Rekompensaty za opóźnienia pociągu? Ministerstwo chce kar dla tych, którzy są winni opóźnień. Kolejarze są oburzeni [25.06.19]

js
Rekompensaty za opóźnienia pociągu? Ministerstwo chce kar dla tych, którzy są winni opóźnień. Kolejarze są oburzeni
Rekompensaty za opóźnienia pociągu? Ministerstwo chce kar dla tych, którzy są winni opóźnień. Kolejarze są oburzeni archiwum
Rekompensaty za opóźnienia pociągów – czy to możliwe? Ministerstwo Infrastruktury planuje przetestowanie tego typu pomysłu. Kolejarze są zniesmaczeni. Ich zdaniem kary za opóźnienia pociągów są bez sensu, ponieważ opóźnienia nie wynikają z ich winy. Często są skutkiem prac związanych z modernizacją sieci kolejowej. Resort Infrastruktury zastanawia się nad wprowadzeniem rekompensat poprzez znowelizowanie ustawy o transporcie kolejowym.

O sprawie donosi „Puls Biznesu”. Ministerstwo Infrastruktury uważa, że zarówno przewoźnicy, jak i zarządcy torów będą lepiej zmotywowani do pracy, jeśli będzie nad nimi wisieć groźba rekompensat.

Rekompensaty za opóźnienia w PKP. Czy pomysł ma szansę powodzenia?

Projekt nowelizacji nie jest całkowicie polskim pomysłem. Jak tłumaczą autorzy dokumentu, resort infrastruktury stara się spełnić unijne normy. Krajowy porządek prawny musi być dostosowany do porządku prawnego unijnych dyrektyw, a konkretnie do przepisów o otwarciu rynku przewozowego, przyjętych pod koniec 2016 roku. Termin wdrożenia dyrektywy minął 25 grudnia 2018 r.

Jak czytamy w projekcie nowelizacji: Przewoźnik kolejowy lub zarządca, który powoduje opóźnienie pociągi, wypłaca rekompensatę odpowiednio zarządcy lub przewoźnikowi kolejowemu, którego pociąg został opóźniony.

„PB”: PKP chce mieć czas na wprowadzanie zmian

PKP chce odwlec w czasie wszelkie zmiany w przepisach. Konieczność obliczenia rekompensat oznacza dla PKP także konieczność precyzyjnego monitorowania punktualności. Jak donosi „Puls Biznesu”:

Przedstawiciele PKP PLK chcą mieć na to czas i wnioskują o stosowanie przepisów dotyczących punktualności dopiero po wejściu w życie rozkładu jazdy na lata 2020/2021, czyli w praktyce od grudnia przyszłego roku.

Uwagi do projektu nowelizacji złożyła m.in. organizacja Railway Business Forum:

Praktyka pokazuje, że uzgodnienie takich środków (ustawa przewiduje bowiem uzgodnienie a nie jedynie skonsultowanie) z przewoźnikami może być trudne wobec sprzeczności interesów pomiędzy różnimy klasami przewozów. Operatorzy intermodalni czy przewoźnicy automotive domagają się na ogól maksymalnej punktualności i regularności ruchu, podczas gdy w przewozach masowych wymuszanie dyscypliny napotyka na sprzeciw przewoźników wobec braku dyscypliny u nadawców (np. kopalnie, kamieniołomy) i koniecznej, a bardzo różnie rozumianej elastyczności.

Jak punktualne były pociągi w II kwartale 2018? Mamy dane, sprawdź!

Wybierasz się w podróż pociągiem? Sprawdź, czy jest punktual...

Znamy decyzję w sprawie trzeciej dawki szczepionki.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie