Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Reforma edukacji PiS. Co się zmieni w polskim szkolnictwie?

AIP
Andrzej Duda złożył podpis pod ustawami wprowadzającymi reformę edukacji.
Andrzej Duda złożył podpis pod ustawami wprowadzającymi reformę edukacji. Sławomir Kowalski
Andrzej Duda złożył podpis pod ustawami wprowadzającymi reformę edukacji. Przeciwnicy reform zapowiadają strajk i ogólnokrajowe referendum

1. Nowa szkoła, czyli wracamy do starych czasów

Głównym elementem reformy oświaty jest zmiana struktury szkolnictwa. Oznacza to powrót systemu sprzed 17 lat, który bardzo dobrze znają obecni 30- i 40-latkowie, czyli do 8-letniej szkoły podstawowej, 4-letniego gimnazjum, 5-letniego technikum. Zmiany rozpoczną się już od września 2017 r. Wtedy obecni szóstoklasiści, zamiast w 1 klasie gimnazjum, będą kontynuować naukę w 7 klasie szkoły podstawowej. Z kolei w liceach ogólnokształcących i technikach wydłużenie o rok nauki ma rozpocząć się od roku szkolnego 2019/20, a zakończyć się w roku szkolnym 2023/24. Na stronie internetowej reformaedukacji.men. gov.pl każdy rodzic może sprawdzić, jaką drogę edukacyjną przejdzie jego dziecko. Przykładowo, jeśli obecnie uczy się w 4 klasie, od września pójdzie do 5 klasy 8-klasowej szkoły podstawowej. Zaś uczeń z pierwszej klasy zawodówki we wrześniu będzie w drugiej klasie zasadniczej szkoły zawodowej funkcjonującej w branżowej szkole I stopnia.

2. Koniec gimnazjów. Rekrutacji do nich już nie będzie

Powrót do szkoły z lat 90. oznacza też koniec gimnazjów (więcej niż połowa z nich działa w zespołach szkół). Na rok szkolny 2017/18 nie będzie przeprowadzane postępowanie rekrutacyjne do klasy pierwszej gimnazjum. Tym samym od września nie będzie już klasy 1. W następnych latach znikną kolejne klasy. We wrześniu 2019 r. gimnazja przestaną funkcjonować.

3. Nowe podstawy programowe dla uczniów

W związku z reformą szkół konieczne jest przygotowanie nowych podstaw programowych. Pod koniec listopada MEN opublikowało ich projekty. Zakładają m.in. rozpoczęcie nauki pierw-szego języka obcego od 1 klasy szkoły podstawowej, drugiego od klasy 7. Naukę historii od 4 klasy, zaś geografii i biologii od klasy 5. Rok później uczniowie rozpoczną naukę chemii i fizyki. W ostatniej klasie podstawówki dojdzie wiedza o społeczeństwie i edukacja dla bezpieczeństwa. Projekty nie przypadły do gustu nauczycielom, pracownikom uczelni wyższych czy członkom PAN. Właśnie minął termin uzgodnień międzyresortowych. Zaś na uwagi związków zawodowych i partnerów społecznych w sprawie podstaw MEN czeka do 30 stycznia 2017 roku.

4. Szkoły branżowe zamiast zawodówek

1 września 2017 r. to także termin powstania szkoły branżowej I stopnia. „Branżówki“ powstaną w miejsce zasadniczych szkół zawodowych, które nie cieszyły się dobrą sławą. Wprowadzenie branżowej szkoły II stopnia rozpocznie się od roku szkolnego 2020/21. W sumie nauka ma trwać 5 lat (3+2). Po tym czasie uczniowie będą mieli możliwość przystąpienia do egzaminu maturalnego. Zdanie go umożliwi im kontynuowanie nauki na studiach wyższych. Pod koniec grudnia ubiegłego roku MEN przekazało projekty rozporządzeń ministra edukacji narodowej w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego oraz podstawy programowej kształcenia w zawodach do konsultacji społecznych i uzgodnień międzyresortowych. Konsultacje potrwają odpowiednio do 23 stycznia oraz 30 stycznia.

5. Kumulacja roczników w 2019 roku

To problem, o którym alarmują rodzice obecnych szóstoklasistów oraz uczniów 1 klas gimnazjum. Podnosił go również Marek Michalak, rzecznik praw dziecka. Wtedy do szkół średnich równocześnie pójdą absolwenci z ostatniej klasy gimnazjum oraz pierwsi ośmioletniej szkoły podstawowej. Będą to uczniowie z aż trzech roczników: 2003, 2004 i 2005. Dlatego, że do szkół szły już sześciolatki. Zdaniem RPD, spowoduje to, że nawet przy najlepszej organizacji, klasy będą musiały być bardzo liczne, a dostęp do wymarzonych szkół - bardzo utrudniony. Jego zdaniem, jest to rozwiązanie niekonstytucyjne, które narusza art. 32 i 70 Konstytucji RP, gwarantujący wszystkim obywatelom równe traktowanie i równy dostęp do wykształcenia. Do problemu odniosło się MEN. - W roku szkolnym 2019/2020 liczba uczniów wzrośnie do 641 tys., przekraczając nieznacznie poziom z 2010 r. - informuje resort. Zgodnie z reformą, uczniowie kończący gimnazjum będą kształcili się w 3-letnich liceach ogólnokształcących i 4-letnich technikach, natomiast dzieci kończące podstawówkę rozpoczną naukę w 4-letnim liceum lub 5-letnim technikum. Uczniowie będą mogli także konty-nuować naukę w I klasie branżowej szkoły I stopnia.

6. Egzamin ósmoklasisty zamiast gimnazjalnego

W roku szkolnym 2018/19 w ostatniej klasie szkoły podstawowej uczniowie przystąpią do obowiązkowego egzaminu ósmoklasisty. Jak tłumaczą w MEN, będzie to egzamin zewnętrzny, przeprowadzany z zasadami określonymi w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Składać się będzie z dwóch części: testowej i opisowej. Egzamin będzie obejmował trzy przedmioty obowiązkowe: język polski, matematykę i język obcy oraz egzamin z jeszcze jednego przedmiotu do wyboru spośród: biologii, chemii, fizyki, geografii i historii. Warto zaznaczyć, że w okresie przejściowym (w latach szkolnych 18/19, 19/20 i 20/21) na egzaminie będą obowiązywały jedynie przedmioty obowiązkowe. Egzamin z przedmiotu dodatkowego po raz pierwszy przeprowadzony zostanie w roku szkolnym 2021/22, gdy przystąpią do niego uczniowie, którzy przeszli cały cykl kształcenia według nowej podstawy programowej. - Wyniki uzyskane na tym egzaminie nie będą miały wpływu na ukończenie szkoły, będą natomiast stanowiły jedno z kryteriów rekrutacji do szkół ponadpodstawowych - informuje resort edukacji.

7. „Rozszerzonej“ matury nie napiszesz tak po prostu

MEN wprowadziło 30-procentowy próg zdawalności egzaminu maturalnego z jednego przedmiotu dodatkowego na poziomie rozszerzonym. Obecnie absolwenci mają obowiązek przystąpienia do matury z co najmniej jednego przedmiotu dodatkowego na poziomie rozszerzonym. Jednak nie jest określony próg zdawalności z tego egzaminu. - Po wprowadzeniu projektowanych zmian, świadectwo dojrzałości otrzyma absolwent, który przystąpił do egzaminu maturalnego z przedmiotów obowiązkowych oraz jednego wybranego przedmiotu dodatkowego i z każdego z nich (przeprowadzanych zarówno w części ustnej, jak i w części pisemnej) otrzyma co najmniej 30 proc. możliwych do uzyskania punktów - wyjaśnia resort edukacji.

Wideo: Jakie wielkie zmiany w systemie edukacji nastąpią w 2017 roku?/DDTVN

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska