- W związku z wejściem w życie nowej ustawy o dokumentach paszportowych i uruchomieniem Rejestru Dokumentów Paszportowych (RDP) podróżni muszą przygotować się na utrudnienia - podano w komunikacie na stronie www.gov.pl.
W dniach 8-14 listopada 2022 r. organy paszportowe w Polsce i za granicą nie będą przyjmować wniosków paszportowych. W tym okresie nie będzie także możliwości odebrania dokumentów.
W tym okresie, w szczególnie uzasadnionych i krytycznych przypadkach, organy paszportowe będą mogły wydawać wyłącznie paszporty tymczasowe.
Kujawsko-Pomorskie: obsługa spraw paszportowych zawieszona w Inowrocławiu i Grudziądzu od 4 listopada godz. 14:00 do 10 listopada. W Bydgoszczy, Toruniu i Włocławku od 7 listopada 12:00 do 10 listopada.
- Prosimy o uwzględnienie powyższych okoliczności w swoich planach wyjazdowych i zaplanowanie wizyty w naszych urzędach najpóźniej do 7 listopada 2022 r. (poniedziałek) lub od 15 listopada 2022 r. (wtorek) - czytamy w rządowym komunikacie.
Rejestr Dokumentów Paszportowych - co to jest?
Projekt Rejestru Dokumentów Paszportowych składa się z kilku usług. Dzięki nim użytkownik w łatwy, intuicyjny a przede wszystkim szybki sposób może złożyć online wniosek o paszport dla dziecka lub przekazać zgodę na paszport. Nie będzie trzeba wypełniać papierowego wniosku o paszport.
Pojawia się także funkcja zarządzania wyrażonymi zgodami – użytkownik nie będzie już musiał w tym celu udawać się do urzędu.
Nie będziesz już składać papierowego wniosku paszportowego. Urzędnik wypełni formularz elektroniczny za ciebie, a ty tylko potwierdzisz swoje dane i podpiszesz wniosek na specjalnym urządzeniu - poinformowano w komunikacie.
Rejestr Dokumentów Paszportowych (RDP) zastępuje dotychczasową Centralną Ewidencję Wydanych i Unieważnionych Dokumentów Paszportowych oraz lokalne ewidencje. Ma być komponentem Systemu Rejestrów Państwowych, który obecnie łączy sześć rejestrów m.in. dowodów osobistych, stanu cywilnego, danych kontaktowych czy PESEL.

Okiem Kielara odc. 14
Uruchomione zostaną nowe e-usługi, dzięki którym pojawi się możliwość:
- sprawdzenia, czy nowy paszport jest gotowy do odbioru;
- sprawdzenia, czy paszport jest ważny;
- potwierdzenia odbioru paszportu doręczonego pocztą;
- zgłoszenia utraty lub uszkodzenia paszportu online;
- weryfikacji danych w Rejestrze Dokumentów Paszportowych (RDP).
- W tej chwili granicą wiekową do otrzymania paszportu 10-letniego jest ukończone 13 lat. Po wejściu w życie nowej ustawy paszportowej paszport ważny 10 lat dostaną osoby, które ukończyły 12 lat - czytamy.