzędnik `bunio - raczył zauwazyć, że garstce osób przeszkadza Trasa Średnicówka HAHAHHAHAHAH

no żesz twoja mać ! buahahhha
B
Bunio
"Więc wszystko się może zdarzyć, nie wierzę już w gadanie typu: "Co do spekulacji rozbudowy w przyszłości tej drogi do 6 pasów - to jest to mało realne"".
Proszę wymienić drogi w Toruniu, powstałe po upadku socjalizmu, które zostały stworzone w standardzie 2x2 lub wyższym. Szału nie ma?
B
Bunio
W dniu 27.04.2010 o 18:22, poldek napisał:

O połowę dłuższy most wybudowany w polu, bez dróg dojazdowych jest tak samo drogi jak most miejski trafiający idealnie w siatkę dróg po obu stronach WisłyTa garstka - to zainteresowani i znający szczegóły projektu - jest ich parę tysięcy.


Długo by dyskutować za i przeciw - prawda jest taka że żadna z tych koncepcji nie jest idealna. Mi osobiście jako zwolennika trasy średnicowej najbardziej nie podoba się likwidacja stawów (które spokojnie można wyminąć od str. północnej) oraz brak wielopoziomowych skrzyżowań. Toruń nigdy nie wyjdzie z korków jeżeli na każdym kroku będą światła ale to już inna kwestia. Most na Waryńskiego też jest projektowany bez tego typu rozwiązań.
B
Bunio
W dniu 27.04.2010 o 18:19, pikus napisał:

Co do konsekwencji planów to dlaczego nie buduje się mostu na Waryńskiego ? Przecież on był we wszelkich planach ? A średnicowa jako zjazd z nowego mostu od kiedy istnieje ? Od 4 lat. W dodatku ma być wykastrowana i nie pełnić pierwotnej roli. Ma być zbudowana w najgorszy możliwy sposób blokując ruch północ - południe na skrzyżowaniach z Grudziądzką, Chrobrego, Batorego, Chełmińskiej i Legionów. To kompletnie poroniony pomysł.


Zarówno trasa średnicowa z mostem przy ulicy Wschodniej nie jest wymysłem Zaleskiego, tylko jest to koncepcja wieloletniego planu zagospodarowania miasta znana o dawna. Podobnie sytuacja się ma z mostem na Waryńskiego, który również był uwzględniany w tych samych planach i jest spójny z pozostałą częścią planu komunikacyjnego Torunia. Koncepcja Waryńskiego nie jest pomysłem panów Mężydło i Bociek tylko jest to dublowanie starych planów Tłoczka. Podobnie zresztą jak most Wsch. Całość się zapętla przebiegiem mostu zachodniego w śladzie ul Przybyszewskiego. Z racji miejsca zamieszkania poszczególnych mieszkańców miasta, każdy forsuje najbardziej korzystną dla niego opcję.
B
Bunio
W dniu 27.04.2010 o 18:19, pikus napisał:

Co do konsekwencji planów to dlaczego nie buduje się mostu na Waryńskiego ? Przecież on był we wszelkich planach ? A średnicowa jako zjazd z nowego mostu od kiedy istnieje ? Od 4 lat. W dodatku ma być wykastrowana i nie pełnić pierwotnej roli. Ma być zbudowana w najgorszy możliwy sposób blokując ruch północ - południe na skrzyżowaniach z Grudziądzką, Chrobrego, Batorego, Chełmińskiej i Legionów. To kompletnie poroniony pomysł.


Nie żadne 4 lata tylko jest to koncepcja Tłoczka stworzona kilkadziesiąt lat temu, która wpisuje sie w komunikacyjny układ miasta razem z trasami mostowymi w śladach ulic Wschodnia, Waryńskiego, i Przybyszewskiego.
p
poldek
W dniu 27.04.2010 o 14:20, bunio napisał:

(chociażby trasa średnicowa - która przeszkadza garstce osó.



O połowę dłuższy most wybudowany w polu, bez dróg dojazdowych jest tak samo drogi jak most miejski trafiający idealnie w siatkę dróg po obu stronach Wisły

Ta garstka - to zainteresowani i znający szczegóły projektu - jest ich parę tysięcy.
p
pikus
Co do konsekwencji planów to dlaczego nie buduje się mostu na Waryńskiego ? Przecież on był we wszelkich planach ? A średnicowa jako zjazd z nowego mostu od kiedy istnieje ? Od 4 lat. W dodatku ma być wykastrowana i nie pełnić pierwotnej roli. Ma być zbudowana w najgorszy możliwy sposób blokując ruch północ - południe na skrzyżowaniach z Grudziądzką, Chrobrego, Batorego, Chełmińskiej i Legionów.
To kompletnie poroniony pomysł.
m
mańka
W dniu 27.04.2010 o 14:26, Bunio napisał:

O lokalizacji trasy średnicowej wiadomo od 70 lat i każdy kto choć odrobinę interesuje się losami miasta doskonale o tym wiedział. , raczej powstaną tylko dodatkowe pasy przy zjazdach. Osobiście uważam, że w miejscu przecięcia z ulicą Grudziądzką powinno powstać skrzyżowanie 2 poziomowe.



"Co do spekulacji rozbudowy w przyszłości tej drogi do 6 pasów" - to jest plan, nie spekulacja!

Proszę też sobie wyobrazić, że kiedy kupowałam mieszkanie w bloku znajdujacym się w sąsiedztwie trasy, w MSM dowiedziałam się, że jest tam planowana od lat średnicówka i usłyszałam komentarz: "Pani, ale kiedy to będzie, od 30 lat jest ten plan, ale nie ma pieniędzy na tę drogę". W międzyczasie Polska wstąpiła do UE i pojawiła się możliwość uzyskania pieniędzy. Więc wszystko się może zdarzyć, nie wierzę już w gadanie typu: "Co do spekulacji rozbudowy w przyszłości tej drogi do 6 pasów - to jest to mało realne".

A najbardziej ze wszystkiego po prostu wkurzajace jest to, że w chwili, gdy są pieniądze na średnicówkę, gdy powstał dokładny projekt tej inwestycji, na zebraniach niby informujących o drodze po prostu wprowadza się zainteresowanych w błąd pokazując projekt drogi czeropasmowej i dopiero po pytaniach, dlaczego między pasami jezdni jest taki szeroki pas zieleni dowiadujemy się, że jest to miejsce na 3 pas.
To jest traktowanie obywateli jak głupków, zupełnie w stylu dawnego ustroju...
B
Bunio
W dniu 27.04.2010 o 14:14, mańka napisał:

"- Jeśli te środowiska będą miały życzenie spotkać się z nami, to z pewnością na to odpowiemy - mówi Aleksandra Iżycka, rzecznik prezydenta. - Myślę, że może dojść do spotkania. Jesteśmy jednak na etapie realizacji inwestycji, więc to jest takie stawianie zarzutów za pięć dwunasta."Niesety, ale dopiero "za pięć dwunasta" można było poznać szczegóły niektórych projektów. Na przykład między I a III spotkaniem konsultacyjnym w sprawie średnicówki dowiedzielismy się, że nie będzie to droga czteropasmowa, jak UM i MZD przedstawiał na planach podczas I spotkania, tylko docelowo sześcipasmowa.....


O lokalizacji trasy średnicowej wiadomo od 70 lat i każdy kto choć odrobinę interesuje się losami miasta doskonale o tym wiedział. Co do spekulacji rozbudowy w przyszłości tej drogi do 6 pasów - to jest to mało realne, raczej powstaną tylko dodatkowe pasy przy zjazdach. Osobiście uważam, że w miejscu przecięcia z ulicą Grudziądzką powinno powstać skrzyżowanie 2 poziomowe.
b
bunio
Zawsze są dwie strony medalu. I tak np są zwolennicy trasy Waryńskiego ale z drugiej strony są również zwolennicy trasy Wschodniej (których w mieście jest ponad 70 %). Nikt nigdy jednoznacznie nie udowodnił, że trasa Waryńskiego byłaby znacznie tańsza. Podobnie jest z innymi inwestycjami (chociażby trasa średnicowa - która przeszkadza garstce osó.
m
mańka
"- Jeśli te środowiska będą miały życzenie spotkać się z nami, to z pewnością na to odpowiemy - mówi Aleksandra Iżycka, rzecznik prezydenta. - Myślę, że może dojść do spotkania. Jesteśmy jednak na etapie realizacji inwestycji, więc to jest takie stawianie zarzutów za pięć dwunasta."

Niesety, ale dopiero "za pięć dwunasta" można było poznać szczegóły niektórych projektów. Na przykład między I a III spotkaniem konsultacyjnym w sprawie średnicówki dowiedzielismy się, że nie będzie to droga czteropasmowa, jak UM i MZD przedstawiał na planach podczas I spotkania, tylko docelowo sześcipasmowa.....
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska