W ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg zostanie dofinansowanych 51 obwodnic, a łączna kwota wsparcia to ponad 4,5 mld zł. Tylko w 2022 roku dopłaty będą sięgać blisko 200 mln zł.
– Nowe obwodnice przyczynią się do lepszego skomunikowania Rypina, Brodnicy i Tucholi – mówi wojewoda kujawsko-pomorski Mikołaj Bogdanowicz. – Dziękuję premierowi za dobre informacje dla naszego województwa. Dziękuję wszystkim parlamentarzystom, a przede wszystkim ministrowi Łukaszowi Schreiberowi za ogromne zaangażowanie w pozyskanie środków na kolejne inwestycje w regionie.
Dla Rypina rządowe wsparcie to milowy krok, jeśli chodzi o budowę obwodnicy. We wrześniu ubiegłego roku list intencyjny podpisali samorządowcy: marszałek Piotr Całbecki, wicemarszałek Zbigniew Sosnowski, burmistrz Paweł Grzybowski, starosta Jarosław Sochacki, wicestarosta Piotr Czarnecki i wójt gminy Rypin Janusz Tyburski.
– Część obwodnicy jest już gotowa. Trzeba jednak włożyć jeszcze sporo wysiłku, żeby spiąć ją w całość i wystandaryzować tak, aby obwodnica po pierwsze była bezpieczna, spełniała oczekiwania techniczne, a także zachęcała kierowców do korzystania z niej. Musimy zastanowić się m.in. ile wybudować rond – tłumaczył wówczas marszałek Całbecki.
W kolejnych miesiącach lokalne samorządy zabezpieczyły w budżetach pieniądze na przygotowanie dokumentacji. Wiosną podpisano porozumienie pomiędzy samorządem województwa, miastem Rypin, gminą Rypin i powiatem rypińskim w sprawie zaprojektowania obwodnicy w ciągu drogi wojewódzkiej nr 560. Urząd Marszałkowski w Toruniu zgłosił planowaną inwestycję w naborze wniosków o dofinansowanie z pieniędzy Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.
W lipcu podpisano umowę o wartości 710 tysięcy złotych z firmą Lispus z Chełma na przygotowanie koncepcji (studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego) nowej drogi, otaczającej Rypin od strony wschodniej, gdzie połączy się z drogą wojewódzką nr 563.
– Pracujemy nad budową obwodnicy w ramach wielostronnego porozumienia – tłumaczy burmistrz Rypina Paweł Grzybowski. – Dziękuję za dostrzeżenie potrzeb naszego samorządu marszałkowi województwa, jego zastępcy, a także parlamentarzystom: Annie Gembickiej i Łukaszowi Schreiberowi. Lada moment rozpoczną się konsultacje ws. przebiegu trasy obwodnicy. Optujemy za tym, żeby wybrać najdłuższą wersję, aż za Zakrocz.
– Mogę zapewnić, że już niebawem przedstawimy konkretne koncepcje przebiegu trasy – dodaje starosta Jarosław Sochacki. – Cieszymy się, że możemy liczyć na rządowe wsparcie, bo to znacznie przybliża nasz powiat do realizacji upragnionej inwestycji.
Obecnie Zarząd Dróg Wojewódzkich jest w trakcie opracowywania Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego, dzięki któremu będzie możliwe określenie najkorzystniejszego przebiegu obwodnicy, oszacowanie kosztów budowy i oddziaływania na środowisko.
