Estetyka przede wszystkim, czyli ustawa krajobrazowa
Ustawa krajobrazowa została uchwalona już prawie 6 lat temu - obowiązuje od sierpnia 2015. To właśnie ona pozwala gminom na wprowadzenie własnych uchwał określających zasady sytuowania obiektów małej architektury w przestrzeni publicznej, w tym:
- tablic
- urządzeń reklamowych
- ogrodzeń
Jaki jest cel ustawy? Przede wszystkim chodzi o ochronę krajobrazu w wymiarze estetycznym, a więc o zminimalizowanie liczby szpecących miasta i drogi instalacji reklamowych. Jak wiele zyskuje przestrzeń miejska po likwidacji banerów reklamowych? Zobacz zdjęcia przed i po w galerii.
Na wprowadzenie uchwały krajobrazowej decyduje się coraz więcej polskich miast. W styczniu 2020 roku do grona miejsc dbających o estetykę wspólnej przestrzeni dołączyła Warszawa. W komunikacie zamieszczonym na stronie architektura.um.warszawa.pl czytamy:
Uchwała krajobrazowa wprowadza rozwiązania prawne, które regulują nie tylko zasady umieszczania reklam w przestrzeni miejskiej, ale także stawiania ogrodzeń czy obiektów małej architektury. Nie chcemy zakazywać reklam czy szyldów – ale nie mogą one szpecić miasta i utrudniać życia mieszkańcom. Każdy, kto swoimi działaniami wkracza w publiczną przestrzeń, powinien to robić na określonych zasadach.
Walka z reklamami trwa
Ustawa krajobrazowa spotkała się z aprobatą aktywistów, architektów, artystów oraz zwykłych mieszkańców, choć upłynęło kilka lat zanim zaczęła być wdrażana w poszczególnych gminach. Wyrazem obywatelskiego zaangażowania w problem wizualnego zaśmiecania przestrzeni miejskiej są liczne oddolne inicjatywy. Jedna z takich inicjatyw to Pogromcy Reklamozy.
Za stroną "Pogromcy Reklamozy" na Facebooku stoi grupa osób, która podjęła legalną walkę z nielegalnymi reklamami. Aktywiści skupiają się na dokumentowaniu pozytywnych zmian po likwidacji szpecących przestrzeń reklam, a także na zgłaszaniu tych nielegalnych, zainstalowanych niezgodnie z uchwałą. Jak zmienia się Polska po likwidacji szpecących przestrzeń publiczną banerów? Zobacz w galerii.
