Rząd rusza na pomoc Pesie w sfinalizowaniu kontraktu z Rosją

RedakcjaZaktualizowano 
Tramwaj Fokstrot dla Moskwy - wciąż na torach w Bydgoszczy
Tramwaj Fokstrot dla Moskwy - wciąż na torach w Bydgoszczy Jarosław Pruss
Chodzi o sprzedaż 60 nowoczesnych, trzyczłonowych tramwajów Pesy za równowartość 500 mln zł, które mają jeździć po Moskwie.

Na razie stoją w bydgoskich zakładach. Przez to niektórym pracownikom mogą grozić zwolnienia.

Zobacz: Tramwaj Fokstrot z Pesy rusza w podróż do Moskwy [zdjęcia]

Pierwsza partia tramwajów o nazwie Fokstrot (także 60) jest już w stolicy Rosji. Wysyłka drugiej partii została zamrożona, bo Rosjanie nie zapłacili za nią. Wszystko przez sankcje europejskie wpływające na niski kurs rubla w stosunku do euro, w którym rozliczany jest kontrakt.

Zakłady Pojazdów Szynowych Pesa są jednym z największych przedsiębiorstw w Bydgoszczy i całym regionie kujawsko-pomorskim (ok. 3 tys. zatrudnionych) i najlepiej prosperujących. Dlatego w ich cieple chętnie "ogrzewają się" politycy. Gdy jednak pojawiły się kłopoty, nie było zainteresowanych, by pomóc.

 

Niemcy zerwali

A pierwsze duże problemy związane były - i nadal są - z wartym 140 mln zł kontraktem dla kolei niemieckich Oberpfalzbahn. 12 spalinowych pociągów pasażerskich typu Link nie uzyskało w wymaganym czasie (do końca 2014 r.) niemieckiej homologacji, więc umowa została rozwiązana i Linki stoją w Bydgoszczy. Zamiast nich na niemieckie tory wyjadą pociągi Desiro z włoskiego Alstomu (produkuje m.in. słynne, jeżdżące także w naszym kraju Pendolino).

Na początku marca sprawą zainteresowali się jednak posłowie PiS, zarzucając rządowi brak reakcji, gdy polska firma jest wyraźnie dyskryminowana (z powodu niemożności otrzymania homologacji) w Niemczech.
Zbigniew Rynasiewicz, sekretarz  stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju, odpowiedział że choć sprawę zna tylko z mediów,  skontaktuje się z Pesą i zapyta, jakiej pomocy oczekuje. Rynasiewicz poinformował posłów, iż pociąg posiadający dopuszczenie do eksploatacji w Polsce, może jeździć także w innych krajach Unii Europejskiej, jednak Niemcy nie respektują w całości tej zasady, a procedury trwają znacznie dłużej niż u nas.

Pomogą sprzedać Rosji

Z pomocą rusza rząd, ale nie w kwestii niemieckiej, a rosyjskiej. Jak pisze "Puls Biznesu", wicepremier, minister gospodarki Janusz Piechociński, rozważa jakąś formę zrekompensowania słabego kursu rubla, tak aby dopiąć kontrakt Pesy.

ZOBACZ: Janusz Piechociński w Pesie: Widać, że firma nie marnuje czasu [zdjęcia]

Piechociński zdaje sobie sprawę, że zerwanie kontraktu oznaczałoby utratę wielu miejsc pracy w Bydgoszczy i u podwykonawców. W grę wchodzi kredyt z Banku Gospodarstwa Krajowego dla rosyjskiego kontrahenta albo wykupienie przez bank wierzytelności.

Dokąd pojadą?

Znacznie lepiej niż na rosyjskim i niemieckim rynku wiedzie się Pesie we Włoszech. Przedsiębiorstwo otrzymało niedawno homologację dla trzech z 40 pociągów ATR 220 Swing dla przewoźnika Trenitalia. Kolejne cztery są audytowane - dowiedzieliśmy się wczoraj.

Co się stanie z Linkami, które miały jeździć po niemieckich torach? Czterema pociągami zainteresowane są koleje Wielkopolskie. Trzy wydzierżawione pojazdy już jeżdżą w Wielkopolsce, a czwarty dostarczony zostanie w sierpniu.

- Nasze pociągi są cenione na wszystkich rynkach, więc na pewno znajdziemy kolejnych odbiorców - stwierdza pragnąca zachować anonimowość przedstawicielka Pesy. - Siedem Linków ma zasilić do grudnia tego roku tabor niemieckiego przewoźnika Niederbarniemer Eisenbahn (NEB). Niemiecki komisarz odpowiedzialny za jakość i odbiory taboru mieszka teraz w Bydgoszczy i cały czas monitoruje naszą produkcję.
Linkom przyglądają się także z dużym zainteresowaniem przedstawiciele niemieckich kolei DB Regio, z którymi podpisano już dość dawno ramową umowę. Mimo nieuzyskania homologacji, Pesa ma także nadzieje na dalszą współpracę z Oberpfalzbahn.

Łakomy kąsek

Bydgoskie pociągi pasażerskie są mimo wszystko cenione za Odrą z powodu niższej ceny niż oferuje zachodnia konkurencja. Przy tym nie odbiegają od standardów - są nowoczesne, wygodne, klimatyzowane, przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, rowerów i nart, i wystarczająco szybkie (prędkość konstrukcyjna 140-160 km na godz.). a ą 

polecane: 60 Sekund Biznesu: Niemcy najważniejszym partnerem handlowym.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 9

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

d
dr.ojboli

Znajdź pracę, dowartościuj sie biedny człowieku

d
dziku

Tego co będzie się działo pomiędzy Ukrainą a Rosją i konsekwencji tych zdarzeń dla rubla nikt nie mógł przewidzieć. Nikt sobie w biznesplan nie wpisuje scenariusza wybuchu niespodziewanej wojny. Liczę na to, że uda się tę sprawę załatwić, tym bardziej że już połowa kontraktu została zrealizowana.

B
BDG33

Nie zapłacili i nie zapłacą.
Z Kacapami nie ma sensu handlować, bo to nieuczciwi i niesłowni partnerzy.

n
norbi

Powodzenia PESA, mam nadzieje, że wszystko się dobrze ułoży, bo wasza rola dla gospodarki województwa jest nie do przecenienia.

h
hmm

Skąd biorą się takie niedowartościowane półgłówki typu ~tim? Nigdy nie będę w stanie tego zrozumieć...

M
Michał76

Zastanawiam się po co PESA robi te fokstroty dla Moskwy skoro ich nie wysyła i zalegają na ich terenie. Co będzie jeżeli Moskwa powie NIE BIERZEMY? Przecież te wagony nawet nie będą mogły jezdzić po np. Polsce bo są szersze od naszych? Gdzie tu logika?

S
STAR.

Ja nie rozumiem jednej sprawy. Proszę mi to wytłumaczyć. Jak mogło dojść do podpisania umowy i wyprodukowania pociągów bez zapewnienia im homologacji.?

c
czytelnik2

Umowę podpisuje się na projekt z specyfikacją wymogów i warunków, a homologację robi się po zbudowaniu gotowego wyrobu. Nie robi się homologacji teoretycznie tylko praktycznie. Pozwolenie na użytkowanie uzyskuje się po zbudowaniu budynku a nie przed.

t
tim

hehee Niemieckie  stoja  bo, ludzie z Niemiec przyjechali z odpowiednim  sprzetem weszli do wagonow  trojwymiarowa siatka w wagonie iiii wszystko  krzywe heheheheh dlatego   stoją w Polsce hihihihihi wielka  peesaaaaaa

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3