MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Spotkanie z Kazimierzem Drejasem w bydgoskim muzeum

Informacja nadesłana; Muzeum Okręgowe w Bydgoszczy / Piotr Siemaszko
Drejas Kazimierz, Blisko, olej, płótno, 1998
Drejas Kazimierz, Blisko, olej, płótno, 1998 fot. Muzeum Okręgowe w Bydgoszczy
Muzeum Okręgowe im. L.Wyczółkowskiego w Bydgoszczy zaprasza na spotkanie z Kazimierzem Drejasem pt. "Dwoistość i jedność" w środę 29 kwietnia o godz. 18.00 w gmachu Muzeum przy ulicy Gdańskiej 4.

Więcej o...

Więcej o...

Wieczór autorski odbywa się w ramach cyklu "Spotkania ze sztuką" przy wsparciu Towarzystwa Przyjaciół Muzeum Okręgowego im. L.Wyczółkowskiego w Bydgoszczy.

Projekt zrealizowany dzięki pomocy finansowej Urzędu Miasta Bydgoszczy.

Patronat Honorowy - Prezydent Bydgoszczy Konstanty Dombrowicz.

Kazimierz Drejas ur. w 1937 r. w Bydgoszczy. Studiował w la­tach 1957-1961 na Wydziale Sztuk Piêknych UMK w To­ru­niu i ASP w Kra­ko­wie w pracowniach prof. Je­rze­go Fedkowicza, Emila Kruchy i Wa­cła­wa Ta­ran­czew­skie­go. Czło­nek ZPAP od 1965 r. Jest au­to­rem 27 wy­staw in­dy­wi­du­al­nych. Uczest­ni­czył w 86 wy­sta­wach pla­sty­ki byd­go­skiej. Brał udział w 69 wystawach ogól­no­pol­skich i międzynarodowych, w tym w 11 Festiwalach Malarstwa Współczesnego w Szczecinie oraz 24 wy­sta­wach za­gra­nicz­nych. Zdobył szereg nagród i wyróżnień. 70 jego obrazów znajduje się w zbiorach publicznych zaś 200 w zbiorach prywatnych w kraju i zagranicą.

Dyscyplina, miara, oszczędność środków wyrazu, to podstawowe jakości charakteryzujące malarstwo Kazimierza Drejasa. W tym też sensie, wyciągając wnioski z lekcji Cezanne'a, kontynuuje artysta tradycję klasyczną, choć jest to w tym przypadku klasycyzm przefiltrowany przez doświadczenie dwudziestowiecznych awangard, zwłaszcza kubizmu, formizmu i abstrakcji.

Skrajnie uproszczone, zgeometryzowane, kubiczne, konstruowane wyrazistymi podziałami poziomów i pionów, wyznaczających pola znaczone czystą kolorystyką, dają poczucie harmonii, ładu, zrównoważonego rytmu i w tej postaci stanowią scenerię dla figur pierwszego planu. Pojęcie scenerii czy wprost sceny wydaje się tu szczególnie adekwatne, bowiem każde malarskie przedstawienie jest zaaranżowane jako autonomiczna scena-przestrzeń, w której rozgrywa się indywidualny, jakby niemy, wyciszony, pantomimiczny dramat. (…)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska