Nasza Loteria - pasek na kartach artykułów

Renault Clio 1.6 E-Tech Full Hybrid 145 KM. Test, wrażenia z jazdy, spalanie, wyposażenie i ceny

Kamil Rogala
Hybrydowe Renault Clio w wersji hybrydowej E-Tech jest zwrotne, dynamiczne, przyjemne w prowadzeniu, komfortowe i niezwykle oszczędne. Czy drogie? Drogie, ale które auta są obecnie tanie i mogą pochwalić się naprawdę dobrym wyposażeniem i wykończeniem w segmencie B? Jeśli ktoś szuka naprawdę udanego auta miejskiego, Clio nie będzie miało zbyt wielu konkurentów do pobicia.
Hybrydowe Renault Clio w wersji hybrydowej E-Tech jest zwrotne, dynamiczne, przyjemne w prowadzeniu, komfortowe i niezwykle oszczędne. Czy drogie? Drogie, ale które auta są obecnie tanie i mogą pochwalić się naprawdę dobrym wyposażeniem i wykończeniem w segmencie B? Jeśli ktoś szuka naprawdę udanego auta miejskiego, Clio nie będzie miało zbyt wielu konkurentów do pobicia. Kamil Rogala
Po pierwszych jazdach odświeżonym Renault Clio z nowym napędem hybrydowym pozostał ogromny niedosyt. Pierwsze kilometry pokonane na odcinkach testowych nie pokazały, czym tak naprawdę jest nowa propozycja francuskiego producenta, dlatego też do testu postarałem się podejść z czystą kartką i bez specjalnych obietnic (ale i uprzedzeń). Co z tego wyszło? Zapraszam na wrażenia z testu hybrydowego Clio.

Spis treści

Renault Clio E-Tech. Stylistyka i wnętrze

Hybrydowe Renault Clio w wersji hybrydowej E-Tech jest zwrotne, dynamiczne, przyjemne w prowadzeniu, komfortowe i niezwykle oszczędne. Czy drogie? Drogie,
Hybrydowe Renault Clio w wersji hybrydowej E-Tech jest zwrotne, dynamiczne, przyjemne w prowadzeniu, komfortowe i niezwykle oszczędne. Czy drogie? Drogie, ale które auta są obecnie tanie i mogą pochwalić się naprawdę dobrym wyposażeniem i wykończeniem w segmencie B? Jeśli ktoś szuka naprawdę udanego auta miejskiego, Clio nie będzie miało zbyt wielu konkurentów do pobicia. Kamil Rogala

Na wstępie wypada wspomnieć, że odświeżone Renault Clio powstało na bazie platformy CMF-B i jest produkowane w tureckim mieście Bursa oraz Novo Mesto na Słowenii. W teście Euro NCAP zdobyło pięć gwiazdek. Tyle podstaw, przejdźmy zatem do rzeczy.
O pierwszych wrażeniach wizualnych już pisałem przy okazji wrażeń z pierwszych jazd zagranicznych, więc przejdę od razu do konkretnego egzemplarza, który trafił mi się do testu. Przede wszystkim zauważalnym elementem jest mocno zaktualizowany design przednich świateł. Charakteryzują się one ciekawym wzorem LED umieszczonym w dolnej części, schodzącym nisko na zderzak. Wcześniej, sygnatura świetlna przypominała "kij hokejowy", który podkreślał główne reflektory i zamykał stylistykę przedniej części pojazdu w elegancką klamrę. Jednak po debiucie modeli takich jak Megane E-Tech, Austral czy Rafale, sygnatura świetlna Renault uległa znacznej zmianie. Tylne światła zachowują typowy dla modelu Clio styl, choć wydają się nieco bardziej dynamiczne. Klamka tylnych drzwi została oczywiście schowana w słupku C, co przypomina rozwiązanie stosowane w Megane E-Tech. Do oferty dodano nowe lakiery oraz wersję wyposażenia Esprit Alpine. Miałem okazję testować skromniejszą wizualnie odmianę o nazwie Techno w bardzo ładnym kolorze, który wydobywał swoje piękno w pełnym słońcu mieniąc się na setki odcieni. A co znajdziemy w środku?

Hybrydowe Renault Clio w wersji hybrydowej E-Tech jest zwrotne, dynamiczne, przyjemne w prowadzeniu, komfortowe i niezwykle oszczędne. Czy drogie? Drogie,
Hybrydowe Renault Clio w wersji hybrydowej E-Tech jest zwrotne, dynamiczne, przyjemne w prowadzeniu, komfortowe i niezwykle oszczędne. Czy drogie? Drogie, ale które auta są obecnie tanie i mogą pochwalić się naprawdę dobrym wyposażeniem i wykończeniem w segmencie B? Jeśli ktoś szuka naprawdę udanego auta miejskiego, Clio nie będzie miało zbyt wielu konkurentów do pobicia. Kamil Rogala

Wnętrze samochodu nie przeszło rewolucji, ale trudno było oczekiwać drastycznych zmian, gdyż Clio to już dobrze zaprojektowane auto, cechujące się ergonomią i funkcjonalnością. Jakość materiałów jest na akceptowalnym poziomie, układ ekranu i wyeksponowana dźwignia zmiany biegów prezentują się bardzo dobrze. W testowanej wersji mieliśmy ładny materiał na desce rozdzielczej, który powtarzał się również na fotelach. Zawsze bardzo dobrze czułem się w Clio czy Capturze, więc po zmianach zrobiło się jeszcze przyjemniej. Ale czy idealnie? Nie do końca, bowiem jednym z niewielu rozczarowań może być brak nowego systemu znanego z Megane czy Australa, tj. Google Automotive. Miejsca jest wystarczająco, z przodu nawet wysokie osoby dadzą sobie radę z odpowiednią pozycją, z tyłu jest już oczywiście nieco ciaśniej, ale jak na segment B – całkiem przyzwoicie. Pojemność bagażnika w standardowym ułożeniu oparć kanapy wynosi 254 litry, a po ich złożeniu – 979 litrów.

Renault Clio E-Tech. Silnik, spalanie i wrażenia z jazdy

Hybrydowe Renault Clio w wersji hybrydowej E-Tech jest zwrotne, dynamiczne, przyjemne w prowadzeniu, komfortowe i niezwykle oszczędne. Czy drogie? Drogie,
Hybrydowe Renault Clio w wersji hybrydowej E-Tech jest zwrotne, dynamiczne, przyjemne w prowadzeniu, komfortowe i niezwykle oszczędne. Czy drogie? Drogie, ale które auta są obecnie tanie i mogą pochwalić się naprawdę dobrym wyposażeniem i wykończeniem w segmencie B? Jeśli ktoś szuka naprawdę udanego auta miejskiego, Clio nie będzie miało zbyt wielu konkurentów do pobicia. Kamil Rogala

Początkowo napęd Clio mnie irytował, ale po kilku dniach doszedłem do wniosku, że nowa hybryda robi co może, aby było oszczędnie, efektywnie i dynamicznie. A w jaki sposób to robi? To już jest mało istotne, ponieważ we wszystkich zadaniach napęd sprawdza się znakomicie. Muszę przyznać, że zasada działania hybrydy Renault jest dla mnie niejasna (i pewnie nie tylko dla mnie), a sama liczba 14 różnych kombinacji konfiguracji przełożeń może odstraszać od zagłębiania się w ten temat. Cały układ dysponuje 145 KM mocy, z czego 94 KM (oraz 148 Nm momentu obrotowego) przypada na wolnossący silnik spalinowy o pojemności 1.6 litra. Napęd przenoszony jest na przednie koła za pomocą wspomnianej skrzyni wielostopniowej Multi-mode, i trzeba przyznać, że wszystko to działa zaskakująco sprawnie. Czy przyjemnie? A to już temat na inną rozprawkę.

Na początek, co do dynamiki. Samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,3 sekundy, ale to, co jest istotne w mieście, czyli osiąganie prędkości od 40-50 km/h, odbywa się z naprawdę przyjemną i zaskakująco dobrą dynamiką. Często miałem wrażenie, że ruszanie z miejsca jest tak sprawne, jak w aucie elektrycznym! Silnik spalinowy uruchamia się dość późno, a zanim to zrobi, silnik elektryczny potrafi już w kilka chwil rozpędzić Clio do kilkunastu kilometrów na godzinę. Niemal zawsze byłem pierwszy na światłach i zdążyłem zdobyć kilka metrów przewagi od samego początku. Taka dynamika w mieście jest naprawdę rewelacyjna! A co z spalaniem?

Moim zdaniem, spalanie jest naprawdę rewelacyjne. Podczas spokojnej jazdy po Warszawie na dystansie około 20 kilometrów, w tym część trasy po obwodnicy z dużą ilością korków oraz manewrowania w godzinach szczytu, udało mi się osiągnąć średnie spalanie na poziomie 3,6 l/100 km! Trochę bardziej dynamiczna i szybsza jazda po obwodnicy zwiększyły zużycie do 4,3 l/100 km. Na trasie, utrzymując prędkość około 120 km/h, spalanie wynosiło 5,2 l/100 km. Świetna dynamika i rewelacyjne spalanie - to brzmi fantastycznie. W czym więc tkwi problem?

Hybrydowe Renault Clio w wersji hybrydowej E-Tech jest zwrotne, dynamiczne, przyjemne w prowadzeniu, komfortowe i niezwykle oszczędne. Czy drogie? Drogie,
Hybrydowe Renault Clio w wersji hybrydowej E-Tech jest zwrotne, dynamiczne, przyjemne w prowadzeniu, komfortowe i niezwykle oszczędne. Czy drogie? Drogie, ale które auta są obecnie tanie i mogą pochwalić się naprawdę dobrym wyposażeniem i wykończeniem w segmencie B? Jeśli ktoś szuka naprawdę udanego auta miejskiego, Clio nie będzie miało zbyt wielu konkurentów do pobicia. Kamil Rogala

W zasadzie nie tkwi w niczym, ponieważ te dwie powyższe zalety w dużej mierze rekompensują pewną wadę, a mianowicie kulturę pracy układu napędowego. Często miałem wrażenie, że cały układ napędowy działa na własną rękę i nie zawsze bezpośrednio spełnia życzenia kierowcy. Owszem, reaguje błyskawicznie na gaz i jeśli prowadzisz spokojnie, wynagradza to świetnym spalaniem. Jednak praktycznie nigdy nie byłem pewien, co będzie się działo za chwilę. Przykładowo, jadąc stałą prędkością około 50 km/h, silnik nagle zwiększa obroty, po czym się uspokaja, a potem znowu zaczyna kręcić wyżej, nawet jeśli zwalniam do zera, aby zatrzymać się na światłach. Często miałem wrażenie, że silnik spalinowy w ogóle nie ma połączenia z kołami. Dziwne, czasami irytujące, mało angażujące, ale cóż… bardzo skuteczne!

Renault Clio E-Tech. Wyposażenie i ceny

Hybrydowe Renault Clio w wersji hybrydowej E-Tech jest zwrotne, dynamiczne, przyjemne w prowadzeniu, komfortowe i niezwykle oszczędne. Czy drogie? Drogie,
Hybrydowe Renault Clio w wersji hybrydowej E-Tech jest zwrotne, dynamiczne, przyjemne w prowadzeniu, komfortowe i niezwykle oszczędne. Czy drogie? Drogie, ale które auta są obecnie tanie i mogą pochwalić się naprawdę dobrym wyposażeniem i wykończeniem w segmencie B? Jeśli ktoś szuka naprawdę udanego auta miejskiego, Clio nie będzie miało zbyt wielu konkurentów do pobicia. Kamil Rogala

Najtańsze Renault Clio z napędem hybrydowym E-Tech Full Hybrid w wersji wyposażenia Evolution kosztuje 99 200 złotych. Za testowaną odmianę Techno trzeba zapłacić 107 900 złotych, a za topową Esprit Alpine – 118 900 złotych.
W testowanej wersji Techno znajduje się m.in.:

  • klimatyzacja automatyczna;
  • kierownica pokryta skórą ekologiczną;
  • obręcze kół ze stopu metali lekkich 16";
  • tapicerka materiałowa z elementami skóry ekologicznej;
  • światła tylne Full LED Pure Vision;
  • czujnik deszczu;
  • karta Renault Hands Free;
  • system multi-sense;
  • ładowarka indukcyjna;
  • kamera cofania etc.

Alternatywy w cenie około 100-110 tysięcy złotych? Nie kojarzę, abym jeździł równie oszczędnym autem o podobnej klasie wyposażenia i wykończenia.

Renault Clio E-Tech. Podsumowanie

Hybrydowe Renault Clio w wersji hybrydowej E-Tech jest zwrotne, dynamiczne, przyjemne w prowadzeniu, komfortowe i niezwykle oszczędne. Czy drogie? Drogie,
Hybrydowe Renault Clio w wersji hybrydowej E-Tech jest zwrotne, dynamiczne, przyjemne w prowadzeniu, komfortowe i niezwykle oszczędne. Czy drogie? Drogie, ale które auta są obecnie tanie i mogą pochwalić się naprawdę dobrym wyposażeniem i wykończeniem w segmencie B? Jeśli ktoś szuka naprawdę udanego auta miejskiego, Clio nie będzie miało zbyt wielu konkurentów do pobicia. Kamil Rogala

Hybrydowe Renault Clio w wersji hybrydowej E-Tech jest zwrotne, dynamiczne, przyjemne w prowadzeniu, komfortowe i niezwykle oszczędne. Czy drogie? Drogie, ale które auta są obecnie tanie i mogą pochwalić się naprawdę dobrym wyposażeniem i wykończeniem w segmencie B? Jeśli ktoś szuka naprawdę udanego auta miejskiego, Clio nie będzie miało zbyt wielu konkurentów do pobicia.

ZALETY:

  • świetna dynamika i zwinność w mieście;
  • przy odpowiednim traktowaniu, spalanie może być imponująco niskie;
  • bardzo dobrze wykonane wnętrze;
  • niezłe materiały i spasowanie;
  • w odpowiedniej konfiguracji Clio może cieszyć oczy!

WADY:

  • napęd żyje własnym życiem i może irytować niektórych kierowców;
  • szkoda, że zostawiono stary system info-medialny.

Porównanie Renault Clio 1.6 E-Tech Full Hybrid 145 KM (Multi-mode) do wybranych konkurentów:

 

Renault Clio E-Tech Full Hybrid 145 KM (Multi-mode)

Toyota Yaris 1.5 Hybrid 116 KM (e-CVT)

Volkswagen Polo 1.0 TSI 110 KM (AT7)

Cena (zł, brutto)

od 99 200

od 99 900

od 112 390

Typ nadwozia/liczba drzwi

hatchback/5

hatchback /5

hatchback /5

Długość/szerokość (mm)

4053/1798

3940/1745

4074/1751

Rozstaw osi (mm)

2583

2560

2552

Pojemność bagażnika (l)

254/979

286/768

351/1125

Liczba miejsc

5

5

5

Masa własna (kg)

1253

1080

1134

Pojemność zbiornika paliwa (l)

39

36

40

Układ napędowy

hybrydowy (HEV)

hybrydowy (HEV)

tradycyjny

Rodzaj paliwa

benzyna bezołowiowa

benzyna bezołowiowa

benzyna bezołowiowa

Pojemność (cm3)

1598

1496

999

Liczba cylindrów

4

3

3

Napędzana oś

przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń

automatyczna, Multi-mode

automatyczna, e-CVT

automatyczna, 7-stopniowa

Osiągi

 

 

 

Moc (KM)

145

116

110

Moment obrotowy (Nm)

205

141

200

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

9,3

9,7

10,4

Prędkość maksymalna (km/h)

174

175

195

Średnie spalanie (l/100 km) - dane fabryczne

4,3 (wg. WLTP)

3,8 (wg. WLTP)

5,5 (wg. WLTP)

Emisja CO2 (g/km)

108

87

125

od 7 lat
Wideo

Igor Polak, Najpopularniejszy Talent 2023 Roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Renault Clio 1.6 E-Tech Full Hybrid 145 KM. Test, wrażenia z jazdy, spalanie, wyposażenie i ceny - Motofakty

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska