- Dofinansowanie inwestycji drogowych z rezerwy subwencji ogólnej to kolejny, obok Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, mechanizm wsparcia władz samorządowych. Zależy nam na tym, aby systematycznie poprawiał się stan techniczny dróg lokalnych, z których mieszkańcy korzystają na co dzień – powiedział wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec.
Takie są kryteria...
Propozycja kryteriów do oceny i weryfikacji wniosków o dofinansowanie z rezerwy subwencji ogólnej (RSO) w roku 2025, uzgodniona przez Ministerstwo Infrastruktury i Ministerstwo Finansów, została 24 stycznia 2025 roku pozytywnie zaopiniowana przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego.
To też może Cię zainteresować
Środki rezerwy subwencji ogólnej przeznacza się na dofinansowanie:
- inwestycji na drogach publicznych powiatowych i wojewódzkich oraz na drogach powiatowych, wojewódzkich i krajowych w granicach miast na prawach powiatu,
- remontu, utrzymania, ochrony i zarządzania drogami krajowymi i wojewódzkimi w granicach miast na prawach powiatu.
Wnioski na rok 2025 r. można składać wyłącznie drogą elektroniczną.
Ze środków rezerwy subwencji ogólnej w latach 1999-2024 samorządy (województwa, powiaty i miasta na prawach powiatu) otrzymały łącznie ponad 8,1 mld zł.
W 2024 r. w ramach dofinansowania z RSO przyznano 302 mln zł na realizację zadań prowadzonych przez 101 jednostek samorządu terytorialnego w tym:
- 14 województw na 60,4 mln zł,
- 55 powiatów na 125,3 mln zł,
- 32 miasta na prawach powiatu na 117 mln zł.
Na mosty i dojazdy do baz
W roku 2025 – podobnie jak w poprzednich latach – preferowane będą zadania obejmujące budowę, przebudowę oraz remont (remont wyłącznie w przypadku miast na prawach powiatu) obiektów inżynierskich (mostów, wiaduktów), a także zapewniające dojazd pojazdów ciężkich do miejsc załadunku i wyładunku, np. do centrów logistycznych, terminali przeładunkowych.
