Przyjaźń w pracy do "biurowej deski", czyli o relacjach Polaków ze współpracownikami

Katarzyna Paczewska
Katarzyna Paczewska
Potrzeba około 200 godzin, by się z kimś zaprzyjaźnić. Nic dziwnego, że znajomości z pracy mogą przerodzić się w coś więcej niż tylko koleżeństwo. Nie mówiąc już o tym, że według badań, aż 22 proc. pracowników spotyka w pracy przyszłego partnera życiowego/partnerkę życiową.
Potrzeba około 200 godzin, by się z kimś zaprzyjaźnić. Nic dziwnego, że znajomości z pracy mogą przerodzić się w coś więcej niż tylko koleżeństwo. Nie mówiąc już o tym, że według badań, aż 22 proc. pracowników spotyka w pracy przyszłego partnera życiowego/partnerkę życiową. 123RF.com
- Spędzam w pracy jedną trzecią życia. Współpracowników widuję częściej niż rodzinę - mówi pani Justyna z Bydgoszczy, pracująca w marketingu od 10 lat.

LiveCareer zapytał niedawno o to, czego oczekujemy od współpracowników - jak nam się z nimi układa. Aż 66 proc. respondentów darzy ich sympatią - wynika z „Badania relacji i więzi społecznych w miejscu pracy”. Bez względu na zarobki, rodzaj i staż pracy, płeć czy wykształcenie - wszyscy całkiem nieźle tolerujemy ludzi, z którymi pracujemy.

44 proc. uważa za przyjaciela co najmniej jedną osobę, z którą pracuje. 79 proc. pytanych przyznaje, że przyjacielskie relacje ze współpracownikami pomagają w osiąganiu lepszych wyników w pracy.

Na rozmowy niedotyczące pracy przeznaczamy ok. 30 minut. Rzadko dłużej niż godzinę. Im ktoś starszy i z dłuższym stażem, tym mniej angażuje się w pogawędki.

Aż 71 proc. badanych stawia granicę między pracą a domem, znajomymi i rodziną. Połowa z nas w ogóle nie utrzymuje kontaktów pozazawodowych z kolegami z pracy. A 32 proc. badanych spotyka się (minimum raz w miesiącu) ze znajomymi z pracy w okolicznościach niezwiązanych z życiem zawodowym i poza godzinami.

Ankietowani cenią współpracowników, którzy są dowcipni (50 proc.), mają wiedzę merytoryczną (47), są zaangażowani (46), pomocni (35), komunikatywni (34) i szczerzy (28 proc.).

Plotka - wróg nr 1

Blisko 60 proc. respondentów wskazało na plotki jako trudny do zniesienia aspekt życia zawodowego. Ponad 1/3 z nas ma problem ze współpracownikami, którzy nie dbają o higienę. Rasistowskie komentarze przeszkadzają nam rzadziej niż np. małomówność i wycofanie osób, z którymi pracujemy. Niezgodę na niegrzeczne uwagi dotyczące czyjegoś koloru skóry i pochodzenia częściej wyrażają kobiety. Podobnie jak irytację z powodu seksistowskich uwag.

Ponad połowa respondentów trudno znosi brak profesjonalizmu. Od współpracowników oczekujemy, że będą wykazywali się uczciwością wobec innych, dojrzałością i odpowiedzialnością.

Prawie połowa z nas pracuje z kimś na tyle uciążliwym, że wykonywanie obowiązków staje się przez to trudniejsze. 39 proc. badanych jest w stanie zrezygnować z pracy z powodu zachowania współpracowników. Kobiety o 10 proc. częściej spotykają się z sytuacją. Osoby z wyższym wykształceniem o 18 proc. częściej niż inni nie wytrzymują towarzystwa irytujących kolegów z pracy i zmieniają firmę.

Ponadto orientacja seksualna współpracowników/czek dla 70 proc. respondentów nie ma żadnego znaczenia, 27 proc. badanych nie chce mieć przełożonego, który jest od nich młodszy, 25 proc. woli pracować z Polakami, niż z osobami innej narodowości, a 23 proc. woli pracować z mężczyznami.

Pytano w badaniu LiveCareer też o stosunek do pochodzenia i koloru skóry. 25 proc. Polaków nie chciałoby pracować z osobą pochodzenia arabskiego. 22 proc. ma zastrzeżenia do współpracowników pochodzących z Ukrainy.

Znajomości zapobiegają wykluczeniu

„Zachowanie ludzi w pracy zależy przede wszystkim od tego, w jaki sposób są traktowani przez firmę i przełożonych. Poprawa relacji z innymi jest możliwa, jeśli zna się ich oczekiwania i potrzeby, kiedy traktuje się ich tak, jak chcą być traktowani. (…) w relacjach z innymi w miejscu pracy najbardziej istotne jest wzajemne zaufanie, bez którego nie może być mowy o więzi zawodowej” – tłumaczy w jednym z artykułów naukowych dr hab. Beata Jakimiuk z Katedry Psychopedagogiki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. I dalej: „ Dobrym relacjom sprzyja też praca, która jest ciekawa oraz służy rozwojowi zdolności i umiejętności, taka, która umożliwia doświadczanie podekscytowania wykonywanymi zadaniami i entuzjazmu, dzięki czemu zapewnia poczucie kompetencji i fachowości, budowanie własnej wartości i zaangażowanie w to, co się robi. Porozumienie z innymi, nawiązywanie znajomości, a nawet przyjaźni w pracy zapobiega wykluczeniu i izolacji, daje poczucie przynależności do wspólnoty, przekonanie o otrzymaniu pomocy i zaspokojeniu potrzeb (…).”

Flesz: Firmy w dużych tarapatach z powodu epidemii

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3