https://pomorska.pl
reklama

Rok 2024 na kolei - efekty i wyzwania

Materiał informacyjny PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Przebudowane perony na przystanku Bydgoszcz Zachód
Przebudowane perony na przystanku Bydgoszcz Zachód Artist-freed
Rok 2024 pokazał, że polska kolej nie zwalnia tempa z inwestycjami. Prace na sieci kolejowej prowadzone są w całej Polsce. Ogłaszane są kolejne przetargi i podpisywane umowy z wykonawcami. Przed kolejarzami kolejny rok wyzwań, tymczasem zaglądamy jakie zmiany zaszły w regionie.

Ogłaszanie przetargów, podpisywanie umów jest ważnym elementem realizacji procesu inwestycyjnego. To impuls dla branży budowlanej i rozwoju gospodarczego. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły w tym roku postępowania przetargowe o wartości ok. 15 mld zł. Do końca roku planowane jest ogłoszenie kolejnych zamówień i osiągnięcie łącznego pułapu 17,5 mld zł w 2024 r. W przyszłym roku zarządca infrastruktury kolejowej również planuje realizację ambitnego planu – ogłoszenie przetargów o łącznej wartości ok. 15 mld zł. Ponadto w tym roku podpisane zostały umowy na ponad 17 mld zł.

Podsumowanie roku na kolei w woj. kujawsko-pomorskim

Zmiany na lepsze widać także w województwie kujawsko-pomorskim. Mijający rok to sprawna realizacja inwestycji wpisanych w „Rządowy program budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025”. Powstały nowe przystanki: Grudziądz Śródmieście oraz Grudziądz Rządz. Przebudowane zostały perony na przystanku Bydgoszcz Zachód. Nowe, bezpieczne dojście zyskali podróżni korzystający z przystanku Grudziądz Mniszek. W 2025 r. planowane jest oddanie do użytku kolejnych nowych przystanków w Trzeciewnicy (trasa Bydgoszcz – Nakło) i Dąbrowie Chełmińskiej (trasa Bydgoszcz – Chełmża) oraz przebudowanego przejścia podziemnego na stacji Nakło nad Notecią. Łączna wartość zakończonych i realizowanych prac wynosi 40,3 mln zł.

Zwiększyło się bezpieczeństwo na przejazdach kolejowo-drogowych oraz przejściach dla pieszych we Włocławku i Toruniu.

Zakończone zostały prace w ramach IV etapu robót na linii kolejowej nr 18 między Kutnem a stolicą województwa. W latach 2016-2024 na modernizację odcinka PLK SA przeznaczyły łącznie około 250 mln zł.

Nową jakość podróżowania zyskali mieszkańcy Włocławka. Z przebudowanych peronów łatwiej można wejść do pociągów. Na peronie nr 2 jest nowa wiata, a wkrótce uruchomiona zostanie winda oraz wyświetlacze systemu dynamicznej informacji pasażerskiej. Na wszystkie prace na stacji Włocławek przeznaczono ponad 33 mln zł. Duże zmiany czekają także stację Bydgoszcz Fordon, gdzie pierwsze prace zaczęły się w tym roku, oraz stację Rypin, gdzie roboty modernizacyjne ruszą w 2025 r. Oba zadania są warte około 80 mln zł.

Istotne są również efekty prac utrzymaniowych, które choć mniej spektakularne niż wielkie inwestycje, to mają zasadnicze znaczenie dla właściwego utrzymania infrastruktury, przekładając się na sprawniejsze i bezpieczniejsze codzienne podróże pociągiem do pracy lub szkoły. Dzięki tego typu zadaniom pociągi jadą szybciej o około 5 minut między Bydgoszczą a Nakłem. Na pracach na linii nr 18 skorzystają podróżni wsiadający do pociągów w Bydgoszczy Osowej Górze, Pawłówku i Zielonczynie, gdzie wymieniona została nawierzchnia na peronach. Wartość robót wyniosła ponad 29 mln zł.

Przebudowane perony na stacji Włocławek
Przebudowane perony na stacji Włocławek

Czas podróży pomiędzy Grudziądzem a Gardeją skrócił się o około 5 minut. Zakończone zostały prace na tej trasie. Ten odcinek tym samym kończy rewitalizację całej linii nr 207 z Torunia Wschodniego do Malborka. Na prace przeznaczono ponad 28 mln zł. Podróżni wygodniej wsiadają do pociągów z wyremontowanych peronów na stacjach Grudziądz Owczarki i Rogóźno Pomorskie.

Zakończył się pierwszy etap remontu mostu kolejowo-drogowego nad Wisłą w Grudziądzu. To najdłuższy tego typu obiekt w kraju liczący blisko 1100 metrów. Wykonano zabezpieczenie antykorozyjne konstrukcji stalowej przęseł oraz wymianę uszkodzonych elementów, m.in. szyn i podkładów. Koszt robót wyniósł ponad 47 mln zł. Pociągi jadą grudziądzkim mostem z prędkością do 80 km/h (przed remontem do 50 km/h).

Rok 2024 to również przełomowa decyzja dla kujawsko-pomorskiego odcinka linii nr 201, łączącej region z Kaszubami, Trójmiastem i portem morskim w Gdyni. Ogłoszony został przetarg na modernizację stacji Maksymilianowo, gdzie linia nr 201 krzyżuje się z istotną dla przewozu towarów linią nr 131 (Chorzów Batory – Tczew). Inwestycja szacowana jest na 1,5 mld złotych. Jeszcze w 2025 r. planowane jest ogłoszenie kolejnych przetargów na trzy odcinki linii między Maksymilianowem a Kościerzyną.

Nowy przystanek Grudziądz Śródmieście
Nowy przystanek Grudziądz Śródmieście

W grudniu 2025 r. pociągi powrócą do Ciechocinka. To efekt porozumienia podpisanego w tym roku z Urzędem Marszałkowskim Województwa Kujawsko-Pomorskiego i Miastem Ciechocinek. W ramach prac wymieniona zostanie nawierzchnia peronów nie tylko w popularnym uzdrowisku, ale także w Odolionie i Aleksandrowie Kujawskim. Nowy tor, rozjazdy, urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz remont  sieci trakcyjnej zapewnią sprawne i bezpieczne podróże pociągiem z prędkością do 120 km/h.

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska