Spis treści
Czy zakupy online są tańsze?
Jak wynika z raportu „E-Commerce w Polsce 2022”, motywacją do robienia zakupów przez internet są głównie:
- całodobowa dostępność,
- brak konieczności osobistego udania się do sklepu,
- nieograniczony czas na wybór towaru.
67 proc. badanych wskazało, że jest to także atrakcyjniejszej niż w sklepach stacjonarnych cena.
Z kolei według raportu „UPS Smart E-commerce 2021”, 47% respondentów uważa, że towary w sieci są tańsze, niż w sklepach stacjonarnych.
Postawa, która charakteryzuje się poszukiwaniem atrakcyjnych cen jest wspólna dla e-konsumentów, niezależnie od dochodu, ale oczywiste jest również to, że będzie ona grała większą rolę wśród mniej zamożnych. Analiza wyników badania Santander Consumer Banku pokazuje, że czynnik ekonomiczny jest najważniejszy dla 68 proc. ankietowanych o dochodzie od 2000 do 2999 zł netto. Ponadto jest on silnym motywatorem również dla ok. 54 proc. badanych o dochodach w przedziałach: do 2000 zł oraz od 3000 do 3999 zł na rękę miesięcznie. E-konsumenci zarabiający lepiej są w stanie zaakceptować nieco wyższe ceny – czytamy w raporcie „Polacy na e-zakupach 2021”.
Dlaczego zakupy przez internet są tańsze?
Cena, w jakiej kupujemy produkt, jest zależna od przychodów i kosztów, jakie generuje prowadzenie sklepu. Sklep stacjonarny musi posiadać odpowiedni lokal, który musi kupić lub wynająć. Konieczne jest także zatrudnienie pracownika, który będzie obsługiwał klientów w godzinach otwarcia.
Sklepy internetowe nie muszą posiadać ani lokalu, ani konkretnych godzin pracy, dlatego obsługiwać interes można np. w czasie wolnym po pracy. Część sprzedawców nie posiada u siebie ponadto magazynu do przechowywania produktów, które mogą być wysyłane bezpośrednio z hurtowni.
Co najczęściej kupujemy przez internet?
Kategorie produktów najczęściej kupowane przez internet to:
- odzież,
- obuwie,
- kosmetyki,
- książki,
- płyty,
- filmy,
- sprzęt RTV/AGD,
- jedzenie na dowóz,
- szkolenia i kursy.
Częstotliwość robienia zakupów spożywczych przez internet zostało zbadane na zlecenie Grupy Muszkieterów zarządzającej supermarketami Intermarche i Bricomarche.
- 30 proc. kupuje towary spożywcze online kilka razy w miesiącu,
- 15 proc. kupuje kilka razy w tygodniu,
- ponad 80 proc. przyznaje, że wybiera zakupów przez internet częściej, niż miało to miejsce przed pandemią.
Spośród produktów spożywczych najczęściej online kupujemy:
- herbaty lub kawy (72,8 proc.),
- przyprawy (59,5 proc.),
- produkty sypkie (54,9 proc.),
- słodycze (59,1 proc.),
- słone przekąski (37,7 proc.).
Kto najczęściej robi zakupy przez internet?
77 proc. badanych przyznaje, że robi zakupy online. Najczęściej są to osoby
- z dużych miast,
- z wyższym wykształceniem,
oceniające sytuację finansową swojego gospodarstwa domowego jako dobrą.
Widmo kryzysu bez wątpienia wpływa na nawyki zakupowe i funkcjonowanie e-sklepów, jednak branża e-commerce wciąż rośnie. Według danych Statista do 2026 roku sektor ma odnotować wzrost o 56%. Potwierdzają to wyniki raportu „W kryzysie do e-commerce” – aż 78% Polaków wybiera zakupy w sieci ze względu na niższe ceny i wygodę.
Ponad jedna trzecia badanych zakupy przez internet robi kilka razy w miesiącu. Ponad 11 proc. kupuje kilka razy w tygodniu - wynika z raportu „Jak kupuje polski konsument?”.
Sprzedaż online w październiku 2022 r. spadła
Według danych GUS, w październiku 2022 odnotowano spadek łącznego udziału sprzedaży przez internet względem września (z 9,7% na 9,5%). To sygnał, że kryzys już wpływa na ograniczenie wydatków przez Polaków. Powodem mogło być też oczekiwanie na promocje podczas Black Friday i Cyber Monday.
Według danych firmy Klarna, 60% Polaków zadeklarowało, że zrobi wtedy zakupy w sieci. Ten sam odsetek uważa, że obniżki to jeden ze sposobów na oszczędność w czasach wysokiej inflacji. Konsumenci czekali także na sezonowe wyprzedaże. 50% zadeklarowało korzystanie z rabatów oferowanych przez sklepy internetowe pod koniec roku.
- Nieznaczne spadki sprzedaży w pierwszym miesiącu nowego kwartału nie muszą oznaczać, że końcówka roku będzie mniej owocna dla e-biznesu. Konsumenci chcą korzystać z atrakcyjnych promocji, kupić prezenty, które ucieszą bliskich. Gdy pojawia się trudniejsza sytuacja gospodarcza, często kupują rzeczy z myślą o tym, że za jakiś czas będą one jeszcze droższe – komentuje Mateusz Osiecki, Country Manager PrestaShop Poland.
