https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Cała droga nr 25 w Kujawsko-Pomorskiem będzie równa jak stół. Modernizacja już ruszyła

Marek Weckwerth
Na razie cieszmy się tym - ruszyła przebudowa DK25 od Stryszka do miejscowości Brzoza, którą ominie od wschodu obwodnicą
Na razie cieszmy się tym - ruszyła przebudowa DK25 od Stryszka do miejscowości Brzoza, którą ominie od wschodu obwodnicą Julian Drob/ GDDKiA Bydgoszcz
Między podbydgoskim Stryszkiem a Brzozą powstaje nowy 5,4 - kilometrowy odcinek drogi krajowej nr 25. To dopiero preludium do kolejnych przebudów na wielu fragmentach tej ważnej, przebiegającej przez region „krajówki”.

Cała droga nr 25 łącząca Pomorze Środkowe z Wrocławiem ma 412 km i prowadzi przez 5 województw. W Kujawsko-Pomorskiem dzieli się na dwie części: północą (65 km) i południową (72 km).

Na północy w granice naszego regionu wkracza w miejscowości Zamarte i biegnie do Tryszczyna – do węzła Bydgoszcz Opławiec. Stamtąd prowadzi śladem ekspresowych S5 oraz S10, by za węzłem Bydgoszcz Południe (Stryszek) rozpocząć swój południowy bieg w kierunku obwodnicy Inowrocławia i dalej gminy Jeziora Wielkie.

W najbliższych latach DK 25 przejdzie dużą modernizację, ale jej ostateczny kształt i ranga nie są jeszcze znane, bowiem w gremiach rządowych rozważa się budowę strategicznej drogi ekspresowej „Via Pomerania”, która miałaby łączyć Słupsk z Bydgoszczą, może także z Inowrocławiem, i biec częściowo śladem obecnej DK 25. Na razie jednak „Via Pomerania” nie widnieje w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do roku 2030.

Za to modernizacja „dwudziestki piątki” w naszym regionie już ruszyła na 5,4-kilometrowym fragmencie pomiędzy węzłem Bydgoszcz Południe (Stryszek) a Brzozą. Zadanie realizowane jest przez firmę Intercor w ramach budowy drogi ekspresowej S10 na odcinku Bydgoszcz Południe - Bydgoszcz Park Przemysłowy).

Nowy fragment drogi 25 zdecydowanie poprawi przepustowość i – jest taka nadzieja – zlikwiduje korki tworzące się codziennie rano przed Stryszkiem, gdy kierowcy chcą dojechać do Bydgoszczy. Trasa poprowadzona zostanie nowym śladem omijającym Brzozę od wschodu.

- Zakończono już zdecydowaną większość wyburzeń budynków znajdujących się w pasie drogowym, zwłąszcza od strony węzła Bydgoszcz Południe, oraz odhumusowano placu budowy, czyli inaczej mówiąc zdjęto warstwę ziemi. Inwestycja ma się zakończyć w roku 2027 – informuje nas Julian Drob, rzecznik prasowy bydgoskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).

Obwodnica Nowej Wsi Wielkiej

Patrząc dalej na południe, DK25 przebudowana zostanie także na 6,4-kilometrowym odcinku na wysokości Nowej Wsi Wielkiej. Podobnie jak w Brzozie także tu trasa ominie tę dużą wieś gminną obwodnicą.

W sierpniu 2024 r. GDDKiA złożyła wniosek o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU) i jeszcze w tym roku spodziewa się uzyskania DŚU. Ogłoszenie przetargu na projekt i budowę możliwy jest w przyszłym. Sama zaś budowa ma potrwać w latach 2028-30.

Obwodnica Strzelna

W trzecim kroku na południowej części DK25 w latach 2029-31 powstanie wschodnia obwodnica Strzelna.

Inwestycja obejmuje także 9,1 – kilometrowy odcinek dróg krajowych nr 15 i 25, które biegną teraz przez samo centrum Strzelna. Około 2,5 -kilometrowy fragment obwodnicy będzie stanowił nowy przebieg DK25. Jeszcze w pierwszej połowie tego roku planuje się złożenie wniosku o DŚU.

Wspomnijmy też o dawno zakończonych już zadaniach w południowej części DK25: to przede wszystkim przeprowadzona w latach 2014-2019 budowa 25-kilometrowej obwodnicy Inowrocławia oraz budowa w 2024 roku 6-kilometrowej ścieżki pieszo-rowerową Brzoza - Nowa Wieś Wielka. Z kolei w roku 2022 oddano do użytku dwa nowe ronda w Strzelnie, zaś 2 lata wcześniej wyremontowano drogę przebiegającą przez podbydgoskie Chmielniki.

Obwodnice Kamienia i Sępólna

Bardzo ważne inwestycje czekają północną część DK25. Na „pierwszy ogień” pójdą długo oczekiwane obwodnice Kamienia Krajeńskiego i Sępólna. Mają powstać w latach 2026-28, a wykonawcą będzie Grupa Mirbud.

Obwodnica Kamienia (ominie miasteczko od zachodu) będzie mieć 2,5 km. Prowadzić będzie od obecnej DK25 w Orzełku, przejdzie mostem nad rzeką Kamionka i włączy się do istniejącego ronda w ciągu ul. Sępoleńskiej.

Obwodnica Sępólna Krajeńskiego o długości 6,4 km rozpocznie się na włączeniu do obecnego przebiegu DK25, gdzie powstanie rondo. Dalej droga okrąży miasto od wschodu pod wiaduktem linii kolejowej i po nowym moście nad rzeką Sępolenka. Całość zakończy się rondem na obecnej DK25 (ul. Koronowska).

3 lutego tego roku GDDKiA podpisała umowę z wykonawcą projektu i budowy.

Po zakończeniu budowy obu obwodnic – w latach 2029-30 odbędzie się modernizacja DK 25 pomiędzy Kamieniem a Sępólnem. Cała droga na odcinku 6 km ma być wzmocniona, poszerzona i posiadać ekrany akustyczne wraz ze ścieżką dla pieszych i rowerzystów. Na wysokości Płocicza przebudowane zostanie skrzyżowanie z główną drogą prowadzącą do wsi. 28 lutego ogłoszono przetarg na opracowanie dokumentacji.

Tu jest najgorzej: Obodowo - Mąkowarsko

Najgorszym fragmentem DK25 i w ogóle na drogach krajowych w całym regionie jest ten między Obodowem a Mąkowarskiem (9,3 m).

To ma się zmienić, bowiem na latach 2025-27 planowana jest gruntowana modernizacja – wzmocniona zostanie nawierzchnia (do nośności 11,5 t na oś), łuki złagodzone, dostosowane do parametrów GP (droga główna ruchu przyspieszonego). Trasa ominie też wieś Dziedno.

W ubiegłym roku ogłoszono przetarg na budowę, zgłosiło się 9 wykonawców, z których jeden złożył odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO). Sprawa dotyczy błędu pliku złożonej oferty.

Mąkowarsko - Buszkowo

Kolejna rozbudowa DK25 ma się odbyć w latach 2027-28 i dotyczyć 4,3 – kilometrowego odcinka między Mąkowarskiem a Buszkowem.

Trasa ma mieć takie same parametry jak między Obodowem a Mąkowarskiem, otrzyma nowe skrzyżowania i ścieżkę pieszo – rowerową. 10 stycznia br. GDDKiA złożyła wniosek o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU). W przyszłym roku - po uzyskaniu DŚU i pozwolenia na budowę- ogłoszony zostanie przetarg.

Buszkowo - Koronowo

Kompletnie zmieni się przebieg DK25 na wysokości Buszkowa, bowiem ta wyznaczona zostanie nowym śladem o długości 4,6 km i ominie miejscowość od wschodu.

Wniosek o DŚU złożono w październiku 2024 r. W przyszłym roku ma być ogłoszony przetargu na budowę. Zadanie realizowane będzie w latach 2027-28.

W tym samym czasie planuje się przebudowę 3,2-kilometrowego odcinka Buszkowo – Koronowo (do pomnika bitwy polsko-krzyżackiej pod Koronowem). Wzdłuż drogi powstanie ścieżka pieszo – rowerowa i ekrany akustyczne.

Wniosek o DŚU złożono w lipcu 2024 r. W przyszłym roku planuje się ogłoszenie przetargu na budowę.

Koronowo – Stopka - Tryszczyn

5,8 km będzie miał kolejny przebudowany fragment DK25 między Koronowem a Stopką.

Wniosek o DŚU drogowcy złożyli w czerwcu 2024 r. W przyszłym roku ma się pojawić ogłoszenie przetargu na budowę, która odbędzie się w roku 2027.

Ostatni z przygotowywanych odcinków północnej części DK25 powstanie w roku 2028 i obejmie 4,5 km w starym śladzie trasy między Stopką a Tryszczynem, ale rozważa się obejście Gościeradza od wschodu.

Ogłoszenie przetargu na budowę planuje się w roku 2027.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Uroczystości w Gnieźnie. Hołd dla pierwszych królów Polski

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska