https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Strefy czystego transportu coraz bliżej. Kamery sprawdzą, czy auta mogą wjechać

Marek Weckwerth
Kłęby dymu świadczą o tym, że niektóre samochody nie spełniają norm emisji spalin. Trudno im będzie wjechać do stref czystego transportu.
Kłęby dymu świadczą o tym, że niektóre samochody nie spełniają norm emisji spalin. Trudno im będzie wjechać do stref czystego transportu. Marek Weckwerth
Największe polskie miasta szykują się do wprowadzenia stref czystego transportu. To zadanie mają ułatwić samorządom dostępne w systemie CEPiK dane dotyczące norm emisji spalin samochodów EURO.

Do danych będą mieli dostęp online zarówno samorządy wprowadzające u siebie strefy czystego transportu, jak też sami właściciele pojazdów spalinowych, dzięki czemu będą wiedzieć jaką normę emisji spalin spełniają ich pojazdy, czy wjeżdżając w granicę strefy nie narażają się (albo narażają) na mandat w wysokości 500 zł.

Stosowne zmiany w rozporządzeniu dotyczącym zakresu danych udostępnianych w postaci elektronicznej z Centralnej Ewidencji Pojazdów wprowadził minister cyfryzacji.

Jak informuje Stowarzyszenie Prawników Rynku Motoryzacyjnego - w systemie znajdą się dane wszystkich pojazdów zarejestrowanych po raz pierwszy przed 21 sierpnia 2023 roku, jeżeli do tej pory nie zostały uwidocznione w ewidencji. Dotąd, z różnych powodów, część pojazdów, których dane gromadzone są CEPiK-u od końca 2017 roku, nie ma przypisanej normy EURO.

Teraz resort cyfryzacji wypełnia luki w danych. Te zostaną wprowadzone automatycznie przez system teleinformatyczny obsługujący ewidencję z wykorzystaniem specjalnie przygotowanego algorytmu.

To też może Cię zainteresować

Dane będą uzupełniane automatycznie dla wszystkich rodzajów pojazdów spalinowych (dla poszczególnych marek, modeli i roczników) maksymalnie do 30 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia.

Właściciele pojazdów będą mogli sprawdzić normy EURO w aplikacji mObywatel lub w usłudze „Sprawdź historię pojazdu”. Jednak daty uruchomienia tych możliwości podane zostaną przez ministerstwo w osobnych komunikatach.

W przypadku wykrycia nieprawidłowości przez właściciela pojazdu, ten będzie miał możliwość złożenia odpowiedniego wniosku o zmianę danych.

W uzasadnieniu projektu rozporządzenia napisano, że „Dane każdorazowo na wniosek właściciela pojazdu będą mogły zostać skorygowane przez organ właściwy w sprawach rejestracji pojazdu w ramach standardowego mechanizmu zasilania ewidencji”. Ów właściwy organ to oczywiście wydział komunikacji (uprawnień komunikacyjnych) w starostwie powiatowym lub w urzędzie w miastach prezydenckich na prawach powiatu. Obywatel będzie więc musiał złożyć wniosek do właściwego starosty (prezydenta).

Motoryzacja.interia.pl przypomina, że pomysł automatycznego uzupełnienia norm emisji spalin w państwowej ewidencji pojazdów jest efektem starań gmin, które zyskają tym samym możliwość instalowania kamer i systemów automatycznego rozpoznawania tablic rejestracyjnych, a ten automatycznie skomunikuje się z centralną ewidencją i sprawdzi, czy dane auto może wjeżdżać w granicę strefy. Zabiegały o to Komitet Samorządowy Polskiego Stowarzyszenia Paliw alternatywnych we współpracy z Unią Metropolii Polskich oraz Górnośląsko – Zagłębiowską Metropolią.

Tym samym właściciele pojazdów nie będą musieli naklejać na szybę nalepek dla aut benzynowych i z silnikami diesla informujących o rodzaju zasilania i emisji spalin EURO.

Zanieczyszczone miasta będą zobligowane

Tempo prac nad rozporządzeniami ministra cyfryzacji jest ekspresowe i wynika z terminów dotyczących wprowadzenia w Polsce obowiązkowych (w ramach Krajowego Planu Odbudowy) stref czystego transportu dla miast powyżej 100 tys. mieszkańców z przekroczoną średnioroczną emisji Nox, czyli tlenków azotu, jednego z groźniejszych składników spalin zanieczyszczającego atmosferę.

W roku 2022 przekroczenie norm emisji Nox u odnotowano w Warszawie, Krakowie, Katowicach i Wrocławiu, co oznacza, że wymienione miasta będą zobligowane do wyznaczenia stref czystego transportu (W Krakowie strefa czystego transportu ma być ustanowiona od 1 lipca 2024 r. i nie wykluczone, że także centrum Warszawy oraz Wrocławia).

Mamy stare auta i mnóstwo diesli

Warto przypomnieć, że średnia wieku samochodów osobowych w Polsce to 15,5 lat i że do kraju trafiło bardzo dużo aut z silnikami diesla, które wcześniej jeździły po niemieckich drogach. Niemcy, co oczywiste, chętnie się ich pozywali. A to właśnie te auta najbardziej zanieczyszczają atmosferę i będą najbardziej narażone na zakazy wjazdu do stref czystego transportu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Motoryzacja

Komentarze 9

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

M
Mirek
Mamy dwudziesty pierwszy wiek. Każdy z nas ma telefon komórkowy, chce wozić się furą, grać w konsolę i wiele innych rzeczy. Wiec jak chcecie być EKO, to wywalcie telefony komórkowe, komputery ,konsole na śmietnik, wywieźcie auta na zło. zobaczcie ile ludzi wraca z pracy i dymi swoimi pojazdami..a za godzinę jęczenie i ekologię.. Ja bym to nazwał : POdwójna moralność ekologiczna.
L
LoL
18 września, 11:55, LoL:

Specjalnie dla Dareczka 2 fakty. Projekt polskiego samochodu elektrycznego na który już wydano około 100 mln i efektu brak. Dotacja NCBR na plantacje robaków jadalnych. Dareczku to lewaki ze zjednoczonej prawicy z Morawieckim i Kaczyńskim na czele, stoją za tymi projektami

18 września, 12:28, Darek:

Nie mam nic przeciwko elektrycznym samochodom, pod warunkiem, że usprawni się ich ładowanie. Nikt, w tym ja nie lubi spalin i hałasu. Mój znajomy przeniósł się z FCA do Electromobility Poland i jako dotychczasowy wielki krytyk projektu IZERY stał się jego wielkim fanem. Taka inwestycja, to nie jest inwestycja na dwa lub trzy lata. Jeżeli sie uda, to dobrze, jeżeli nie to oczywiście szkoda pieniędzy. Pożyjemy, zobaczymy. Nie wspomnę, ile kasy poszło za rządów PO-PSL na budowę elektrowni atomowej. Sam Grad - polityk PO - brał wtedy ponad 100 tys. wynagrodzenia miesięcznie. Ile powstało elektrowni atomowych? Tak, jak pisałem nie mam nic przeciwko ochronie środowiska ale nie kosztem nękania np. właścicieli samochodów spalinowych. Kiedyś były maszyny parowe i odeszły do lamusa. Zapewne to czeka również silnik spalinowy ale nie można karać ludzi, którzy mają samochody spalinowe. Mam prośbę, aby Pan nie zwracał się do mnie, jak do dziecka, ponieważ już dość dawno temu przekroczyłem 50 wiosen :) Pozdrawiam!

Piękny przeklejony wpis, już raz go widziałem. Widać że przekaz partyjny musi iść. Czekam na znajomego z Lampeduzy.

D
Darek
18 września, 10:02, Darek:

Kolejne ułatwienie od platformerskich prezydentów dużych miast. Głosujcie na PO i Lewicę, to takie udogodnienia będziecie mieli niedługo w całej Polsce. Później przyjdzie czas m.in. na jedzących mięso, później nie będzie można mówić mama i tato, tylko opiekun A i opiekun B, później pary homo będą adoptować dzieci itd. itp. Wydaje się to wam fikcją? To zobaczcie, jak wygląda to np. w Szwecji lub Hiszpanii. Pomyślcie o tym przy urnie.

18 września, 11:25, LoL:

Komentarz tego, który twierdzi że nie obraża ludzi. Ze szklanej kuli, fusów czy wosku za to wróży i straszy.

A kogo tym wpisem obraziłem? To nie jest wróżenie z fusów lub magicznej kuli, tylko fakty i obowiązujące prawo w wielu europejskich i światowych państwach.

D
Darek
18 września, 11:55, LoL:

Specjalnie dla Dareczka 2 fakty. Projekt polskiego samochodu elektrycznego na który już wydano około 100 mln i efektu brak. Dotacja NCBR na plantacje robaków jadalnych. Dareczku to lewaki ze zjednoczonej prawicy z Morawieckim i Kaczyńskim na czele, stoją za tymi projektami

Nie mam nic przeciwko elektrycznym samochodom, pod warunkiem, że usprawni się ich ładowanie. Nikt, w tym ja nie lubi spalin i hałasu. Mój znajomy przeniósł się z FCA do Electromobility Poland i jako dotychczasowy wielki krytyk projektu IZERY stał się jego wielkim fanem. Taka inwestycja, to nie jest inwestycja na dwa lub trzy lata. Jeżeli sie uda, to dobrze, jeżeli nie to oczywiście szkoda pieniędzy. Pożyjemy, zobaczymy. Nie wspomnę, ile kasy poszło za rządów PO-PSL na budowę elektrowni atomowej. Sam Grad - polityk PO - brał wtedy ponad 100 tys. wynagrodzenia miesięcznie. Ile powstało elektrowni atomowych? Tak, jak pisałem nie mam nic przeciwko ochronie środowiska ale nie kosztem nękania np. właścicieli samochodów spalinowych. Kiedyś były maszyny parowe i odeszły do lamusa. Zapewne to czeka również silnik spalinowy ale nie można karać ludzi, którzy mają samochody spalinowe. Mam prośbę, aby Pan nie zwracał się do mnie, jak do dziecka, ponieważ już dość dawno temu przekroczyłem 50 wiosen :) Pozdrawiam!

L
LoL
Specjalnie dla Dareczka 2 fakty. Projekt polskiego samochodu elektrycznego na który już wydano około 100 mln i efektu brak. Dotacja NCBR na plantacje robaków jadalnych. Dareczku to lewaki ze zjednoczonej prawicy z Morawieckim i Kaczyńskim na czele, stoją za tymi projektami
L
LoL
18 września, 10:02, Darek:

Kolejne ułatwienie od platformerskich prezydentów dużych miast. Głosujcie na PO i Lewicę, to takie udogodnienia będziecie mieli niedługo w całej Polsce. Później przyjdzie czas m.in. na jedzących mięso, później nie będzie można mówić mama i tato, tylko opiekun A i opiekun B, później pary homo będą adoptować dzieci itd. itp. Wydaje się to wam fikcją? To zobaczcie, jak wygląda to np. w Szwecji lub Hiszpanii. Pomyślcie o tym przy urnie.

Komentarz tego, który twierdzi że nie obraża ludzi. Ze szklanej kuli, fusów czy wosku za to wróży i straszy.

G
Gość
18 września, 10:16, Gość:

Elektryki pożary

Gaszenie samochodu elektrycznego, hulajnogi, baterii li-ion

Po pierwsze musimy zdać sobie sprawę, kiedy można gasić pożar, a kiedy tego nie robić. Tutaj potrafi o tym ostrzec sama bateria, tuż przed eksplozją zaczynają wydobywać się kłęby dymu oraz dźwięk syczenia,

Zapalenie się baterii charakteryzuje wydobywający się szary dym w okolicy podwozia, oraz wspomniany wcześniej dźwięk syczenia. Zachodzi wówczas reakcja która niedługo wywoła wybuch ognia.

W takim przypadku najlepiej oddalić się jak najdalej. Dopóki nie pojawią się płomienie, to nie ma co gasić. Nie da się powstrzymać zapłonu gdy pojawia się szary dym, reakcja zachodzi w środku baterii do której dostęp jest utrudniony.

Lubi zapalić się ponownie po 24 godzinach

https://gasnicowy.pl/gaszenie-samochodu-elektryczne

Jeszcze bokiem miastu wyjdą te elektryki. Utrzymanie takiego autobusu jest o wiele droższe niż autobusu spalinowego. Zwłaszcza po podwyżkach cen prądu.

A jak wsadzić palący się autobus do kontenera z wodą? Potrzebny duży dźwig i olbrzymi kontener

https://youtu.be/PU2yp1DEb-Y

https://motoryzacja.interia.pl/wiadomosci/news-diesle-wracaja-na-ulice-miast-to-efekt-serii-pozarow-elektry,nId,5591365

G
Gość
Elektryki pożary

Gaszenie samochodu elektrycznego, hulajnogi, baterii li-ion

Po pierwsze musimy zdać sobie sprawę, kiedy można gasić pożar, a kiedy tego nie robić. Tutaj potrafi o tym ostrzec sama bateria, tuż przed eksplozją zaczynają wydobywać się kłęby dymu oraz dźwięk syczenia,

Zapalenie się baterii charakteryzuje wydobywający się szary dym w okolicy podwozia, oraz wspomniany wcześniej dźwięk syczenia. Zachodzi wówczas reakcja która niedługo wywoła wybuch ognia.

W takim przypadku najlepiej oddalić się jak najdalej. Dopóki nie pojawią się płomienie, to nie ma co gasić. Nie da się powstrzymać zapłonu gdy pojawia się szary dym, reakcja zachodzi w środku baterii do której dostęp jest utrudniony.

Lubi zapalić się ponownie po 24 godzinach

https://gasnicowy.pl/gaszenie-samochodu-elektryczne
D
Darek
Kolejne ułatwienie od platformerskich prezydentów dużych miast. Głosujcie na PO i Lewicę, to takie udogodnienia będziecie mieli niedługo w całej Polsce. Później przyjdzie czas m.in. na jedzących mięso, później nie będzie można mówić mama i tato, tylko opiekun A i opiekun B, później pary homo będą adoptować dzieci itd. itp. Wydaje się to wam fikcją? To zobaczcie, jak wygląda to np. w Szwecji lub Hiszpanii. Pomyślcie o tym przy urnie.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska