Włączyła się w program "Ślady przeszłości", realizowany przez Centrum Edukacji Obywatelskiej w Warszawie. Jest on prowadzony we współpracy z Narodowym Centrum Kultury i Fundacją Bankową im. Leopolda Kronenberga.
W Rogowie uczniowie, z opiekunkami Lilianną Zgórzyńską oraz Marleną Żabicką, zaczęli od objazdu gminy i zwiedzenia zabytkowych miejsc. Oglądali m.in. stare chałupy w Czumsku i Rojewie, wiatrak w Rogówku, XIX-wieczny dwór w Nadrożu, w którym mieści się szkoła.
- Po tej wycieczce wspólnie zdecydowaliśmy, że zaopiekujemy się płytą nagrobną Juliana Macieja Napiórkowskiego, który walczył o wolność w powstaniu styczniowym. Został rozstrzelany w wieku 29 lat - tłumaczyli uczniowie podczas prezentacji projektu. - Odszukaliśmy jego rodzinę, która przekazała nam wiele ciekawych informacji.
Wczoraj odbyło się uroczyste przekazanie płyty nagrobnej powstańca pod opiekę uczniom.
Uroczystości towarzyszyło także rozstrzygnięcie konkursu poetyckiego "Mała Ojczyzna z pejzażem w tle" i plastycznego "Zabytki Ziemi Kujawsko-Dobrzyńskiej'. W pierwszym nagrodę specjalną zdobyła Arleta Tyburska, w kolejnym najładniejsze prace wykonali: Monika Głowacka, Renata Drozdowska, Ewelina Budzińska i Justyna Łowicka.
W ramach projektu nauczycielki Hanna Maciejewska i Ewa Śliwińska przygotowały też pozycję "A weno wejta! Słownik gwary dobrzyńskiej. Gmina Rogowo". Uczniowie, badając mowę swoich wsi, angażowali w prace najstarszych mieszkańców. I dzięki temu wiadomo już, że np. chechłać znaczy mieszać, a mrzocha to mżawka.
Gimnazjum Publiczne w Rogowie jest kolejną szkołą w powiecie, która realizuje ciekawe projekty wspólnie z CEO. Aktywnie działają też Radziki Duże (gmina Wąpielsk), Ostrowite (gmina Brzuze) i Kowalki (gmina Rypin).