Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Strefy czystego transportu coraz bliżej. Kamery sprawdzą, czy auta mogą wjechać

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
Kłęby dymu świadczą o tym, że niektóre samochody nie spełniają norm emisji spalin. Trudno im będzie wjechać do stref czystego transportu.
Kłęby dymu świadczą o tym, że niektóre samochody nie spełniają norm emisji spalin. Trudno im będzie wjechać do stref czystego transportu. Marek Weckwerth
Największe polskie miasta szykują się do wprowadzenia stref czystego transportu. To zadanie mają ułatwić samorządom dostępne w systemie CEPiK dane dotyczące norm emisji spalin samochodów EURO.

Do danych będą mieli dostęp online zarówno samorządy wprowadzające u siebie strefy czystego transportu, jak też sami właściciele pojazdów spalinowych, dzięki czemu będą wiedzieć jaką normę emisji spalin spełniają ich pojazdy, czy wjeżdżając w granicę strefy nie narażają się (albo narażają) na mandat w wysokości 500 zł.

Stosowne zmiany w rozporządzeniu dotyczącym zakresu danych udostępnianych w postaci elektronicznej z Centralnej Ewidencji Pojazdów wprowadził minister cyfryzacji.

Jak informuje Stowarzyszenie Prawników Rynku Motoryzacyjnego - w systemie znajdą się dane wszystkich pojazdów zarejestrowanych po raz pierwszy przed 21 sierpnia 2023 roku, jeżeli do tej pory nie zostały uwidocznione w ewidencji. Dotąd, z różnych powodów, część pojazdów, których dane gromadzone są CEPiK-u od końca 2017 roku, nie ma przypisanej normy EURO.

Teraz resort cyfryzacji wypełnia luki w danych. Te zostaną wprowadzone automatycznie przez system teleinformatyczny obsługujący ewidencję z wykorzystaniem specjalnie przygotowanego algorytmu.

To też może Cię zainteresować

Dane będą uzupełniane automatycznie dla wszystkich rodzajów pojazdów spalinowych (dla poszczególnych marek, modeli i roczników) maksymalnie do 30 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia.

Właściciele pojazdów będą mogli sprawdzić normy EURO w aplikacji mObywatel lub w usłudze „Sprawdź historię pojazdu”. Jednak daty uruchomienia tych możliwości podane zostaną przez ministerstwo w osobnych komunikatach.

W przypadku wykrycia nieprawidłowości przez właściciela pojazdu, ten będzie miał możliwość złożenia odpowiedniego wniosku o zmianę danych.

W uzasadnieniu projektu rozporządzenia napisano, że „Dane każdorazowo na wniosek właściciela pojazdu będą mogły zostać skorygowane przez organ właściwy w sprawach rejestracji pojazdu w ramach standardowego mechanizmu zasilania ewidencji”. Ów właściwy organ to oczywiście wydział komunikacji (uprawnień komunikacyjnych) w starostwie powiatowym lub w urzędzie w miastach prezydenckich na prawach powiatu. Obywatel będzie więc musiał złożyć wniosek do właściwego starosty (prezydenta).

Motoryzacja.interia.pl przypomina, że pomysł automatycznego uzupełnienia norm emisji spalin w państwowej ewidencji pojazdów jest efektem starań gmin, które zyskają tym samym możliwość instalowania kamer i systemów automatycznego rozpoznawania tablic rejestracyjnych, a ten automatycznie skomunikuje się z centralną ewidencją i sprawdzi, czy dane auto może wjeżdżać w granicę strefy. Zabiegały o to Komitet Samorządowy Polskiego Stowarzyszenia Paliw alternatywnych we współpracy z Unią Metropolii Polskich oraz Górnośląsko – Zagłębiowską Metropolią.

Tym samym właściciele pojazdów nie będą musieli naklejać na szybę nalepek dla aut benzynowych i z silnikami diesla informujących o rodzaju zasilania i emisji spalin EURO.

Zanieczyszczone miasta będą zobligowane

Tempo prac nad rozporządzeniami ministra cyfryzacji jest ekspresowe i wynika z terminów dotyczących wprowadzenia w Polsce obowiązkowych (w ramach Krajowego Planu Odbudowy) stref czystego transportu dla miast powyżej 100 tys. mieszkańców z przekroczoną średnioroczną emisji Nox, czyli tlenków azotu, jednego z groźniejszych składników spalin zanieczyszczającego atmosferę.

W roku 2022 przekroczenie norm emisji Nox u odnotowano w Warszawie, Krakowie, Katowicach i Wrocławiu, co oznacza, że wymienione miasta będą zobligowane do wyznaczenia stref czystego transportu (W Krakowie strefa czystego transportu ma być ustanowiona od 1 lipca 2024 r. i nie wykluczone, że także centrum Warszawy oraz Wrocławia).

Mamy stare auta i mnóstwo diesli

Warto przypomnieć, że średnia wieku samochodów osobowych w Polsce to 15,5 lat i że do kraju trafiło bardzo dużo aut z silnikami diesla, które wcześniej jeździły po niemieckich drogach. Niemcy, co oczywiste, chętnie się ich pozywali. A to właśnie te auta najbardziej zanieczyszczają atmosferę i będą najbardziej narażone na zakazy wjazdu do stref czystego transportu.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska