Reklamy często mają wpływ na nasze wybory. Nawet, jeśli jesteśmy nastawieni do nich sceptycznie

OPRAC.:
Joanna Maciejewska
Joanna Maciejewska

Wideo

Zobacz galerię (1 zdjęcie)
W środę, 24 czerwca, na Forum Seniora rozmawialiśmy o bezpieczeństwie. Pierwsza prelegentka - Karolina Domińska zdradziła nam, jak omijać różne marketingowe chwyty, by nie dać się wciągnąć w szał zakupów. A tym samym wydać zbyt dużo - często na zbędne rzeczy.

- Prawdopodobnie duża część z nas, o ile nie większość, uważa się za świadomych konsumentów. A jako świadomi konsumenci, jesteśmy przekonani, że reklamy na nas nie działają i nie dajemy się nabrać na promocje. Ale czy rzeczywiście? - pytała psycholog Karolina Domińska podczas prelekcji „Psychologia i marketing, czyli jak ustrzec się przed polowaniem na klientów w starszym wieku”. - Czy np. w gorącym czasie, kiedy zbliżają się święta, a wraz z nimi różne pokusy - zadaję sobie pytanie: czy ja tego potrzebuję?

Kuszące promocje

Karolina Domińska podkreślała, że z jednej strony wiemy, że musimy oszczędzać, uważać na wydatki, a z drugiej strony promocje jednak nas kuszą. Proponowała zrobienie rachunku sumienia - przypomnienie sobie zakupowych wyborów i zastanowienie, czy faktycznie nigdy nie zdarzyło nam się wrócić z zakupów z kolejną bluzeczką za jedyne 19,99 zł lub kupić czegoś z oferty promocyjnej, którą sprzedawca zaproponował, gdy już nabyliśmy kilka innych rzeczy. - Jeśli nie, to szczerze gratuluję - mówiła ze śmiechem.

Dodała, że większość z nas ulega tzw. zjawisku iluzji odporności na działanie - mówimy, że kupujemy coś nie dlatego, że jest reklamowane, ale że chcemy wypróbować produkt lub, że jest to tylko nasza decyzja, na którą reklama na pewno nie miała wpływu. - Sceptyczne nastawienie do reklam, nie oznacza wcale odporności na nie i niekupowania reklamowanych produktów - podkreślała Domińska.

Firmy marketingowe stosują w reklamach pewne motywy, które oddziałują na konkretną grupę odbiorców.

W przypadku osób starszych, najbardziej chwytliwymi są: motywy dotyczące rodziny, wykorzystywane np. do reklamowania nowych technologii; czy pokazanie znanych seniorów, promujących np. kosmetyki i środki farmaceutyczne.

- Seniorzy są wrażliwi na motywy dotyczące bezpieczeństwa i troski o zdrowie, dlatego wykorzystywanie wizerunku osób starszych do reklam, a nie tylko pokazywanie piękna i młodości, jest już codziennością - zaznaczała Karolina Domińska.

Sklepowe sztuczki

Według badań, aż 80 procent decyzji zakupowych podejmujemy już w sklepie, a nie w domu, sprawdzając np. czego tak naprawdę nam brakuje. Warto wiedzieć, że sklepy mają swoje sztuczki, by zachęcić klientów do wypełnienia koszyka bardziej, niż planowali.

- Za wszystko odpowiedzialny jest tajemniczy merchandising, czyli wykorzystanie topografii sklepu oraz zasad psychologii społecznej i sztuki prezentacji produktów dla zwiększenia sprzedaży - informowała prelegentka. - Wystrój, zapach, muzyka, rozmieszczenie i ekspozycja towarów wcale nie są przypadkowe. Wszystko ma jeden cel: masz jak najwięcej włożyć do koszyka.

Alejki w sklepach specjalnie są zaprojektowane tak, że zanim dotrzemy do artykułów pierwszej potrzeby, przemierzamy trasę pomiędzy półkami, z których kuszą atrakcyjne, choć w tej chwili zupełnie zbędne towary. A mając dobry nastrój (o który mają zadbać: muzyka, zapachy, specjalne dekoracje i światła), dajemy się skusić!

- Wychodzimy zaopatrzeni w produkty, których nie mieliśmy w planach, ale były „po drodze” - ostrzega Domińska.
I dodaje, że trzeba także uważać na produkty umieszczone na wysokości wzroku, szczególnie z napisem: „sale”, „promocja” czy „wyprzedaż”.

- Często na dole stoi ten sam koncentrat pomidorowy, który wcale nie jest w promocji, ale jest po prostu innej firmy, możemy go kupić o 50 procent taniej.

Zjawisko kupowania na zapas, które obserwowaliśmy np. w dobie koronawirusa, bywa uwarunkowane przez czynniki osobowościowe oraz temperament.

- Odnosząc się do tych ostatnich działań, ewidentnie widać było efekt awersji do strat - czyli myślimy, że lepiej coś zyskać, niż coś stracić. Jeśli stracę okazję do kupienia makaronów, czy 10 kg mąki, to będę to bardziej przeżywał, niż jakieś późniejsze zakupy - mówiła Domińska. - Z perspektywy kupującego łat wiej połączyć kilka strat w jedną większą, niż doświadczyć każdej z osobna. O wiele łatwiej pogodzić się z wydatkiem 200 zł na zakup dwóch sztuk jakiegoś produktu, niż narazić się na dwukrotną stratę 100 zł kupując dwie sztuki w krótkim odstępie czasu.

Jak nie wpaść w pułapkę zakupów i nie wydać za dużo?

Przed wyjściem do sklepu dobrze jest przeanalizować, czego potrzebujemy i zrobić listę zakupów.

Warto też porównywać ceny w różnych sklepach i skonfrontować je z internetowymi. Zakupy prezentów możemy planować z wyprzedzeniem i gromadzić drobiazgi dla bliskich nawet przez kilka miesięcy, by uniknąć przedświątecznego stresu w sklepach.
- Warto przyjść na zakupy, gdy jest mniej ludzi, czyli zaraz po otwarciu czy krótko przed zamknięciem - podpowiadała nasza prelegentka.

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3