https://pomorska.pl
reklama

Pułkownik Władysław Gnyś, wielki bohater wojenny, będzie miał tablicę pamiątkową w rodzinnej gminie Gniewoszów

Stanisław Wróbel
Władysław Gnyś w czasie służby. Więcej zdjęć - z dzieciństwa, oraz czasów służby na kolejnych slajdach
Władysław Gnyś w czasie służby. Więcej zdjęć - z dzieciństwa, oraz czasów służby na kolejnych slajdach
W niedzielę, 15 maja, w Sarnowie w gminie Gniewoszów – rodzinnej miejscowości pułkownika pilota Władysława Gnysia odbędzie się uroczyste odsłonięcie pamiątkowej tablicy ku czci człowieka, który jako pierwszy podczas II wojny światowej zestrzelił hitlerowski bombowiec. Stało się to już 1 września 1939 roku. Poznajcie program uroczystości ma które z Kanady przyjedzie syn bohatera - Stefan Gnyś, przypominamy tez niezwykłą historię pułkownika pilota Władysława Gnysia - wielkiego bohatera wojennego. Zobaczcie w galerii jego zdjęcia z czasów II wojny światowej.

Uroczystości w Sarnowie, gmina Gniewoszów, w niedzielę 15 maja rozpoczną się o godzinie 14.45 zbiórką pocztów sztandarowych. O godzinie 15 w kaplicy pod wezwaniem świętego Maksymiliana Marii Kolbego w Sarnowie rozpocznie się msza święta w intencji pułkownika pilota Władysława Gnysia. Po mszy przemarsz pod pomnik z tablicą pamiątkową.

O godzinie 16 uroczyste odsłonięcie tablicy pamiątkowej poświęconej Władysławowi Gnysiowi i złożenie kwiatów.

Potem przejście na boisko sportowe gdzie o 17 przewidziano przemówienia okolicznościowe, występy artystyczne uczniów ze szkół, występ Zespołu “Kłoczewiacy”, występ podporucznik Eweliny Pisarskiej

Uroczystościom w godzinach od 13.do 19 będzie towarzyszył piknik historyczny na boisku sportowym w Sarnowie. Będą prezentacje edukacyjne, stoiska lokalnych stowarzyszeń, wojskowa grochówka.

Niedzielne wydarzenia poprzedzi w sobotę 14 maja wieczór wspomnień w Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie. Tytuł wieczoru: "Pułkownik pilot Władysław Gnyś – bohater z Sarnowa". W wieczorze wspomnień weźmie udział rodzina pułkownika pilota Władysława Gnysia - syn, który przyleci z Kanady oraz dalsza rodzina mieszkająca nadal w Sarnowie i innych częściach Polski, mieszkańców gminy Gniewoszów i wiele innych osób. Organizatorami spotkania są Gmina Gniewoszów oraz Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie. Wydarzenie jest częścią programu Europejskiej Nocy Muzeów – „Siła Muzeów”.

Na uroczystości przyjedzie syn bohatera - Stefan Gnyć, który napisał i doprowadził do wydania książki o bohaterskich wyczynach ojca. Stefan Gnyś mieszka obecnie w Kanadzie.

Kim był Władysław Gnyś?

Władysław Gnyś przeszedł do historii jako pierwszy polski powietrzny zwycięzca w II wojnie światowej. Niemiecki samolot strącił 1 września 1939 roku. Po kampanii wrześniowej 1939 roku przedostał się na Zachód, gdzie służył w Polskich Siłach Powietrznych, biorąc udział między innymi w kampanii francuskiej, a następnie w bitwie o Anglię w składzie 302. Dywizjonu Myśliwskiego „Poznańskiego”. Jego historia jest niezwykle ciekawa.

Wybory 2025. Zwycięstwo Nawrockiego, wysoka frekwencja

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Władysław Gnyś urodził się 24 sierpnia 1910 roku w Sarnowie, obecnie gmina Gniewoszów, powiat kozienicki, jako syn Jana i Marianny.

W 1931 roku zgłosił się do wojska i dostał przydział do 4 Pułku Lotniczego w Toruniu. W 1932 roku ukończył kurs pomocnika mechanika i Szkołę Podoficerską. W 1933 roku ukończył kurs pilotażu, po czym dostał przydział do 42 Eskadry Liniowej 4 Pułku Lotniczego. W 1934 roku ukończył kurs wyższego pilotażu w Grudziądzu i od 2 października był pilotem 142 Eskadry Myśliwskiej 4 Pułku.

W 1935 roku doszło do dwóch wypadków z udziałem Gnysia. Pierwszym była kolizja powietrzna z maszyną porucznika pilota Dyonizego Durki. Drugim był wypadek samolotem PZL P.7 podczas kołowania.

W Centrum Wyszkolenia Oficerów Lotnictwa w Dęblinie ukończył kurs instruktorów pilotażu w 1936 roku. 1 października tego samego roku został przyjęty do Szkoły Podchorążych dla Podoficerów w Bydgoszczy. Dwa lata później został przeniesiony na III rok Szkoły Podchorążych Lotnictwa w Dęblinie. Równocześnie był tam instruktorem pilotażu podchorążych młodszego rocznika.

2 czerwca 1939 roku został przydzielony do 121 Eskadry Myśliwskiej 2 pułku Lotniczego w Krakowie. Został mianowany na stopień podporucznika pilota.

1 września 1939 r. przed godziną 7, Gnyś wystartował z dowódcą 111/2 Dyonu Myśliwskiego, kapitanem Medweckim, z lotniska polowego w Balicach. Startujące samoloty zostały zaskoczone przez nadlatujące po bombardowaniu Krakowa niemieckie bombowce Junkres Ju 87. Kapitan Medwecki został zestrzelony nad Morawicą zaś Gnyś uciekł Niemcom. Po uniku zaatakował ponownie i stoczył walkę powietrzną z niemieckimi bombowcami. Zestrzelił dwa samoloty typu Dornier Do 17. W ten sposób został pierwszym pilotem, który uzyskał zwycięstwo powietrzne w II wojnie światowej.

Swoje loty bojowe wykonywał do 18 września kiedy przekroczył granicę z Rumunią w Kutach. Drogą morską opuścił Rumunię i 19 listopada 1939 roku dopłynął do Marsylii.

W 1940 roku znalazł się w tak zwanej Grupie Montpellier. Po zakończeniu przeszkolenia został przydzielony do klucza porucznika Kazimierza Bursztyna, który włączono w skład Groupe de Chasse III/1. Podczas walki nad Belgią został zestrzelony jego dowódca Kazimierz Bursztyn, po którym Gnyś objął dowództwo klucza.

W związku z kapitulacją Francji w czerwcu 1940 roku drogą przez Afrykę Północną, Casablankę i Gibraltar dotarł do Wielkiej Brytanii 14 lipca 1940 roku. 20 sierpnia 1940 roku został przydzielony do 302 Dywizjonu Myśliwskiego, ale 2 września przeniesiono go na szkolenie do 5 OTU (Operational Training Unit). 26 września wrócił do Dywizjonu 302 i wraz z nim walczył podczas Bitwy o Anglię.

Dwa lata później 30 stycznia 1942 roku przeszedł do pracy w naziemnym stanowisku dowodzenia 302 Dywizjonu. W grudniu tego samego roku powrócił do latania w tym samy dywizjonie. Po tym 10 lutego 1943 roku został przeniesiony do 316 Dywizjonu Myśliwskiego w którym 15 marca objął dowodzenie eskadrą A. W miesiącach sierpień-październik 1943 roku latał w 309 dywizjonie Współpracy z Armią. Po październiku przydzielono go do dowództwa 18 Zgrupowania Myśliwskiego. Następnie był oficerem łącznikowym w dowództwie 84 grupy RAF (Royal Air Force).

26 sierpnia 1944 roku objął dowództwo 317 Dywizjonu Myśliwskiego. Kolejnego dnia podczas bombardowania wojsk niemieckich został zestrzelony i trafił do niewoli. Kilka dni później zbiegł z pomocą francuskich partyzantów, a po nadejściu wojsk alianckich trafił do szpitala w Swindon w Anglii. Po hospitalizacji w styczniu 1945 roku wstąpił do Wyższej Szkoły Lotniczej w Weston-super-Mare. Ukończył ją we wrześniu i trafił do Dowództwa Lotnictwa Myśliwskiego RAF. Został tam do rozwiązania Polskich Sił Powietrznych.

Po demobilizacji w 1948 roku wyemigrował do Kanady. Tam przez jakiś czas prowadził farmę, a później pracował w przemyśle.

W 1965 roku odwiedził Polskę pierwszy raz od zakończenia wojny.

Podczas kolejnej wizyty w Polsce w 1996 roku wziął udział w uroczystościach nadania swojego imienia szkole podstawowej w Żuradzie.

Zmarł 28 lutego 2000 roku w Beamsville w Kanadzie.

Zobaczcie galerię zdjęć - z dzieciństwa, oraz czasów służby Władysława Gnysia

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Wyjmij z lodówki i podlej hortensje. Ogród utonie w kwiatach. Oto trik na kwitnienie!

Wyjmij z lodówki i podlej hortensje. Ogród utonie w kwiatach. Oto trik na kwitnienie!

Tym osobom należy się prawie 350 złotych dodatku do emerytury. Oto zasady wypłaty

Tym osobom należy się prawie 350 złotych dodatku do emerytury. Oto zasady wypłaty

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska