Spis treści
Planowane zmiany i stanowisko Episkopatu
Przypomnijmy: MEN wydało rozporządzenie zmieniające organizację lekcji religii. Dzięki niemu dyrektorzy szkół mogą łączyć uczniów w grupy międzyklasowe. Czasem z jednej klasy na religię uczęszczało tylko kilka osób, zajęcia były więc prowadzone w małych zespołach. Teraz będzie można prowadzić lekcje łączone – do 28 osób. Otwiera to dyrektorom możliwość „racjonalnej organizacji” jak wyraziła się Katarzyna Lubnauer.
Komisja Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski wyraziła sprzeciw, twierdząc, że zmiany wprowadzone przez odbyły się bez wymaganego porozumienia z Kościołem oraz że MEN nie uwzględniło postulatów strony kościelnej i związków wyznaniowych. Episkopat twierdzi, że zmiany utrudniają realizację programu lekcji religii.
Przewodniczący komisji bp Wojciech Osial stwierdził, że „naruszają one Prawo oświatowe i zasady pedagogiczne" i "wprowadzają poważne problemy w zakresie realizacji programu lekcji religii”. Zwrócił uwagę, że „zmiany zostały wprowadzone bez wymaganego przez prawo porozumienia ze stroną kościelną”.
Członkowie komisji zachęcili też w stanowisku wszystkich wiernych do podejmowania działań ukazujących wartość lekcji religii w szkole. Poprosili o włączenie się w akcję „TAK dla religii w szkole” na rzecz obrony lekcji religii w szkole podjętą przez cztery tygodniki katolickie: „Niedzielę”, „Gościa Niedzielnego”, „Idziemy” i „Przewodnik Katolicki”.
Odpowiedź MEN
Barbara Nowacka odniosła się w rozmowie z TVN do protestu Episkopatu, podkreślając, że MEN prowadziło odpowiednie konsultacje i uwzględniło niektóre sugestie.
– Przypominam panom biskupom, że ósme przykazanie mówi: „nie mów fałszywego świadectwa” – odpowiedziała minister edukacji Barbara Nowacka. – Odbywały się spotkania w ministerstwie, więc te konsultacje były, co więcej, niektóre uwagi zgłoszone w trakcie spotkań zostały przez nas uwzględnione, ponieważ miały racjonalne podłoże.
Zmniejszono liczebność grup z planowanych 30 do 28 i zawężono możliwość łączenia roczników. Lekcje mogą odbywać się w grupach łączonych między klasami IV-VI i VII-VIII, nie zaś jak proponowano IV-VIII.
Nowacka dodała, że „dyskryminujące jest to, że dla grup z jednego przedmiotu stosowane są kompletnie różne zasady niż z innych”.
Minister dopytywana, z czego według niej wynika „protest biskupów” i „prośba o protesty (...), o walkę o religię”, odparła: „jak nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o pieniądze, a tu chodzi o publiczne pieniądze”.
Do sprawy odniósł się także poseł Marcin Józefaciuk, publikując post na platformie X. Podkreśla w nim, że postulaty nie są dyrektywami, nie muszą zostać uwzględnione. Dzieli się także swoim doświadczeniem szkolnym, związanym z organizowaniem lekcji religii w szkole.
Powiedz nam, co o tym myślisz i zostaw komentarz.
Szanujemy każde zdanie i zachęcamy do dyskusji. Pamiętaj tylko, żeby nikogo nie obrażać!
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie.
Obserwuj StrefaEdukacji.pl!
Źródło: PAP
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?