www.pomorska.pl/torun
Więcej informacji z Torunia znajdziesz na stronie www.pomorska.pl/torun
W marcu br. resort infrastruktury ogłosił listę rankingową projektów zgłoszonych do konkursu na drogi krajowe w programie "Infrastruktura i Środowisko". Przebudowa ul.Olsztyńskiej, którą biegnie krajowa "piętnastka", otrzymała zaledwie 30 punktów i znalazła się poza wykazem.
Oznacza to, że nie możemy liczyć na unijne dofinansowanie z tego źródła. Miasto wnioskowało o ok. 80 mln zł. Inwestycja obejmująca budowę dwóch, dwupasmowych nitek od ul. Suwalskiej do granicy miasta i wiaduktu nad linią kolejową Toruń - Sierpc została wyceniona na 110 mln zł.
- Według mnie szanse na pozyskanie unijnych funduszy do 2013 r. są nikłe - przyznaje Stefan Kalinowski, wicedyrektor Miejskiego Zarządu Dróg.
Wylotówka na Olsztyn jest w opłakanym stanie. Roi się tam od nierówności i dziur. Brakuje chodników.
Koleiny i dziury. Koszmar
Zmorą kierowców są głębokie koleiny. Poważnym problemem dla mieszkańców osiedli, które tam powstają, jest wjazd na wy-lotówkę. Nie ma tam również pasów dla skręcających w lewo. W przyszłym roku ma się to zmienić.
Drogowcy nie czekając na europejskie wsparcie, wezmą się za remont tej ulicy. Jego skala będzie jednak dużo mniejsza. MZD nie dobuduje tam drugiej nitki.
- Nie będziemy wymieniać podbudowy - mówi Kalinowski. - Zamierzamy zerwać starą nawierzchnię, zlikwidować koleiny i ułożyć nową warstwę. Remont obejmie odcinek od ul. Suwalskiej do granicy miasta. Myślę, że uda nam się go przeprowadzić w całości już w przyszłym roku.
Na wylotówce pojawią się dodatkowe pasy dla skręcających w lewo. Poza tym na skrzyżowaniach, z których ciężko jest wyjechać na tę drogę np. wyjazd z ul. Nad Strugą, mogą zostać zainstalowane dodatkowe sygnalizacje świetlne. - W ten sposób chcemy umożliwić płynny wyjazd z osiedli, które się rozrastają - mówi wicedyrektor MZD. - Pojawią się również chodniki oraz dojścia do przystanków autobusowych.
Kilka milionów zł wyrzuconych w błoto?
Czy przyszłoroczne prace nie pójdą na marne, kiedy ruszy właściwa modernizacja wylo-tówki? Co trzeba będzie rozebrać podczas przebudowy wylotówki?
- Teraz trudno mi ocenić, ile da się z tego wykorzystać - mówi Kalinowski. - Na pewno trzeba będzie rozebrać odcinek między ul. Suwalską a przejazdem kolejowym, gdzie w przyszłości powstanie wiadukt. Zanim zacznie się właściwa przebudowa mogą minąć cztery lata. Nie będą to duże straty. Ten remont pochłonie ok. 3-4 proc. kwoty, jaką mielibyśmy wydać na pierwotnie planowaną modernizację.